945 581 läst · 9 647 svar
946k läst
9,6k svar
GAAAAHHHH!!!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 081 inlägg
Är inte hårddisken krypterad så är det nog väldigt enkelt, som redan skrivits. Man behöver inte vara expert, men man behöver vara så van att man inte sabbar nåt eller råkar formattera hårddisken och liknande. Alternativt kan du väl koppla in en extern skärm om det är en laptop?Isakare skrev:
Hoppas att inte Windows har satt in Bitlocker, då går det inte att clona den. Utan man måste gå in i något som kallas Microsoftkontot och ta bort det med en 48 siffig kod. Det med bitlocker gör dom så fort som ett microsoftkonto skapas utan att fråga.
Jag försöker undvika detta. Om man har en privat dator så känns det väldigt onödigt att kryptera disken, just om nåt går fel. På en jobbdator så finns ofta allt värdefullt på en server... Kanske snart även på privata om man bara anävnder molntjänster....J jonaserik skrev:
Har två skärmar, men den ena är ofta avstängd. Plötsligt kan något program få för sig att öppna ett fönster på den avstängda och efter några försök kommer mitt hjärnkontor på det, man är inte alltid så snabbtänkt.
Skumt, för mig så hoppar allt runt om jag slår av en av skärmarna... Dvs stänger jag locket på laptop flyttas alla fönster över till annan skärm, samma om jag slår av någon av mina externa skärmar...A AndersS skrev:
Differentialekvationer saknar jag inte ett ögonblick (och har aldrig behövt i verkligheten), men stel kropps rörelse repeterar jag vare gång jag reser mig från en stol 😣J JohanLun skrev:Jag saknar lite de där föreläsningarna, och har glömt hur man löser diffekvationer eller räknar på en stel kropps rörelse. Kanske läser de lite sånt på gymnasiet så man får fräscha upp kunskaperna tills barnen frågar om det, det är nära förestående. Förra veckan fick jag öva på lite grundläggande kemi inför dotterns kemiprov.
Det var mycket onödigt man skulle plugga på civ ing-utbildningen på 90-talet med motiveringen att man inte kan vara en riktig civilingenjör om man inte har läst X poäng matte och fysik 🙄 På 1800-talet skulle man läsa latin och grekiska för att visa att man är ”bildad”, på 90-talet var det vågrörelselära, flervariabelanalys och annat trams som man aldrig behöver när man jobbar med data. Jag har haft mer nytta av snapsvisorna vi lärde oss än av matten.
Vad läser de på civ.ing. idag tro? Tar man bort allt detta och bara googlar så klarar man ju sig på en termin? De flesta nya verkar läst typ nån civilingenjör med inriktning ekonomi... Jag läste ekonomi och bara de som läste matte eller civilingenjör förstod vad de egentligen räknade på när det kom till nationalekonomin...M mrsnhp skrev:Differentialekvationer saknar jag inte ett ögonblick (och har aldrig behövt i verkligheten), men stel kropps rörelse repeterar jag vare gång jag reser mig från en stol 😣
Det var mycket onödigt man skulle plugga på civ ing-utbildningen på 90-talet med motiveringen att man inte kan vara en riktig civilingenjör om man inte har läst X poäng matte och fysik 🙄 På 1800-talet skulle man läsa latin och grekiska för att visa att man är ”bildad”, på 90-talet var det vågrörelselära, flervariabelanalys och annat trams som man aldrig behöver när man jobbar med data. Jag har haft mer nytta av snapsvisorna vi lärde oss än av matten.
Tänker att de som håller på med nationalekonomi, reglerteknik osv faktiskt har nytta av dessa kunskaper... Även idag på googles och AIns tid...
Nationalekonomi /ekonomi är väl snarast psykologi eller fjärrskådande?J JohanLun skrev:Vad läser de på civ.ing. idag tro? Tar man bort allt detta och bara googlar så klarar man ju sig på en termin? De flesta nya verkar läst typ nån civilingenjör med inriktning ekonomi... Jag läste ekonomi och bara de som läste matte eller civilingenjör förstod vad de egentligen räknade på när det kom till nationalekonomin...
Tänker att de som håller på med nationalekonomi, reglerteknik osv faktiskt har nytta av dessa kunskaper... Även idag på googles och AIns tid...
Det där med att alla tar "rationella" beslut inför alla ekonomiska transaktioner är ju så dumt så....
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Jag försökte läsa nationalekonomi, och jag var genuint intresserad. Ändå gick det åt skogen, för det var liksom bara en massa antaganden som inget hade med verkligheten att göra, åtminstone inte så som jag hunnit uppleva den.L lat skrev:
Det finns gott om invändningar mot nationalekonomin som sådan, jag ska inte dra alla här för då blir det trådkapning stl. XL. Men låt mig säga att det var en god vaccination mot att ta nationalekonomer på allvar.
och på 2020 talet måste man läsa om jämställdhet....M mrsnhp skrev:Differentialekvationer saknar jag inte ett ögonblick (och har aldrig behövt i verkligheten), men stel kropps rörelse repeterar jag vare gång jag reser mig från en stol 😣