R Rejäl skrev:
Nu pratar vi om försäljning via mäklare med budgivning, vill du prata andra sätt eller andra saker så starta en egen tråd
Du kanske pratar om det. Jag gör det inte. Jag pratar om vad termerna "ett bud" och "budgivning" betyder för de allra flesta, vare sig någon mäklare är inblandad eller ej och egentligen helt oavsett vad det är för typ av objekt som finns till försäljning.

Diskussionen började med:
altaxis altaxis skrev:
Håller på att sälja huset (gården).
Flera som säger att de är färdiga att lägga bud men ingen vill vara först! WHYYYY?!?!?!
Det finns inget i det inlägget som säger att en mäklare är inblandad.

Men jag ger upp. Vill man inte förstå så förstår man inte... GAAAAHHHH!!! 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
Så här skriver mäklarofferter:

https://www.maklarofferter.se/artiklar/juridik/budgivning

Notera förhandsbud och budgivningen startar..

Så det är väldigt konstigt att inte budgivningen startas vid förhandsbudet som @Alfredo och @tveksamt verkar tro..
Ja den enkla förklaringen är ju att ett bud är ingett annat än ett bud när mäklaren väljer att starta budgivningen då först är det en budgivning när fler än en deltar..

Redigerat:
R Rejäl skrev:
Bara för att en beskrivning av något är korrekt betyder det inte att det är den enda korrekta beskrivningen... 😉

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Bara för att en beskrivning av något är korrekt betyder det inte att det är den enda korrekta beskrivningen... 😉
Eller för att du har en syn som få andra har, gör inte din syn korrekt på något sätt!
Utan en avvikande syn skulle jag kalla det för😉

R Rejäl skrev:

[länk]

Notera förhandsbud och budgivningen startar..
Noterade du också pkt. 2: "Budgivning innan visning:"
Vilket kommer före din pkt. 4 Budgivning startar.'
Så enligt dessa kan alltså budgivning komma redan innan visning, innan att mäklaren ringer runt till de intresserade, det som där kallas att "budgivningen startar".

Vänd på det. Du lägger ut ett hus och säger att "budgivningen startar vid 5 Mkr". Ingen lägger något bud alls. Har du då haft en budgivning, du har ju sagt att den startar?
Förstår du eller förstår du innebörden av att ge ett bud, dvs. att vara budgivare? Förstår du eller förstår du inte att mitt givande av ett bud inte har något som helst att göra med om du accepterar budet, tycker det är skälig eller gillar mig som köpare över huvud taget.
Om du inte förstår detta, vad är det jag har gjort i så fall? Enligt din definition har jag ju inte givit ett bud i alla fall...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
Ja en budgivning kan starta närsomhelst som mäklaren väljer att starta den, och underlag om flera bud finns..
Men ett bud är ingen budgivning det är bara ett bud!

Redigerat:
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
...som har givits, därmed startat en budgivning.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Glömde ni nu när mäklaren väljer att starta!
Så länge det bara finns ett bud så är det ingen budgivning utan bara ett bud..
Är budet/buden för låga och förkastas så startas ingen budgivning och ingen annan än budgivaren, mäklaren och säljaren vet detta bud då har det inte startats någon budgivning som andra kan se och därmed finns ingen budgivning där någon kan trumfa det nuvarande budet😉

GAAAAAHHHH Satan i gatan vad dyrt det har blivit att besikta bilen , undra hur dyrt det hade varit om inte staten hade släppt monopolet för att pressa ned priserna 🤔 ?

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
@Rejäl @tveksamt @Alfredo kan inte ni starta en annan tråd eller träffas över en öl på lämpligt ställe och fortsätta era diskussioner där. GAAAAAHHHH för folk som inte kan hålla sig till trådarnas ämne...

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Men släpp mäklaren. Mäklaren startar inget alls.
Budgivning kommer från orden "bud" och orden "ge", dvs när någon ger ett bud, lämnar ifrån sig ett meddelande om att den är villig att betala/göra si eller så.
Du har bara fel, ordet budgivning betyder inte det du tycker att det gör.
Budgivning skiljer sig inte åt bara för att det gäller en bostad och en mäklare är inblandad, det går precis lika bra att applicera på en soffa på blocket, en banan hos frukthandlaren på torget eller bilen hos bilförsäljaren.

Eftersom ett bud har givits har budgivningen startat, den startar nämligen alltid med ett (1) bud. Precis som en resa startar med ett steg etc. etc.
Det spelar exakt noll roll om någon annan kan se att det pågår en budgivning eller inte. När någon har givit ett bud har en budgivning skett/startat. Det här är så nära definitionsmässigt man kan komma. Ge dig nu.

Det här är inte svårt. Hur kan du inte förstå?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Hödre jag nån sa "Bud"?

Tre flaskor Budweiser öl med röda etiketter och kapsyler placerade på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
@Rejäl @tveksamt @Alfredo kan inte ni starta en annan tråd eller träffas över en öl på lämpligt ställe och fortsätta era diskussioner där. GAAAAAHHHH för folk som inte kan hålla sig till trådarnas ämne...
Va?! Det här är väl så mycket GAAAAHHHH det bara kan bli?! 🤔😂

• Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hödre jag nån sa "Bud"?

[bild]
Ja, ge mig en, så blir det Budgivning…

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, ge mig en, så blir det Budgivning…
Inte förrän mäklaren har visat det på hemsidan och knappt ens då 😉

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.