useless useless skrev:
Ja, det viktigaste är att allt är som tidigare...
Jag vill hävda att med som allt annat, funktionen som avgör.
Det mesta vi använder har redan haft optimal funktion, det är då man använder uttrycket "Det var bättre förr"
Utan plastkork hade inte problemet funnits.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Återvinna är en ganska bred definition. Ska det återvinnas till nya förpackningar? Om det eldas i ett värmekraftverk så återvinns energin och blir till värme och el. Fast om transporten blir lång så är det ju inte så effektivt.
Även om det kanske är fysikaliskt korrekt att kalla det energiåtervinning när man eldar upp något i ett värmekraftverk så ju det ju självklart inte det som gemene man tänker på när denne i god tro står med stelfrusna fingrar i snålblåst och snöblandat regn och förtvivlat försöker få i mjölkkartongerna i de överfulla återvinningskärlen.

På det sättet är återvinningen som den försöker framstå som till stora delar en lögn.

N Niq skrev:
Återvinna är en ganska bred definition. Ska det återvinnas till nya förpackningar? Om det eldas i ett värmekraftverk så återvinns energin och blir till värme och el. Fast om transporten blir lång så är det ju inte så effektivt.
Ja så är det ju. Jag skulle vara nöjd med vad som helst förutom att det eldas upp i samma hög som alla annan skit. Om pappret blir en ny mjölkförpackning eller en morgontidning spelar mig mindre roll. Och, jag vill inte uppmanas att separera saker som sedan hamnar i samma hög som det jag inte sorterat.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
det som gemene man tänker på när denne i god tro står med stelfrusna fingrar i snålblåst och snöblandat regn och förtvivlat försöker få i mjölkkartongerna i de överfulla återvinningskärlen.
Med "lokal återvinning" så slipper man det och kan under mera värmande förhållande fundera på det lokala återbruket.🙂

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Med "lokal återvinning" så slipper man det och kan under mera värmande förhållande fundera på det lokala återbruket.🙂
'brickpack' förpackningarna var heller inte perfekta och man spillde i bland vid användandet, men de var lättare att återvinna oavsett om det skedde lokalt eller centralt och dessutom var de väsentligt billigare.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Även om det kanske är fysikaliskt korrekt att kalla det energiåtervinning när man eldar upp något i ett värmekraftverk så ju det ju självklart inte det som gemene man tänker på när denne i god tro står med stelfrusna fingrar i snålblåst och snöblandat regn och förtvivlat försöker få i mjölkkartongerna i de överfulla återvinningskärlen.

På det sättet är återvinningen som den försöker framstå som till stora delar en lögn.
Nä det har du rätt i. Här är det ganska tydligt att det som dom inte gör nytt material av eldas upp.

A AndersS skrev:
Tror du verkligen det är bättre att elda skräpet hemma och släppa ut röken helt orenad?

MathiasS MathiasS skrev:
Ja så är det ju. Jag skulle vara nöjd med vad som helst förutom att det eldas upp i samma hög som alla annan skit. Om pappret blir en ny mjölkförpackning eller en morgontidning spelar mig mindre roll. Och, jag vill inte uppmanas att separera saker som sedan hamnar i samma hög som det jag inte sorterat.
Ja. Men jag vill ju tro att man separerar det för att dom ska kunna återvända så mycket råmaterial som möjligt och att överskottet sedan eldas upp. Men jag inser att det kanske är mera en förhoppning än hur det fungerar på riktigt.

Gissar att det mesta säljs vidare till den som betalar mest.

useless useless skrev:
Tror du verkligen det är bättre att elda skräpet hemma och släppa ut röken helt orenad?
Beror väl på vad den "lokala återvinningen" består av och vad man behöver för något😎
Så "lokal återvinning" behöver inte vara sämre utifrån användningsområden😂

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nä det har du rätt i. Här är det ganska tydligt att det som dom inte gör nytt material av eldas upp.
Precis, en skylt i stil med ”Här slänger du skiten du inte orkar sortera så eldar vi upp den och tjänar pengar på det utan att du får betalt eller så skickar det till andra sidan jordklotet där det blir liggande och förstör miljön” hade gjort att alla förstod hur det fungerar.

N Niq skrev:
Ja. Men jag vill ju tro att man separerar det för att dom ska kunna återvända så mycket råmaterial som möjligt och att överskottet sedan eldas upp. Men jag inser att det kanske är mera en förhoppning än hur det fungerar på riktigt.

Gissar att det mesta säljs vidare till den som betalar mest.
Exakt. Läs här om du missade den:

https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/post-5611984

På våren så sätts fröplantorna i bottendelarna av kartongen.
På hösten kan man frysa vad som önskas av årets skörd av t.ex. bär, svamp, etc.
Det som klippts bort går till uppstart av den lokala hushållsnära energiproduktionen.
Även bra att ställa målarpenslar i fyllda med vatten när sådant arbete pågår.
Dock inte omröringspinnar till målarburkar då de står i runda whiskyförpackningar.
Och mycket mera.😎

Redigerad och en storpudel, just burken från tidigt 90-tal var denna.
En färgblandad penselburk innehåller många använda träpenslar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis. Jag tycker dock detta är ett problem på samma sätt som fjanteriet runt plastpåseskatten. Det blir "symbolpolitik" som inte gagnar en seriös miljörörelse när man "tvingar" medborgarna att sortera och sedan eldas allt upp på samma ställe ändå. Eller ännu värre, det transporteras utrikes och eldas upp. Det ger klimatförnekare och andra lågpannor vatten på sin kvarn.

Vi måste ha kapacitet att återvinna allt vi lyckas källsortera.
Jag kan tycka att plastpåseskatten hade en poäng men missade målet.

Men allt eldas ju inte upp, idag återvinns 40% av pappersförpackningarna, det är inte ogjort arbete.
Det är svårt att börja återvinna en fraktion som inte är utsorterad så vi måste börja sortera ut fraktionen innan man kan börja återvinna den, artikeln nämner också att man avser att öka antalet anläggningar som kan återvinna.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Gaahhh! Återvinning!

Skaffa roligare problem!

• Gilla
  • Haha
Isakare och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaahhh! Återvinning!

Skaffa roligare problem!
WAAAAAAAAAAAAAAGH!

Santa Marias nya "miljövänligare" förpackning som de numera blandat in papp i, nu måste antigen pappen eller plasten gå till förbränning istället för att bara stoppa allt i plaståtervinning som förr...

(Men ja, det är väl främst avsett att minska avtrycket om förpackningen går direkt till förbränning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.