998 214 läst · 10 219 svar
998k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 357 inlägg
WAAAAAAAAGH!
Dags att serva bättre hälftens cykel, tänkte kasta på nytt vevlager och vevparti.
Kollade upp vad för delar som skulle sitta på cykeln och beställde för 50mm kedjelinje som det skulle vara.
När jag väl demonterar de gamla delarna så är det av någon anledning 47.5mm kedjelinje som sitter på 😖
Dags att serva bättre hälftens cykel, tänkte kasta på nytt vevlager och vevparti.
Kollade upp vad för delar som skulle sitta på cykeln och beställde för 50mm kedjelinje som det skulle vara.
När jag väl demonterar de gamla delarna så är det av någon anledning 47.5mm kedjelinje som sitter på 😖
Medlem
· Stockholm
· 4 044 inlägg
Det var väl skruvkorken som var svinusel, och inget annat.MathiasS skrev:
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 044 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.
Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.
Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.
Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.
Ni bör kunna få den offentliga vården att betala för den privata vården om den offentliga vården inte kan leverera inom tre månader. De är tvungna att hjälpa er att söka privat och de måste betala för det - om väntetiden är över tre månader.Storsockret skrev:GAAAAHHHH!!!
Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.
Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.
Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.
Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.
Jag har utnyttjat detta ett par gånger och har bland annat fått operation i Stockholm istället för i Göteborgsområdet (där jag bor)..
Jo, men det är väl inte förrän tre månader har passerat som det ens börjas kollas på? Är det inte dessutom tre månader från det att man kommit fram till vad man ska göra? Dvs vi måste först ta oss till någon som kan konstatera att operation är nödvändig, och sen därifrån 90 dagar.pacman42 skrev:
Västerbotten. Vi har fått träffa sjukgymnast efter sjukgymnast men ingen läkare. Sjukgymnast har pratat med läkare som skrivit ut Gabapentin utan att själv prata med min sambo.tommib skrev:
Läkaren vi träffade idag gjorde ingen egen undersökning alls, men skulle skicka remiss för röntgen.
Redan när de säger att kötiden är över tre månader så måste de hjälpa dig. Jag fick min operation efter en månad då de hade för lång kö. Nu stod dock regionen för denna hela vägen, detta för att slippa hantera den som en privat fakturerad vårdgivare. Jag presenterade vårdgivaren och sade att jag vill använda den, då köpte de upp tjänsten av denna istället för att jag skulle behöva gå externt. Det är billigare för dem då de får rabatterat pris om de gör så...Storsockret skrev:
Faller det under fritt vårdval? Har en bekant som blev konstaterad med grå starr. Väntetid för operation i Västerbotten, ca 2 år. Vände sig efter tips till privat vårdgivare i Stockholm. Undersökning en vecka senare, med erbjudande om operation ytterligare två veckor senare.
Västerbotten är ökänt för detta problem då det inte finns särskilt många privata vårdgivare nära och då universitetssjukhuset suger upp all personal som finns. Regionen utnyttjar detta mot er. Stå på er och kräv att få vård inom 3 månader i annat landsting/region. Leta gärna reda på den bästa privata vårdgivaren (Stockholm torde vara bra ur resesynpunkt) och ställ er i kö hos denna samtidigt som ni hänvisar till vårdgarantin mor regionen. Stå på er, ni har rätt och de har fel!Storsockret skrev:
I mitt fall var dessutom den privata vårdgivaren (inhyst på ett av regionens sjukhus i Stockholm) villig att hjälpa till med att lösa frågan med vårdgarantin också.