998 012 läst · 10 217 svar
998k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Det är per volym (g ekvivalenter CO2/L) men de har missat att använda korrekt enhet och skriver '/l' istället för '/L' GAAAHHHHuseless skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 403 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 403 inlägg
Baginbox kan enkelt återvinnas, kartong i pappersåtervinngen (den är inte plastad invändigt) innerpåsen i plaståtervinninguseless skrev:
1 liters tetra , där är insidan plastad så detta ställer högre krav på återvinningen, finns bara en i Sverige som klarar detta
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 251 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 251 inlägg
De har nog inte räknat med klimatavtrycket av den ökande vinkonsumtionen som BiBi ger...H hapazard skrev:
Ja, men siffrorna utgår ifrån CO2-utsläppen vid tillverkning av förpackningen. Inte hur svår den är att återvinna.hsd skrev:
Eller utan boxen, bara "bag" Det funkar ju att köpa spolarvätskan i plastförpackning/ påse och boxen att hänga/ lägga mjölken i kan du ju ha hemma och behöver knappast en ny varenda vecka.S swirve skrev:
Själv skulle jag nog föredra återgång till "brickpack" och energiåtervinning av mjölkförpackningen via brännbara hushållssopor.
Det är väl utsläpp för transport av förpackningen dom visar?useless skrev:
EDIT: Nä det var det inte.
I Kanada köper de mjölken i påsar. Sen har man ofta något behållare man stoppar de i för de ska stå stadigare / vara enklare hälla ur.F fribygg skrev:Eller utan boxen, bara "bag" Det funkar ju att köpa spolarvätskan i plastförpackning/ påse och boxen att hänga/ lägga mjölken i kan du ju ha hemma och behöver knappast en ny varenda vecka.
Själv skulle jag nog föredra återgång till "brickpack" och energiåtervinning av mjölkförpackningen via brännbara hushållssopor.
Annars finns det en svensk förpackningstillverkare på temat också. https://www.ecolean.com/
(Om de nu är svenska fortfarande, var längesen jag hade koll på de).
Just för glasflaskor pratar dom också om vikten och transport.useless skrev:
Störst klimatpåverkan har traditionella glasflaskor. Det beror på att det går åt mycket energi vid tillverkningen, även om återvunnet glas används.
Flaskans vikt ger även tyngre transporter.
Siffrorna är väldigt olika beroende på källa, jämför livsmedelsverket (olivolja) och Systembolaget.
Jag blir bara förvirrad 🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.livsmedelsverket.se/glo..._energianvandning_livsmedelsforpackningar.pdf
På Explorerns storhetstid kom drycken såvitt jag minns i returglas, då gick det inte åt mycket energi till omsmältning av flaskor..D Dilato skrev:Just för glasflaskor pratar dom också om vikten och transport.
Störst klimatpåverkan har traditionella glasflaskor. Det beror på att det går åt mycket energi vid tillverkningen, även om återvunnet glas används.
Flaskans vikt ger även tyngre transporter.
Siffrorna är väldigt olika beroende på källa, jämför livsmedelsverket (olivolja) och Systembolaget.
Jag blir bara förvirrad 🤔
[bild]
[länk]
[bild]
När jag kikar på din bilaga verkar det handla om lastbilstransport mellan Aten och Malmö, varken mjölken eller vodkan behöver ju åka så långt utan kan ju med fördel produceras i länet eller grannlänen där den ska förbrukas.D Dilato skrev:
Det är väl nuförtiden man 'skiter' i utsläppen och konstruerar och använder så komplicerade och sammansatta förpackningar till mejerivarorna och vin och spritdryckerna att bara knappt hälften av förpackningarna återvinns på avsett vis?