tommib
Normal ickevegetarisk kost ska funka för de flesta som ger blod men järntabletter är ett bra komplement.

Har man låga järndepåer (?, kanske menar ferritin) trots intag av järntabletter ska man nog kolla upp lite andra grejer också. T.ex. behövs vitamin B12 för att kunna ta upp järn om jag minns rätt.

Så hör av dig till VC och säg att blodcentralen tyckte du skulle kolla upp det. De borde för fasen kunna ge dig en tid inom några månader.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Normal ickevegetarisk kost ska funka för de flesta som ger blod men järntabletter är ett bra komplement.

Har man låga järndepåer (?, kanske menar ferritin) trots intag av järntabletter ska man nog kolla upp lite andra grejer också. T.ex. behövs vitamin B12 för att kunna ta upp järn om jag minns rätt.

Så hör av dig till VC och säg att blodcentralen tyckte du skulle kolla upp det. De borde för fasen kunna ge dig en tid inom några månader.
Lågt ferritin, troligtvis på grund av att jag inte tagit tabletterna, har legat strax under gränsen för när de delar ut tabletterna och tänkt att går det inte ner mer så får jag i mig tillräckligt, men det var ju feltänkt.

Anledningen till mitt WAAAAAAAAGH som startade denna diskussion var just att VC svarade med "du borde tagit tabletterna", och ser vid en andra läsning att de anser att det inte behövs något åtgärd.
 
D
tommib tommib skrev:
T.ex. behövs vitamin B12 för att kunna ta upp järn om jag minns rätt.
Nej. Järn tas alltid upp i ungefär samma omfattning. Snarast svårt att undvika upptag. Det är därför riktiga överdoseringar av järn är så farliga. Vår organism har formats i ett tillstånd av kronisk järnbrist. Hepcidin är kroppens enda och lite klumpiga sätt att hejda upptag. Det är därför man måste åderlåta eller kelera vid järnöverskott.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
C cazet skrev:
GAAAAAHHHH Satan i gatan vad dyrt det har blivit att besikta bilen , undra hur dyrt det hade varit om inte staten hade släppt monopolet för att pressa ned priserna 🤔 ?
Dyrt ? Person bil Norge kostar 1000kr å 1500 för grönskylt 😅😂😂 de är dyrt tycker jag
 
D datja skrev:
Nej. Järn tas alltid upp i ungefär samma omfattning. Snarast svårt att undvika upptag. Det är därför riktiga överdoseringar av järn är så farliga. Vår organism har formats i ett tillstånd av kronisk järnbrist. Hepcidin är kroppens enda och lite klumpiga sätt att hejda upptag. Det är därför man måste åderlåta eller kelera vid järnöverskott.

detta kan vara lite intressant att läsa

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.transl...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq


Titta speciellt i stycke 5 när det gäller påverkan av järnupptag och typer av föda i tabell 1 (klicka i tabellen för att skrolla inom tabellen) där olika ämnen ökar nivån Hepcidin och järnupptaget minskar och tvärt om.

- det är inte till hel-vegetarianernas fördel utan det är som att vår kropp är byggd för att en del av kosten skall vara animaliskt baserad.

Eller som vid järnbrist att:

"Klassisk näringsbehandling för anemi innebär att öka järnintaget genom att förbättra kostens biotillgänglighet och intag [ 88 ]. Livsmedel som är rika på polyfenoler, fytinsyra, oxalsyra och kalcium rekommenderas inte, eftersom de minskar upptaget av järn i tarmen. Istället rekommenderas livsmedel som ökar tarmens absorption av järn, såsom djurvävnader, inklusive kyckling, nötkött, fläsk, lamm och fisk, och askorbinsyra [ 88 ]."
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Nej, vad fan, ska vi skapa en blodgivartråd eller släppa det här nu?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
annsofian och 10 till
  • Laddar…
Gaaaahhhhh
Beställa grejor med prioriterad leverans före helgen bara för att ”postmord” bestämmer sig för att köra ut det nästa vecka istället
 
  • Arg
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Gaaaahhhhh
Beställa grejor med prioriterad leverans före helgen bara för att ”postmord” bestämmer sig för att köra ut det nästa vecka istället
Du också?
Mitt paket enligt citat nedan kom inte igår, postmord tyckte det behövde ligga och mogna minst 1.5 dygn på paketterminalen och köras ut idag, men vi får se om det kommer idag...
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!

Hade en leverans som avsändaren sa skulle komma igår, såg igår att FedEx lämnat över till postmord och ska komma idag, FedEx säger att den ska komma idag, och Postnord säger att den kommer imorgon.

Eftersom det är till dörren så antar jag att jag måste signera, då är det praktiskt att veta vilken dag de kommer.
 
Beställde nåt enzym till äpplena som ska göra dom mjukare och vätska ur mer, ska bli äppelvin.
Beställde på tisdag och leverans med Prime nästa tisdag, men igår fredag låg det i lådan.
Tycker att Amazon alltid levererar nån dag innan beräknad och då bor jag ju inte i nån storstad direkt
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
tommib
D datja skrev:
Nej. Järn tas alltid upp i ungefär samma omfattning. Snarast svårt att undvika upptag. Det är därför riktiga överdoseringar av järn är så farliga. Vår organism har formats i ett tillstånd av kronisk järnbrist. Hepcidin är kroppens enda och lite klumpiga sätt att hejda upptag. Det är därför man måste åderlåta eller kelera vid järnöverskott.
My bad. Blandade ihop det. B12 behövs för att bilda de röda blodkropparna men inte för järnupptaget.

Sådär blir det när man minns saker till hälften 🤦‍♂️
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Min dotter gav sig iväg till Holland för att gå på raveparty 16 år gammal, man var lite orolig.
Plingade i telefonen en tidig morgon.
"Det är lugnt pappa, jag snubblade i duschen" och en bild på ett ihopsytt ögonbryn, 8 stygn.
Jag fick punga ut med 13" till sjukhuset, som vi fick tillbaka av FK senare.
Då såg hon nog ut såhär kan jag tro. Fast endast 400kr fattigare 😀 Person med svullet och blått öga samt bandage över högra ögonbrynet, ser ut att ha fått en huvudskada och ler svagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Då såg hon nog ut såhär kan jag tro. Fast endast 400kr fattigare 😀[bild]
Typ ja.
Låter mera prisvärt 🙂
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Då såg hon nog ut såhär kan jag tro. Fast endast 400kr fattigare 😀[bild]
Åh jistanes, blev det stygn eller bara tejp? (i övrigt är plommonfärgad "ögonskugga" snyggt till gröna ögon, fast jag brukar använda typen som kommer i en liten burk 🤦‍♀️).
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
4774
Blev 12 stygn, nästan fler än när jag opererades för diskbråck men läkaren ville att det inte skulle "bli ett ful ärr". Håller med, tycker oxå att denna lila skimrande look passar rätt bra, synd bara att jag verkligen inte gillar lila annat än på syrener 😀
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Blev 12 stygn, nästan fler än när jag opererades för diskbråck men läkaren ville att det inte skulle "bli ett ful ärr". Håller med, tycker oxå att denna lila skimrande look passar rätt bra, synd bara att jag verkligen inte gillar lila annat än på syrener 😀
Så klokt att du tog dig till läkaren, jag har ett fult ärr mitt i pannan för att min mamma inte tyckte det var något att "besvära doktorn" med (sex-åriga jag hade snubblat på en tröskel och kört huvudet i ett ekskåp). När jag vurpade med cykeln 2016 så fick jag 16 yttepyttesmå stygn i en annan del av pannan, och det syns inte idag om man inte vet var man ska leta.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.