A AndersS skrev:
Beror väl på vad den "lokala återvinningen" består av och vad man behöver för något😎
Du har en poäng där, nu är det snart dags att återvinna nån dryckes förpackning i papp till försådd av plantor.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaahhh! Återvinning!

Skaffa roligare problem!
Just tomatfröna i den avklippta mjölkförpackningen är väl skolboksexempel på nått roligare så här i februari för den som pysslar med småskalig odling.

MathiasS MathiasS skrev:
Exakt. Läs här om du missade den:

[länk]
Fast det verkar ju fungera i den mån kapaciteten räcker till. Så skulle det inte separeras så skulle det troligen vara mycket mindre andel som återvinns till nya material.
Jag antar att det som vanligt är pengarna som styr. Är troligen ganska stora investeringar som behövs för att kunna återvinna materialet.

13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAAAAAAAGH!

Santa Marias nya "miljövänligare" förpackning som de numera blandat in papp i, nu måste antigen pappen eller plasten gå till förbränning istället för att bara stoppa allt i plaståtervinning som förr...

(Men ja, det är väl främst avsett att minska avtrycket om förpackningen går direkt till förbränning).
All minskning av plast är bra.
Kan man inte separera plasten från pappen enkelt?

N Niq skrev:
All minskning av plast är bra.
Kan man inte separera plasten från pappen enkelt?
Det är väl ingen enkel ekvation, men istället för att få en ren fraktion får man en blandad.

Tyvärr inte, pappen är inbäddad i plasten.

Det är väl ingen enkel ekvation, men istället för att få en ren fraktion får man en blandad.

Tyvärr inte, pappen är inbäddad i plasten.
Nja. Min åsikt är att plastanvändningen bör minskas så mycket det är möjligt. Plast släpper ifrån sig lite plast hela tiden oavsett man återvinner den eller inte. Idag hittas det plast partiklar nästan överallt eftersom dom inte bryts ner så snabbt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nja. Min åsikt är att plastanvändningen bör minskas så mycket det är möjligt. Plast släpper ifrån sig lite plast hela tiden oavsett man återvinner den eller inte. Idag hittas det plast partiklar nästan överallt eftersom dom inte bryts ner så snabbt.
Men om inblandningen av papp gör att plasten inte alls kan materialåtervinnas? Är det verkligen ett plus då?

Jag håller egentligen med dig, vi använde plast på alldeles för många ställen där det inte behövs.

N Niq skrev:
Fast det verkar ju fungera i den mån kapaciteten räcker till. Så skulle det inte separeras så skulle det troligen vara mycket mindre andel som återvinns till nya material.
Jag antar att det som vanligt är pengarna som styr. Är troligen ganska stora investeringar som behövs för att kunna återvinna materialet.
....men kapaciteten räcker ju inte till. Vi exporterar ju hälften av förpackningarna och där räknar man med att skräpet eldas upp ("energiåtervinning"). Av den halva som stannar i sverige är det bara ett ställe som kan separera papper från plast och där eldar man också upp det som inte är papper, därav siffran på 40%.

Att transportera runt sopor är korkat ur miljösynvinkel och ännu mer korkat är det att transportera och sedan elda upp förpackningar jag sorterat ut från andra sopor.

Nåja, det är vad det är, Rom byggdes inte på en dag.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
Varför kan man inte köpa mjölk på bag in box?! Då hade både plast och papper kunnat återvinnas.

Angående energiåtervinning av plasten som separerats från pappret mha vatten. När den blöta plasten balas ihop i enkubiks balar så brinner den väldigt dåligt i pannan, så måste därför manuellt delas och matas lite i taget...

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Men om inblandningen av papp gör att plasten inte alls kan materialåtervinnas? Är det verkligen ett plus då?

Jag håller egentligen med dig, vi använde plast på alldeles för många ställen där det inte behövs.
Det är en bra fråga som jag också funderat på men har inget svar på. Så måste man också fråga vilket som ger mest plus.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....men kapaciteten räcker ju inte till. Vi exporterar ju hälften av förpackningarna och där räknar man med att skräpet eldas upp ("energiåtervinning"). Av den halva som stannar i sverige är det bara ett ställe som kan separera papper från plast och där eldar man också upp det som inte är papper, därav siffran på 40%.

Att transportera runt sopor är korkat ur miljösynvinkel och ännu mer korkat är det att transportera och sedan elda upp förpackningar jag sorterat ut från andra sopor.

Nåja, det är vad det är, Rom byggdes inte på en dag.
Ja så är det och utbyggnaden går för långsamt. Men det är klart att företag vill ha så lite utgifter som möjligt så dom har ingen större motivering att bygga dyra anläggningar när dom kan lösa det billigare.

S swirve skrev:
Varför kan man inte köpa mjölk på bag in box?! Då hade både plast och papper kunnat återvinnas.
Det är en avvägning. Plasten i en bag in box-påse är 10 gånger tjockare än plastfilmen i ett mjölkpaket. Skulle man byta till den sortens förpackning skulle plastförbrukningen öka med 10 gånger och eftersom alla inte kommer att återvinnas är det troligt att det blir mer plast totalt sett som hamnar utanför systemet.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:

Angående energiåtervinning av plasten som separerats från pappret mha vatten. När den blöta plasten balas ihop i enkubiks balar så brinner den väldigt dåligt i pannan, så måste därför manuellt delas och matas lite i taget...
I vissa länder köper man mjölken i bara påse.
Men då måste den nog vara tjockare än vad som behövs i en pappkartong, gäller nog BIBen med.

Fun fact: TetraPak kikade på att ersätta PET eller burkar med en pappförpackning, men ska tydligen ha lagt ner det då det krävdes så mycket plast att det inte var lönt.

När man var liten bar man de bruna flaskorna med foliekork fram och tillbaka till "specerieaffären".

• Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är en avvägning. Plasten i en bag in box-påse är 10 gånger tjockare än plastfilmen i ett mjölkpaket. Skulle man byta till den sortens förpackning skulle plastförbrukningen öka med 10 gånger och eftersom alla inte kommer att återvinnas är det troligt att det blir mer plast totalt sett som hamnar utanför systemet.
Systembolaget har en fin sammanställning av klimatavtryck för sina förpackningar, de anger att 3L bag in box är bättre än 1L papper.

Stapelstolpdiagram visar CO2-utsläpp per liter för olika förpackningar; box lägst, tung glasflaska högst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.systembolaget.se/hallbarhet/klimatsmartare/

men skillnaden är mycket liten, så kan tänka mig att 1.5L papper skulle vara bättre.

H hapazard skrev:
Systembolaget har en fin sammanställning av klimatavtryck för sina förpackningar, de anger att 3L bag in box är bättre än 1L papper.
Jag tycker siffrorna är lite konstiga? Det är väl betydligt tjockare papp i en bag in box-kartong än i en papptetra? Jag har i och för sig inte vägt förpackningarna och jämfört, så jag kanske har fel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.