hsd
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Trafikverket har tänkt på allt. Dom sätter upp skyltar med den aktuella hastighetsbegränsningen 😉
Men då och då kommer funderingar om vad var det för hastighetsbegränsning här och nu, särskilt när det är många som vill köra om ,det finns en hel del förare som har extra bråttom

useless useless skrev:
En dum fråga kanske, men varför använder ni inte mobilen? De flesta har väl en minst lika bra skärm som en normal GPS och kartorna är ständigt uppdaterade.
Det finns flera anledningar, ditt mobilabonemang roamar inte i utlandet/har begränsad datamängd (jag vet att man kan ladda ner offlinekartor), inte kul att få ett mobilsamtal samtidigt som du navigerar i en storstad, du har en bil utan backkamera och använder Garmins som integrerar med gps-en, du använder mobilen som musikspelare, du har en gps som har inbyggd dashcam...

/Höghus

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hsd
useless useless skrev:
En dum fråga kanske, men varför använder ni inte mobilen? De flesta har väl en minst lika bra skärm som en normal GPS och kartorna är ständigt uppdaterade.
Yes jag har använt mobilen i jobbilen och kommer att gå över till mobilen även privat, det enda som talar för separat gps är att den sitter redan i bilen klart och färdigt
Garmin har varit bra på alla sätt och vis men det blir ingen ny, om jag skulle skaffa en ny gps blir det något annant fabrikat

RoTe
Höghus Höghus skrev:
Det finns flera anledningar, ditt mobilabonemang roamar inte i utlandet/har begränsad datamängd (jag vet att man kan ladda ner offlinekartor), inte kul att få ett mobilsamtal samtidigt som du navigerar i en storstad, du har en bil utan backkamera och använder Garmins som integrerar med gps-en, du använder mobilen som musikspelare, du har en gps som har inbyggd dashcam...

/Höghus
Fri roaming i hela EU är det väl... Varför skulle man tala i telefon när man navigerar i storstad? Använd din GPS som backkamera då och navigera med telefon. Min telefon klarar av spotify och navigering utmärkt samtidigt. Använd GPS som dashcam och backkamera men navigera med telefon?

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Fri roaming i hela EU är det väl... Varför skulle man tala
Nej, det beror på vilket abonnemang du har.

/Höghus

• Haha
useless
  • Laddar…
RoTe
Höghus Höghus skrev:
Nej, det beror på vilket abonnemang du har.

/Höghus
Näe det är typ EU lag.

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]
Tack för att du rotade fram länken och bekräftar vad jag säger.

"Däremot finns det regler och begränsningar för hur mycket surf du får till inrikestaxan beroende på vilket abonnemang du har."

/Höghus

RoTe
Höghus Höghus skrev:
Tack för att du rotade fram länken och bekräftar vad jag säger.

"Däremot finns det regler och begränsningar för hur mycket surf du får till inrikestaxan beroende på vilket abonnemang du har."

/Höghus
Navigera är inte direkt som att kolla youtube i 4k...

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Men då och då kommer funderingar om vad var det för hastighetsbegränsning här och nu,
Det visas ju vid hastighetsmätaren😉
Men kan ibland missa då kameran i bilen måste kunna läsa av skylt.

hsd hsd skrev:
Men då och då kommer funderingar om vad var det för hastighetsbegränsning här och nu, särskilt när det är många som vill köra om ,det finns en hel del förare som har extra bråttom
Waze hjälper till att hålla koll på aktuell hastighetsgräns.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
Det visas ju vid hastighetsmätaren😉
Men kan ibland missa då kameran i bilen måste kunna läsa av skylt.
Det kanske finns i Din bil , men inte i min 😢
Du kanske har gps i bilens system också, eventuellt självkörande....
Har lagt det på önskelistan 😉

hsd
K Kane skrev:
Waze hjälper till att hålla koll på aktuell hastighetsgräns.
Undrar om inte Google Maps har det numera , jag borde kolla upp det

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Undrar om inte Google Maps har det numera , jag borde kolla upp det
Aaah, det skall jag också kolla.

Google maps visar aktuell hastighetsgräns (och den har oftare rätt än den kamera+skyltavläsning som min bil har).

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.