997 226 läst · 10 206 svar
997k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 356 inlägg
I Ekströms fall är inte problemet att den sitter fast, utan den extra förseglingen som gör att det dräller om korken om du skakar den efter öppnat den en gång.useless skrev:
Jag personligen vet inte vilka som slänger korkarna, jag trycker ihop förpackningen och skruvar på korken, då håller den sig platt av undertrycket.
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 356 inlägg
Korken ingår inte i vår "lokala återvinningen" så den förpassas snarast efter tömd förpackning till behållare för plast utan sköljning.😀 Själva förpackningen sköljs dock före placering i den "lokala återvinningen", sköljning görs vid tillfälle då varmvatten önskas till diskho och kallt vatten ändå måste spolas bort.
Jag tänker skruva på korken och och slänga hela förpackningen tills vi får tillbaka mjölkpaketet utan plastkork, den dåre som kom på att vi ska ha plastskruvkork får ta ansvaret/stå för sina handlingar.A AndersS skrev:Korken ingår inte i vår "lokala återvinningen" så den förpassas snarast efter tömd förpackning till behållare för plast utan sköljning.😀 Själva förpackningen sköljs dock före placering i den "lokala återvinningen", sköljning görs vid tillfälle då varmvatten önskas till diskho och kallt vatten ändå måste spolas bort.
Givetvis. Jag tycker dock detta är ett problem på samma sätt som fjanteriet runt plastpåseskatten. Det blir "symbolpolitik" som inte gagnar en seriös miljörörelse när man "tvingar" medborgarna att sortera och sedan eldas allt upp på samma ställe ändå. Eller ännu värre, det transporteras utrikes och eldas upp. Det ger klimatförnekare och andra lågpannor vatten på sin kvarn.13th Marine skrev:
Vi måste ha kapacitet att återvinna allt vi lyckas källsortera.
Återvinna är en ganska bred definition. Ska det återvinnas till nya förpackningar? Om det eldas i ett värmekraftverk så återvinns energin och blir till värme och el. Fast om transporten blir lång så är det ju inte så effektivt.MathiasS skrev:Givetvis. Jag tycker dock detta är ett problem på samma sätt som fjanteriet runt plastpåseskatten. Det blir "symbolpolitik" som inte gagnar en seriös miljörörelse när man "tvingar" medborgarna att sortera och sedan eldas allt upp på samma ställe ändå. Eller ännu värre, det transporteras utrikes och eldas upp. Det ger klimatförnekare och andra lågpannor vatten på sin kvarn.
Vi måste ha kapacitet att återvinna allt vi lyckas källsortera.