MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
Ah, jag hade fel om metallfolien.

Det måste varit anläggningen i Norrköping som det var filmat i.

Så summa summarum är att pappersförpackningar med plast går att återvinna (delvis).

Summa summarum är väl att korken inte är något problem, utan det är bättre att den sitter fast i förpackningen så den följer med till insamlingen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
useless useless skrev:
Summa summarum är väl att korken inte är något problem, utan det är bättre att den sitter fast i förpackningen så den följer med till insamlingen.
I Ekströms fall är inte problemet att den sitter fast, utan den extra förseglingen som gör att det dräller om korken om du skakar den efter öppnat den en gång.

Jag personligen vet inte vilka som slänger korkarna, jag trycker ihop förpackningen och skruvar på korken, då håller den sig platt av undertrycket.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Arla har återgått till vanlig kork på mjölken, hoppas zet inte är tillfälligt
Samtidigt hör man på radion att pappersförpackningar inte kan återvinnas eftersom dryckes förpackningar är både plast och papper
Det bränns ju ändå.

useless useless skrev:
Vart står det att plastkorkarna gör att det inte går att återvinna pappret? 🤔
Det vet jag inget om. Jag konstaterar bara att det mesta av det vi tycker är duktiga och återvinner ändå eldas upp tillsammans med annat skräp.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det vet jag inget om. Jag konstaterar bara att det mesta av det vi tycker är duktiga och återvinner ändå eldas upp tillsammans med annat skräp.
Personligen tycker jag 40% är bättre än 0%, även om jag gärna hade sett 100%.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Mjölkkartonger används hos oss i den "lokala återvinningen" och behöver inte transporteras runt.😉

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
jag trycker ihop förpackningen och skruvar på korken, då håller den sig platt av undertrycket.
Samma här. Alla som gör på något annat sätt gör fel.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Korken ingår inte i vår "lokala återvinningen" så den förpassas snarast efter tömd förpackning till behållare för plast utan sköljning.😀 Själva förpackningen sköljs dock före placering i den "lokala återvinningen", sköljning görs vid tillfälle då varmvatten önskas till diskho och kallt vatten ändå måste spolas bort.

A AndersS skrev:
Korken ingår inte i vår "lokala återvinningen" så den förpassas snarast efter tömd förpackning till behållare för plast utan sköljning.😀 Själva förpackningen sköljs dock före placering i den "lokala återvinningen", sköljning görs vid tillfälle då varmvatten önskas till diskho och kallt vatten ändå måste spolas bort.
Jag tänker skruva på korken och och slänga hela förpackningen tills vi får tillbaka mjölkpaketet utan plastkork, den dåre som kom på att vi ska ha plastskruvkork får ta ansvaret/stå för sina handlingar.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har ingen nytta av korken i den "lokala återvinningen".😉

13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen tycker jag 40% är bättre än 0%, även om jag gärna hade sett 100%.
Givetvis. Jag tycker dock detta är ett problem på samma sätt som fjanteriet runt plastpåseskatten. Det blir "symbolpolitik" som inte gagnar en seriös miljörörelse när man "tvingar" medborgarna att sortera och sedan eldas allt upp på samma ställe ändå. Eller ännu värre, det transporteras utrikes och eldas upp. Det ger klimatförnekare och andra lågpannor vatten på sin kvarn.

Vi måste ha kapacitet att återvinna allt vi lyckas källsortera.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis. Jag tycker dock detta är ett problem på samma sätt som fjanteriet runt plastpåseskatten. Det blir "symbolpolitik" som inte gagnar en seriös miljörörelse när man "tvingar" medborgarna att sortera och sedan eldas allt upp på samma ställe ändå. Eller ännu värre, det transporteras utrikes och eldas upp. Det ger klimatförnekare och andra lågpannor vatten på sin kvarn.

Vi måste ha kapacitet att återvinna allt vi lyckas källsortera.
Återvinna är en ganska bred definition. Ska det återvinnas till nya förpackningar? Om det eldas i ett värmekraftverk så återvinns energin och blir till värme och el. Fast om transporten blir lång så är det ju inte så effektivt.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Jag personligen vet inte vilka som slänger korkarna, jag trycker ihop förpackningen och skruvar på korken, då håller den sig platt av undertrycket.
Det gör vi också och brukar slita bort korken så det blir som tidigare.

galento galento skrev:
Det gör vi också och brukar slita bort korken så det blir som tidigare.
Ja, det viktigaste är att allt är som tidigare...

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.