R Rejäl skrev:
Köpare försöker få det billigt men mäklaren har inte registrerat dom oseriösa buden.
Så om man vill betala mindre än vad köparen önskar är man oseriös? Jaha, det var en ny definition...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Så om man vill betala mindre än vad köparen önskar är man oseriös? Jaha, det var en ny definition...
Du vill alltid vända o vrida saker!
Jag skrev ju oseriösa bud som ligger kanske en miljon eller så lägre än det som begärs..
Nästan alla budgivningar startar under utgångspriset men sällan långt under, och det är den nivån man diskuterar innan mäklaren startar registreringen av buden innan dess skiter han i dom riktigt låga buden..
 
R Rejäl skrev:
Jag skrev ju oseriösa bud som ligger kanske en miljon eller så lägre än det som begärs.
Även dessa ska framföras utan minsta diskussion. Allt annat är ett mycket allvarligt fel av mäklaren som med stor säkerhet kan leda till minst en varning!

Fastighetsmäklarinspektionen skriver:

Textstycke som beskriver fastighetsmäklares skyldigheter, där frasen "undantagslös skyldighet" är understruken i rött.

Att sen rena skämt som att "du får en hundring för huset" kanske kan ignoreras är en annan sak.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Även dessa ska framföras utan minsta diskussion. Allt annat är ett mycket allvarligt fel av mäklaren som med stor säkerhet kan leda till minst en varning!

Fastighetsmäklarinspektionen skriver:

[bild]

Att sen rena skämt som att "du får en hundring för huset" kanske kan ignoreras är en annan sak.
Nu pratar du om något helt annat, ja mäklaren tar emot låga bud givetvis slänger han inte luren i örat på en eventuell köpare men han startar ingen budgivning!
Det var budgivning vi pratade om en sådan som är synlig (oftast då det finns dolda budgivningar med)..
Mina mäklare ringde inte ens varje gång ett oskäligt lågt bud kommer in, utan han nämnde dom vid nästa lämpliga tillfälle som man pratades vid, det är så det går till😉
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Nu pratar du om något helt annat, ja mäklaren tar emot låga bud givetvis slänger han inte liten i örat på en eventuell köpare men han startar ingen budgivning!
Har ett bud lämnats och tagits emot har en budgivning startat! Jag förstår fortfarande inte vad du annars menar att det är som medför att en budgivning startar.

R Rejäl skrev:
Mina mäklare ringde inte ens varje gång ett oskäligt lågt bud kommer in, utan han nämnde dom vid nästa lämpliga tillfälle som man pratades vid det är så det går till
Jag har aldrig påstått något annat. Naturligtvis ringer inte en mäklare omedelbart ett bud som uppenbarligen är ointressant kommer in. Jag har aldrig påstått något sådant.

Jag har däremot påstått att mäklaren har en absolut och ovillkorlig skyldighet att framföra alla bud till säljaren, inte att det måste göras omedelbart genom ett telefonsamtal. Vid "nästa lämpliga tillfälle som man pratades vid" låter som ett väldigt lämpligt sätt. Där är vi helt överens.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Har ett bud lämnats och tagits emot har en budgivning startat! Jag förstår fortfarande inte vad du annars menar att det är som medför att en budgivning startar.


Jag har aldrig påstått något annat. Naturligtvis ringer inte en mäklare omedelbart ett bud som uppenbarligen är ointressant kommer in. Jag har aldrig påstått något sådant.

Jag har däremot påstått att mäklaren har en absolut och ovillkorlig skyldighet att framföra alla bud till säljaren, inte att det måste göras omedelbart genom ett telefonsamtal. Vid "nästa lämpliga tillfälle som man pratades vid" låter som ett väldigt lämpligt sätt. Där är vi helt överens.
Den startar när den visas på hemsidan så att alla kan se den, om det inte är en dold budgivning..
Inte om Nisse lämnar ett lågt bud som säljaren och mäklaren skrattar åt som du envisas om att tro!
Då har man mottagit ett bud men väljer att inte starta en budgivning, väldigt enkelt😉
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Den startar när den visas på hemsidan så att alla kan se den
Så innan webben fanns, fanns det inga budgivningar? Inser du inte hur dumt det låter?
 
  • Gilla
Carpetos och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Så innan webben fanns, fanns det inga budgivningar? Inser du inte hur dumt det låter?
Det är så det fungerar i dagens läge!
Bara du som inte inser det tyvärr😢
Ingen skillnad utav webben bara att mäklaren fick ringa runt till alla inblandade, vilket sker även i dagens läge vid budgivning..
 
R Rejäl skrev:
Det är så det fungerar i dagens läge!
Så du menar att det är förbjudet att sälja ett hus med budgivning utan att använda en hemsida? Antar jag får passa mig då jag gjort det...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara så det fungerar idag, att mäklaren inte lägger upp något bud på hemsidan förrän en viss nivå uppnåtts, men det är något helt annat än att budgivningen startat.
Om jag lägger ett bud som är en miljon under utgångsbud betyder det inte (nödvändigtvis) att jag är oseriös, det betyder att jag värderat huset till ett annat pris än säljaren.
Om jag lägger ett bud så har budgivningen startat, det är liksom själva definitionen av en budgivning. Och som synes, alla bud ska lämnas vidare till säljaren, ovillkorligen!
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att det är förbjudet att sälja ett hus med budgivning utan att använda en hemsida? Antar jag får passa mig då jag gjort det...
Vad pratar du om nu? Vart har jag påstått det?

Men jag upprepar igen:

En budgivning på en fastighet som säljs startar när mäklaren väljer att starta budgivningen, när det har kommer ett skäligt bud eller många som lägger bud. I dagens läge sker det allt som oftast öppet på hemsidan (det finns dolda/slutna budgivningar med men är inte lika vanliga)
Bara för att du ger ett skambud på en fastighet så har INTE en budgivning startat utan du har lämnat ett bud..
Sedan är det helt upp till mäklaren och säljaren om dom väljer att starta en budgivning som visas på hemsidan..

Om du inte förstår nu så kan jag inte hjälpa dig i detta ärendet😉
 
Redigerat:
R
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan vara så det fungerar idag, att mäklaren inte lägger upp något bud på hemsidan förrän en viss nivå uppnåtts, men det är något helt annat än att budgivningen startat.
Om jag lägger ett bud som är en miljon under utgångsbud betyder det inte (nödvändigtvis) att jag är oseriös, det betyder att jag värderat huset till ett annat pris än säljaren.
Om jag lägger ett bud så har budgivningen startat, det är liksom själva definitionen av en budgivning. Och som synes, alla bud ska lämnas vidare till säljaren, ovillkorligen!
Nej det stämmer inte för lägger du ett bud 1 miljon under och säljaren förkastar det så finns ingen budgivning då ingen annan får veta det..
Lägger mäklaren däremot ut det på hemsidan så att alla intresserade ser det så har en budgivning startats..
En budgivning bör bestå av flera parter.
Finns bara ett bud så sker ju ingen budgivning!
 
R Rejäl skrev:
En budgivning på en fastighet som säljs startar när mäklaren väljer att starta budgivningen
Så när jag sålde ett hus med budgivning utan inblandning av vare sig någon hemsida eller någon mäklare fanns egentligen ingen budgivning eller hur menar du?

R Rejäl skrev:
En budgivning bör bestå av flera parter.
Bör och bör. Det är naturligtvis det vanliga men det är väl självklart att saker/fastigheter/hus ibland byter ägare trots att det bara existerar en budgivare och ett bud.

R Rejäl skrev:
Finns bara ett bud så sker ju ingen budgivning!
Klart det gör. Den som har gett det enda budet har naturligtvis avgivit det. Det är ju samma sak!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R
Nu pratar vi om försäljning via mäklare med budgivning, vill du prata andra sätt eller andra saker så starta en egen tråd så tråkigt att du än en gång vill förvrida diskussionen till något annat än den var från början😢

En budgivning med ett bud existerar inte då är det bara ett bud, budgivning blir det först när någon bjuder över det första budet!
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Jag har ju givit ett bud, hur kan det inte påbörja en budgivning?! Jag, mäklaren och säljaren vet om det, det är fullgott för att någon ska veta om det. Varför ska Kalle i Alingsås behöva veta?
Alla som förstår svenska bör också förstå att en budgivning börjar när något har givit ett bud, det är liksom definitionen av bud-givning.
Inte när någon annan accepterar ett bud för att det är tillräckligt högt, för att budgivaren har rätt hårfärg, tillräckligt många katter eller något annat.
En budgivning börjar när någon ger ett bud, vad säljaren gör med budet är något helt annat.

Enligt din definition finns ju ingen budgivning om X antal personer lägger var sitt bud, men alla villkorar det med att det ska vara dolt.
Eller en situation när en säljare lägger ut ett hus för 10Mkr som varje normalfuntad människa inser är värt max 2Mkr. När det kommer tjugo bud kring 2Mkr, men säljaren inte vill sälja till någon av dem, då har det fortfarande inte skett någon budgivning, fastän denne har fått tjugo olika bud.. Hör du hur du själv låter?
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.