998 012 läst · 10 217 svar
998k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Jag har 10 sekunders gångavstånd till källaren där vodka skulle kunna produceras, och den skulle då fyllas på glasflaska som återanvänds.😉F fribygg skrev:
Angående "skiter i" kanske det stämmer nuförtiden, förr i tiden tänkte man nog inte på utsläpp alls.
Jag tror nog att det fanns ett miljötänk när man införde returflaskor till vin och sprit i Sverige, men det kanske bara var för att tjäna penningar och miljövinsten s.a.s blev en bonus.D Dilato skrev:
Ser ut som tiopotensfel för glasflaskan olivolja, inte en chans att det är samma CO2 ekvivalent för glas och plast.D Dilato skrev:Just för glasflaskor pratar dom också om vikten och transport.
Störst klimatpåverkan har traditionella glasflaskor. Det beror på att det går åt mycket energi vid tillverkningen, även om återvunnet glas används.
Flaskans vikt ger även tyngre transporter.
Siffrorna är väldigt olika beroende på källa, jämför livsmedelsverket (olivolja) och Systembolaget.
Jag blir bara förvirrad 🤔
[bild]
[länk]
[bild]
Googlat lite och glas verkar kosta ca 1.5kg CO2 /kg att framställa eller 2-3kWh/kg.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Varför inte? Glaset väger väldigt mycket mer och det krävs mycket energi för att smälta den massan. Sedan skall det transporteras också.H hapazard skrev:
Jag var mer förvånad över att 50% återvunnen aluminium hade samma klimatpåverkan som 69% återvunnet stål i en konservburk.
Jag tror du missuppfattat, det som ifrågasattes är att det är samma låga (50g) för produktionen av glasflaskan som petflaskan i livsmedelsverkets tabell.pacman42 skrev:
Men kanske spanska glasbruk är diaboliskt effektiva i sin produktion 😇
Exakt. Nyframställd PET kostar ngt mer per kg än nyframställt glas, men bara marginellt, dock väger petflaskan bara en tiondel!D Dilato skrev:
PET är också mycket mindre energiintensivt att återvinna till nya förpackningar.
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Panta i egen tråd kanske?
GAAAAHHHH!!!
Speditören 1 nämner inte att mitt paket kommer i två kollin och levereras dessutom två olika dagar.
GAAAAHHHH!!!
Speditören 2 ska leverera imorgon e.m. när jag inte är hemma. Supporten ordnar så att kolli ska lämnas i garaget där jag signerar en lapp att det är ok. Idag på lunchen springer frun ikapp speditör 2 som är på väg bort från kåken utan att ha lämnat paket för "det fanns ingen lapp".
Va fan håller dom på med? Går det inte att skicka ett paket utan att jävlas med mottagaren?
Panta i egen tråd kanske?
GAAAAHHHH!!!
Speditören 1 nämner inte att mitt paket kommer i två kollin och levereras dessutom två olika dagar.
GAAAAHHHH!!!
Speditören 2 ska leverera imorgon e.m. när jag inte är hemma. Supporten ordnar så att kolli ska lämnas i garaget där jag signerar en lapp att det är ok. Idag på lunchen springer frun ikapp speditör 2 som är på väg bort från kåken utan att ha lämnat paket för "det fanns ingen lapp".
Va fan håller dom på med? Går det inte att skicka ett paket utan att jävlas med mottagaren?
Verkar lämpligt för dem som nyttjar starkt , kan tänka sig att dricka bulkvara och är i närheten.T Thomas_Blekinge skrev:
Inte tror jag att den svenska mjölkaffären kommer att återuppstå även om det på sina håll provats mjölkautomater där man fyller medhavda flaskor i butik.
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
I Frankrike har jag sett det på vingårdar också. Alltså inget starkt.