Isakare Isakare skrev:
Uppföljning på mitt senaste GAAAAHHHH!!!

Det var inte 4 säkerhetskurser man skulle göra, utan 6 st, 2 skulle läsas oxå.
Man skulle även läsa 7 olika dokument, när man läst skulle man klicka en ruta.
"Jag har läst och förstått"
Ett dokument en SCH plan, 36 sidor på engelska, jag har inte den blekaste aning om vad som stod i den, och struntade att kryssa i den rutan.
Så jag är inte godkänd, blir spännande i morgon, kommer nog bli ett jäkla liv, förhoppningsvis kommer jag inte in...HATAR att jobba på sådan ställen.
6 timmar ÄTA + OB kommer jag skriva i tidrapporten för min förstörda kväll.
Jag lider med dig.
Upplever att det gått lite överstyr inom vissa branscher och arbetsplatser.
Men företagen vill nog vara på säkra sidan 🤭

Isakare Isakare skrev:
HATAR att jobba på sådan ställen.
Har du dessutom en vakt stående maximalt typ 10 meter bort hela tiden? Sett en del so måste jobba så och det ser verkligen inte kul ut.

C cazet skrev:
de e ju fan dyrare än att gå till tandläkern
Min senaste offert var på 18000..så där håller jag inte med 😢

• Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Jag slutade gå till tandhygienisten när kötiden var tre månader för en tid. Jag har schema maximalt en och en halv månad framåt.

Tror jag betalade 1.500 för en årskontroll sist, men tandläkare varje gång, ingen hygienist

Alfredo Alfredo skrev:
Har du dessutom en vakt stående maximalt typ 10 meter bort hela tiden? Sett en del so måste jobba så och det ser verkligen inte kul ut.
Ett historiskt GAAAAHHHH på det temat, jag har konfigurerat IT-system via proxy, suttit och instruerat vart den anställda personen med rätt säkerhetsklassning skulle klicka och allt den skulle skriva in. Det skulle även tas skärmdump och dokumenteras för varje steg, så det blev en hel dags jobb av något som brukade ta 2 timmar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:

Ett dokument en SCH plan, 36 sidor på engelska, jag har inte den blekaste aning om vad som stod i den, och struntade att kryssa i den rutan.
Så jag är inte godkänd, blir spännande i morgon, kommer nog bli ett jäkla liv, förhoppningsvis kommer jag inte in...HATAR att jobba på sådan ställen.
Det blev knappast bättre efter hissolyckan i december.
Nu byggde du väl ställning, men ni får garanterat en släng av sleven också.

Jag håller med dig, det blir bara mer och mer besvärligt i byggbranschen. Ibland ska jag bara göra ett litet jobb, och det går mer tid till att läsa alla saker, och fixa med allt, för att öht komma in innanför grindarna.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Liveuppdatering, nu 1h försenad avgång. Uppgraderar till ett medium-GAH.
Men det höll sig till en timmes försening så det är väl nästan godkänt. För ditresan blir det dock kompensation enligt eu-reglerna, 2500kr.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tror jag betalade 1.500 för en årskontroll sist, men tandläkare varje gång, ingen hygienist
gick det lika fort som besiktningen ? tänkte på vad blir timpenningen då ?

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är jätteroligt. Har gjort det några gånger när jag gjort jobb åt svenska armén och vid något annat tillfälle. Vakten har i dom fallen oftast varit en stackars värnpliktig som säkert skulle vara jättevillig att ingripa om någon på riktigt skulle försöka något.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:

Vill de ha något jobb gjort så får de väl släppa in dig, annars blir det inget....

R roli skrev:
Vill de ha något jobb gjort så får de väl släppa in dig, annars blir det inget....
Tänk om det funkade så.

Nu är vi inne, inte ens vår mottagare löste problemet jag försökte lösa igår i 5 timmar.
Nu har jag på papper godkänt saker jag inte vet nått om, bara för att komma in.

• Haha
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade en kollega en gång som berättade om när denna IT-konsultade på ett företag där chefen ville köra teamviewer och övervaka skärmen för att se så att det gjordes "ett bra jobb".

Mitt förra jobb var på säkerhetsklassad anläggning. Vakter, taggtråd och hela balunsen, akta sig för företagsspioner osv. Gick finfint i massor av år så länge det var svensktägt. Men så fort det blev köpt av utländska företag så började de ge ut en massa "utbildningar" i säkerhet som man var tvungen att gå där en fråga, på riktigt, löd "Du ser en mörkt klädd person smyga längs väggarna på ett mystiskt sätt - vad gör du?"
(A,b,c svar)

Alltså... Om en spion nu tagit sig in för att snoka upp produktionshemligheter - inte fan klär de sig i svart och smyger längs väggarna!?! De klär sig givetvis i skjorta och finare byxor, plockar på sig en pärm och diverse papper så är det ju ingen människa som kommer ifrågasätta varför det går runt en kontorsnisse i verkstan och ser förvirrad ut. 🙄

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Så är det på vissa platser, bara att göra som man blir instruerad. Har erfarenhet av det med först passering till området med vakt, sedan säkerhetskontroll med lite flera grindar som öppnas med idkort och slumpmässig kontroll i apparat om du varit i kontakt med speciella ämnen, röntgen av väska, etc, och metalldetektor, efter det ytterligare passage med både idkort och fingeravtryck. Sedan kunde man vandra vidare med ytterligare kontroller beroende av vart du behövde komma in och hade behörighet. Idkortet var även identitet för dator, så skulle man lämna t.ex. kontorskorridor var man tvungen att ha med idkort.
Självklart att man även var säkerhetsgranskad och läst olika dokument med tillhörande test, innan man fick sitt id-kort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.