X xxargs skrev:
har du inte piller kvar ?? - om så är det väl bara att börja knappra...

fast jag förstår motståndet trots allt då magen inte alltid är helt nöjd över det...
Jodå, har knaprat sedan jag lämnade blod för 3,5v sedan, börjar vänja mig vid att magen inte är som den ska.
Men det är väl främst därför jag sitter i denna sits, jag har varit dålig på att ta dem efteråt eftersom magen inte gillar det.
Och eftersom jag inte haft så dåligt blodvärde har jag inte trott att de behövts.
 
Man tar ett katrinplommon tillsammans med järntabletten så tar de ut varandra och magen mår toppen.
 
S swirve skrev:
Troligen en sjuksköterska som svarat, de får inte ordinera läkemedel, det finns inga läkartider, järntabletter är receptfritt.
Lös problemet.


Ok, jag är färgad av att frun jobbar på vc och svarar dagligen på dylika saker. Problemet är att det finns inga läkartider, är det inget brådskande ligger det kanske 3-4-5 månader bort. Frustrationen är stor, maktlöshetkänslan påtaglig... Hon vill därifrån då hon inte känner att hon kan stå för den ickevård vc står för... De som varit där längre än 1-2 år är jävligt bittra människor, och det tror jag lyser igenom i svaren..
Jepp, sjuksköterska efter ha pratat med ronderande läkare.
Här har jag kontaktat VC på anmodan av blodgivningen.

Får väl snacka med svägerskan som är distriktsköterska istället, alternativt komma till skott och byta vårdcentral.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jodå, har knaprat sedan jag lämnade blod för 3,5v sedan, börjar vänja mig vid att magen inte är som den ska.
Men det är väl främst därför jag sitter i denna sits, jag har varit dålig på att ta dem efteråt eftersom magen inte gillar det.
Och eftersom jag inte haft så dåligt blodvärde har jag inte trott att de behövts.
När jag lämnade blod fanns det två sorters Fe-tabletter att välja på. Den ena tålde jag inte alls, den andra märkte jag inte av öht. Första gången fick jag sorten magen inte gillade när det var dags för en 12h resa till Thailand. Sådär kul...
Tyvärr minns jag inte vad de hette.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
När jag lämnade blod fanns det två sorters Fe-tabletter att välja på. Den ena tålde jag inte alls, den andra märkte jag inte av öht. Första gången fick jag sorten magen inte gillade när det var dags för en 12h resa till Thailand. Sådär kul...
Tyvärr minns jag inte vad de hette.

/Höghus
Det finns duroferon som är billigare och de brukar ge, sen kan man få niferex om man frågar efter det.

Jag har båda hemma men knaprar niferex för stunden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är mer inne på lever till frukost, lunch och middag. 🤔
När jag var i 20-årsåldern och pluggade låg jag ofta över 170 i blodvärde. Detta på en diet huvudsakligen baserad på bacon/kassler/falukorv stekt i gjutjärn (och öl om vi ska vara sådana).

Kanske svårt att komma undan med som vuxen människa (och kanske mer handlade om min fantastiska upptagningsförmåga snarare än stekt gris), men mer kött (och öl) känns ju alltid som något värt att prova.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns duroferon som är billigare och de brukar ge, sen kan man få niferex om man frågar efter det.

Jag har båda hemma men knaprar niferex för stunden.
Du kan säkert ta piller varannan, var tredje dag istället. Det är ju ganska lång tid mellan givningarna. Inget vetenskapligt stöd för detta påstående, bara empiriskt...
Jag lämnade ett tag dubbelblod, har O- vilket är attraktivt för vampyrerna på blodcentralen. Alltså dubbla mängden röda blodkroppar. Körde ett hårt gym-pass en gång dagen efter en sådan givning, men då höll jag på att svimma.

/Höghus
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När jag var i 20-årsåldern och pluggade låg jag ofta över 170 i blodvärde. Detta på en diet huvudsakligen baserad på bacon/kassler/falukorv stekt i gjutjärn (och öl om vi ska vara sådana).

Kanske svårt att komma undan med som vuxen människa (och kanske mer handlade om min fantastiska upptagningsförmåga snarare än stekt gris), men mer kött (och öl) känns ju alltid som något värt att prova.
Jag hade inte heller några problem med järnvärdet när jag pluggade och levde på en liknande diet. 😅

Nu lever jag dock med andra personer där min bättre hälft dessvärre inte uppskattar kött lika mycket som jag så det blir ofta vegetariskt här hemma.

Jag hade ju också sluppit detta bekymmer om jag tagit de där tabletterna från första början, sååå jobbiga är de inte 🙄
 
Höghus Höghus skrev:
Du kan säkert ta piller varannan, var tredje dag istället. Det är ju ganska lång tid mellan givningarna. Inget vetenskapligt stöd för detta påstående, bara empiriskt...
Jag lämnade ett tag dubbelblod, har O- vilket är attraktivt för vampyrerna på blodcentralen. Alltså dubbla mängden röda blodkroppar. Körde ett hårt gym-pass en gång dagen efter en sådan givning, men då höll jag på att svimma.

/Höghus
Det kan man också, men tycker en tablett på kvällen har skapat en rutin som funkar.

Ja, nu fick jag ju 2år till nästa, så förhoppningsvis har jag återhämtat mig tills dess 😬
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu lever jag dock med andra personer där min bättre hälft dessvärre inte uppskattar kött
Gahhh för verkligheten. 😉
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
GAAAAHHHH för att trilla i nerförsbacke för att splinten på pirrans hjul släppte
4774 4774 skrev:
GAAAAHHHH för att trilla i nerförsbacke för att splinten på pirrans hjul släppte[bild]
Aj då ☹️
Tittar man noga är skadan inte helt olik Rolling Stones logga de hade på några skivor, läppar med en hängande tunga.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan man också, men tycker en tablett på kvällen har skapat en rutin som funkar.

Ja, nu fick jag ju 2år till nästa, så förhoppningsvis har jag återhämtat mig tills dess 😬
Två år!
Jag har för mig att jag fick lämna dubbelblod två ggr/år.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Två år!
Jag har för mig att jag fick lämna dubbelblod två ggr/år.

/Höghus
När jag lämnade senast kollade de mina järndepåer, och de ska normalt ligga på 20-170, mina låg på 7.
Så jag fick hem ett brev där det stod att de rekommenderade kontakt med vårdcentral och att de inte skulle kalla mig på två år.
Annars är det normalt sett 3mån mellan gångerna för män, och 4mån för kvinnor.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
S swirve skrev:
Problemet är att det finns inga läkartider, är det inget brådskande ligger det kanske 3-4-5 månader bort.
Sjukvård i VÄRLDSKLASS var det visst en politiker som sade... Jag antar att om man tar ett medelvärde på hela världen inkl alla U-länder så är det kanske helt ok ändå.
 
Som jag förstått det får män lämna 5 gånger per år och kvinnor 4, så normalt kallas man 4 resp. 3 gånger per år för att hålla en gång i reserv om det skulle behövas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.