11 636 läst · 98 svar
12k läst
98 svar
Fylla upp krypgrund med makadam?
hur vet du att det aldrig kommer ske?Jonatan79 skrev:
varför har du läckageskydd under vitvarorna?
Tidigare ägare har konstaterat en hög fukthalt i krypgrunden. För att hantera detta har en undertrycksventilation med avfuktning installerats. Jag kan konstatera att avfuktningen under "icke vinter" går relativt frekvent. Man skulle antagligen kunna säga att i o m denna installation är problemet hanterat. Jag skulle dock gärna vilja göra mer för att "i grunden" förändra klimatet i krypgrunden. Om inte annat tar avfuktningen mycket energi. OM jag kan väsentligt förbättra klimatet i gruden genom att spruta in makadam tycker jag att det vore en stor vinst.Jonatan79 skrev:
Har du tänkt på att dessa tidigare åtgärder kan ha varit helt i onödan? Många husägare blir lättskrämda när en ”besiktningsman” från AC dyker upp, lätt att kissa i småbyxorna och öppna plånkan…S sepani skrev:Tidigare ägare har konstaterat en hög fukthalt i krypgrunden. För att hantera detta har en undertrycksventilation med avfuktning installerats. Jag kan konstatera att avfuktningen under "icke vinter" går relativt frekvent. Man skulle antagligen kunna säga att i o m denna installation är problemet hanterat. Jag skulle dock gärna vilja göra mer för att "i grunden" förändra klimatet i krypgrunden. Om inte annat tar avfuktningen mycket energi. OM jag kan väsentligt förbättra klimatet i gruden genom att spruta in makadam tycker jag att det vore en stor vinst.
kontrollera även plasten så den överlappar rejält gärna 50cm och är uppvikt rejält mot väggarna.S sepani skrev:Tidigare ägare har konstaterat en hög fukthalt i krypgrunden. För att hantera detta har en undertrycksventilation med avfuktning installerats. Jag kan konstatera att avfuktningen under "icke vinter" går relativt frekvent. Man skulle antagligen kunna säga att i o m denna installation är problemet hanterat. Jag skulle dock gärna vilja göra mer för att "i grunden" förändra klimatet i krypgrunden. Om inte annat tar avfuktningen mycket energi. OM jag kan väsentligt förbättra klimatet i gruden genom att spruta in makadam tycker jag att det vore en stor vinst.
Jag har inte tänkt på det så då det finns en fuktmätare installerad i grunden som del av installationen och den visar en hög fukthalt. Jag kan se när avfuktningen är aktiv för att hålla den förinstaällda nivån. Jag är mycket tveksam till att nuvarande installation skulle vara onödig och utan syfte.Jonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det finns massor av byggnader i landet som inte tar skada av periodvis höga värden, tex min egen.S sepani skrev:
OK. Men jag tror nog här finns en rational för avfuktning. 70% är relativt högt. Och det ligger som sagt 25 m från havet. Samt att det känns fuktigt. Jag tycker som sagt däremot att jag gärna vill göra mer för att förbättra klimatet.
Fortfarande låg risk för problem om det bara är fukt i luften som tillförs. Tänkte du fylla på med material och ta bort fläkten alltså?S sepani skrev: