Ja ibland läser kamerorna lite fel. En bil tyckte att 140 km/timmen var det som gällde Aktuell begränsning var 80

N Niq skrev:
Ja ibland läser kamerorna lite fel. En bil tyckte att 140 km/timmen var det som gällde Aktuell begränsning var 80
Min bil visar alltid 110 på Essingeleden tex, i övrigt gör den i huvudsak rätt men på vissa ställen blir det konstant fel. Tycker annars det är en bra hjälp att inte missa någon skylt, det kan bli dyrt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det kanske finns i Din bil , men inte i min 😢
Du kanske har gps i bilens system också, eventuellt självkörande....
Har lagt det på önskelistan 😉
Japp så illa är det, båda finns😎

MathiasS MathiasS skrev:
Min bil visar alltid 110 på Essingeleden tex, i övrigt gör den i huvudsak rätt men på vissa ställen blir det konstant fel. Tycker annars det är en bra hjälp att inte missa någon skylt, det kan bli dyrt.
I min bil är skyltavläsningen sådär, åker en hel del E4/E20 och E18 här i Stockholm och kameran fångar upp skyltningen på många avfarter när man ligger i högerfil så jag knappt längre noterar vad skyltavläsningen visar. Kartapparna visar oftare korrekt tycker jag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Använder min Garmin Montana 650 till grönkartor. Fint för att se höjdskillnader och allt annat man behöver veta

[bild][bild]
Det saknar jag, hade nån GPS sim visade höjd över havet.
Ganska intressant när man tex åker från Jönköping mot Göteborg, det är högt där en bit.

D Dublin skrev:
I min bil är skyltavläsningen sådär, åker en hel del E4/E20 och E18 här i Stockholm och kameran fångar upp skyltningen på många avfarter när man ligger i högerfil så jag knappt längre noterar vad skyltavläsningen visar. Kartapparna visar oftare korrekt tycker jag.
Om den tolkar E18 som en hastighetsbegränsning, så...

Google maps visar aktuell fartbegränsning precis som mathias skrev tidigare. Detta gör även Waze med tillägget verklig aktuell hastighet. Vilket inte är det som din hastighetsmätare visar, utan där ser du hur mycket fel som din bils hastighetsmätare visar. Kör jag i 90 km/h enligt min bils mätare så säger Waze 85-86 km/h. Kär jag däremot i 95 enligt bilen så visar Waze 90. I min bil kopplar jag dessutom telefonen till bilen så kartan kommer upp i radions display, i nyare bilar kan man även få upp kartan på instrumentpanelen i hop med hastighetsmätaren. Så att köpa en lös navigator och ha i bilen kommer inte ifråga så länge som jag har en "smartphone". Hade navigator i den förra bilen men där skulle biltillverkaren ha ca 2500.- kronor för att uppdatera kartan vilket gjorde att man körde med telefonen istället och fick alltid den senaste kartan samt uppdateringar om olyckor, fartkameror mm mm.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
R roli skrev:
med tillägget verklig aktuell hastighet.
Det är en rejäl GAAAHH på att Google maps inte visar aktuell hastighet - varför har man gjort så? Har varit så så länge jag använt maps. Gillar inte guit i Waze så den går bort för mig.

Skulle vara en så enkel grej att lägga till, gpsen är ju redan på.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är en rejäl GAAAHH på att Google maps inte visar aktuell hastighet - varför har man gjort så? Har varit så så länge jag använt maps. Gillar inte guit i Waze så den går bort för mig.

Men Google maps visar ju aktuell hastighet

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men Google maps visar ju aktuell hastighet
Min maps i en iphone visar inte faktisk hastighet, bara skyltad hastighet.

MathiasS MathiasS skrev:

Google Maps visade tidigare (nåt år sedan?) aktuell hastighet om man navigerade mot ett mål.
Sedan försvann det.

MathiasS MathiasS skrev:
Min maps i en iphone visar inte faktisk hastighet, bara skyltad hastighet.
Har du google maps i Iphone? Har inte IPhone egna kartor? I min android så visar Google maps vilken hastighet jag kör och vilken hastighetsbegränsning det är. Hastigheten har den visat ganska länge.

N Niq skrev:
Har du google maps i Iphone? Har inte IPhone egna kartor? I min android så visar Google maps vilken hastighet jag kör och vilken hastighetsbegränsning det är. Hastigheten har den visat ganska länge.
Jag hittade felet, det har blivit en inställning, som troligen också är personlig (beroende på vem man är inloggad på Google som).
Skärmdump av navigeringsinställningar med aktiverad hastighetsmätarefunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: beskrivning finns här: https://www.mekan0.com/sv/turn-on-speed-limit-warning-on-google-maps/

N Niq skrev:
Maps i Iphone, ja. Inte Kartor.

D Dilato skrev:
Jag hittade felet, det har blivit en inställning, som troligen också är personlig (beroende på vem man är inloggad på Google som).
[bild]

EDIT: beskrivning finns här: [länk]
De alternativen finns inte för IOS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.