998 551 läst · 10 225 svar
999k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Uppskattar dina svar. Vem är det man ska ställa detta kravet mot, vårdcentral?pacman42 skrev:Västerbotten är ökänt för detta problem då det inte finns särskilt många privata vårdgivare nära och då universitetssjukhuset suger upp all personal som finns. Regionen utnyttjar detta mot er. Stå på er och kräv att få vård inom 3 månader i annat landsting/region. Leta gärna reda på den bästa privata vårdgivaren (Stockholm torde vara bra ur resesynpunkt) och ställ er i kö hos denna samtidigt som ni hänvisar till vårdgarantin mor regionen. Stå på er, ni har rätt och de har fel!
I mitt fall var dessutom den privata vårdgivaren (inhyst på ett av regionens sjukhus i Stockholm) villig att hjälpa till med att lösa frågan med vårdgarantin också.
Jag ska bli uppringd av den enda privata jag hittar i närheten nu efter kl 13, men eftersom dom även sammarbetar med regionen kan jag tänka mig att väntetiden även sticker iväg där.
Det där som läkaren påstod om att rönten inte faller in under vårdgarantin, är det bs eller ligger det någon sanning i det?
Ja, du har fritt vårdval om inte regionen ger dig vård inom tre månader. Sedan skall man vara medveten om att regionerna är experter på att dra ut på förfarandet. Första besöket får du inom tre månader, sedan remitterar de dig till en läkare som remitterar dig till röntgen osv osv.M Myckling skrev:
Här måste man också vara på vakt så att det inte blir tre månader för varje besök, vissa regioner har satt detta i system också, man kan tvingas köa trots att det finns lediga tider för att de inte skall få en puckel senare i kedjan och därmed få problem med vårdgarantin.
Jag skall snart göra ett ingrepp igen och fick vänta fem månader på att få besöka läkaren, men jag valde att göra det lokalt trots väntetiden då det är ett relativt litet ingrepp och eftersom jag inte lider så mycket av problemet (än). Däremot verkar det gå väldigt snabbt nu då ortopedin tydligen har gott om platser på operationssidan, det var bedömningen av (den opererande) läkaren som var flaskhalsen.
Rörande röntgen så vet jag faktiskt inte, det låter som BS. I Västra Götaland så har vi inga större problem där då det finns privata vårdgivare som gör vardags-röntgen billigare än regionen själva. Detta gör att regionen kan fokusera på de svåra fallen.Storsockret skrev:Uppskattar dina svar. Vem är det man ska ställa detta kravet mot, vårdcentral?
Jag ska bli uppringd av den enda privata jag hittar i närheten nu efter kl 13, men eftersom dom även sammarbetar med regionen kan jag tänka mig att väntetiden även sticker iväg där.
Det där som läkaren påstod om att rönten inte faller in under vårdgarantin, är det bs eller ligger det någon sanning i det?
När du (frugan) hamnar i vårdkön så skall ni med remissbekräftelsen ha fått besked om att man skall vända sig till kösamordnaren på kliniken ni är remitterad till. Det är åtminstone så det fungerar i VGR. Hur som helst så skall ni ringa till den klinik ni är remitterade till.
Hör av er till klinikerna i Stockholm, de är bara en flygresa/tågresa bort. Även om det blir en jobbig resa så kommer ni vidare.
Har inget svar men vill bara säga att fortsätt kämpa. Det är grymt tungt att bli ensam med allt och att ta hand om en som behöver hjälp väldigt mycket och samtidigt sköta sitt jobb och slåss med sjukvården. Du gör ett bra jobb.Storsockret skrev:GAAAAHHHH!!!
Vet inte vad man ska hitta på längre. Jag vet inte hur man ska lyckas få vård i den här stan, eller det här landet. Sambon har diskbråck som pressar mot nerver och har haft det nu sen september och det blir bara värre och ingen hjälp tycks gå att få. Kan inte gå, kan inte sitta, kan inte ligga, kan liksom inte leva drägligt alls utan konstant smärta. Kan inte kissa utan smärta, men inte nog illa för att vara akut. Har träffat sjukgymnaster via både primärvård och företagshälsovård, massage. Varit på akuten. Ingen kan göra något för det måste gå via vårdcentral > röntgen > ortoped. Dom kan bara konstatera felet och försöka (men misslyckas) smärtlindra. Senaste sjukgymnasten sa att det är väldigt oroväckande och borde ses över akut, men kunde själv inte skriva nån remiss.
Bortsett från akuten så var första faktiska läkarbesöket idag med väldigt osympatisk läkare som inte ens undersökte, men åtminstone skickade remiss till röntgen. "Det är såhär politikerna har ställt till det" var hans tröstande ord. Må vara sant men föga hjälpsamt. Väntetider på ryggoperation i länet är över tre år, och att ens behöva vänta i tre månader för att försöka åberopa vårdgarantin känns outhärdligt. Tydligen så innefattas heller inte röntgen där så vem vet hur lång tid det tar. "Ring till dom och säg att ni kan komma med kort varsel så kanske ni kan få komma vid avbokning". Jajo.
Tär ju fruktansvärt på en själv också att se smärtan, hopplösheten och otröstlig sambo, men också stressen och att hela båda våra liv med hus, bestyr, hundar och allt annat faller på mig i princip och det är bara tur att jag har ett väldigt flexibelt jobb. Det är inte mig det är synd om, men det är utmattande lik förbannat och det kändes som att jag behövde skriva av mig kanske.
Har börjat försöka hitta privat vårdgivare och se om vi helt enkelt får ta den ekonomiska smällen själva, om det finns tider att få. Riskerar att få åka rätt långt dock och det är inte bara heller.
Vårdgarantin gäller inte röntgen det är en undersökning.Storsockret skrev:Uppskattar dina svar. Vem är det man ska ställa detta kravet mot, vårdcentral?
Garanti är till för att du ska "bli lagad då dom vet felet inom en viss tid".
Vårdgarantin sammanfattad:
- https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/vardgaranti/
Edit: Nu var detta VGR, men kolla själv vilka tillägg som finns för Västerbotten.
- https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/vardgaranti/
Edit: Nu var detta VGR, men kolla själv vilka tillägg som finns för Västerbotten.
pacman42 skrev:Rörande röntgen så vet jag faktiskt inte, det låter som BS. I Västra Götaland så har vi inga större problem där då det finns privata vårdgivare som gör vardags-röntgen billigare än regionen själva. Detta gör att regionen kan fokusera på de svåra fallen.
När du (frugan) hamnar i vårdkön så skall ni med remissbekräftelsen ha fått besked om att man skall vända sig till kösamordnaren på kliniken ni är remitterad till. Det är åtminstone så det fungerar i VGR. Hur som helst så skall ni ringa till den klinik ni är remitterade till.
Hör av er till klinikerna i Stockholm, de är bara en flygresa/tågresa bort. Även om det blir en jobbig resa så kommer ni vidare.
Pratade precis med den privata vårdgivaren här i stan och fick uppgift om ca 80k för alltihop. Där kunde man få första besöket i veckan, sen en röntgen oftast inom en vecka och operation 1-2 månader. Tror ni det finns något värde i att ta åtminstone röntgendelen själv även om det kostar en slant (det var iaf under 10k och det kan man ju stå ut med), kan det hjälpa att skynda på "korrekt väg" så att säga? Typ om den privata kan skicka remiss till ortoped och därefter vet vi att det är väntetid och kan få det privata bekostat av regionen.. ungefär.G Greger_08 skrev:
Min åsikt (detta måste diskuteras med mottagningen naturligtvis) är att detta inbegriper röntgen om den krävs för att kunna ge vård:
Vet inte hur det fungerar men lönar sig att kolla upp så att regionen accepterar resultatet av röntgen. Ifall ni gör det privat.Storsockret skrev:Pratade precis med den privata vårdgivaren här i stan och fick uppgift om ca 80k för alltihop. Där kunde man få första besöket i veckan, sen en röntgen oftast inom en vecka och operation 1-2 månader. Tror ni det finns något värde i att ta åtminstone röntgendelen själv även om det kostar en slant (det var iaf under 10k och det kan man ju stå ut med), kan det hjälpa att skynda på "korrekt väg" så att säga? Typ om den privata kan skicka remiss till ortoped och därefter vet vi att det är väntetid och kan få det privata bekostat av regionen.. ungefär.
Det där är ju t.e.x max tid till operation från och med läkaren dragit slutsats att operations behövs efter att ha granskat bilderna från röntgen och att du sagt ja.pacman42 skrev:
Jag hade väntat på att få se när man fick tid för röntgen och sedan ta det där ifrån. Det man kan göra är ju att ringa dit man eventuellt ska för att se att remissen har kommit fram. (Finns ju läkare som inte klara av att skicka remisserna rätt)
GAAAAHHHH för alla prisökningar och bo själv (som är dyrare än att dela på kostnader)
För 2 år sen hade jag ca 10.000:- över när allt var betalt och levde gott.
I torsdags när allt var draget hade jag 13,97 på kontot.....och jag har inte ens handlat mat för månaden 😟
Får se det positiva i att de inte hittade nått fel på min onda höftled och inte blev opererad, för då hade det gått åt skogen.
I torsdags när allt var draget hade jag 13,97 på kontot.....och jag har inte ens handlat mat för månaden 😟
Får se det positiva i att de inte hittade nått fel på min onda höftled och inte blev opererad, för då hade det gått åt skogen.
Svårt ekonomiskt att vara ensamstående i dessa tider. Har tagit ett extraknäck och det är knappt så pengarna räcker till.Isakare skrev:GAAAAHHHH för alla prisökningar och bo själv (som är dyrare än att dela på kostnader)
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 328 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 328 inlägg
Frun fick precis veta att de ska skära ner 6% av personalen rakt av i vår region. Samtidigt som det läggs massa pengar på chatt funktioner och annat mög som gör arbetet ineffektivt...hsd skrev:
För att inte tala om att regionerna startade eget ambulansflyg när det redan fanns väl fungerande privata aktörer som dessutom är billigare/effektivare/snabbare än det egna flyget.
Känns som vården skulle behöva reformeras rejält och regionerna avskaffas...