S sepani skrev:
Fläkten blir absolut kvar! med konstant drift = undertryck. jag hoppas däremot att avfukningen behöver gå mindre...
[QUOTE="sepani, post:

Om du har undertryck i grunden så drar du in luft i grunden. Luft utifrån och inifrån huset innebär alltid en risk. Varmare luft kan innehålla me fukt som kan kondensera när den kyls av.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
[QUOTE="sepani, post:

Om du har undertryck i grunden så drar du in luft i grunden. Luft utifrån och inifrån huset innebär alltid en risk. Varmare luft kan innehålla me fukt som kan kondensera när den kyls av.
återigen, så enkelt är det inte.
krypgrunder måste undersökas individuellt och finns framarbetade system med kombinerad fläkt samt avfuktning som fungerar utmärkt.
LFS har arbetat fram ett sådant system som är testat av föredetta SP och fungerar utmärkt.

Men håller med om att man ska inte mixtra med detta själv utan kräver lite kunskap att få det korrekt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
[QUOTE="sepani, post:

Om du har undertryck i grunden så drar du in luft i grunden. Luft utifrån och inifrån huset innebär alltid en risk. Varmare luft kan innehålla me fukt som kan kondensera när den kyls av.
Tack, Sorry! helt rätt noterat, övertryck bör det nog stå! Luften sugs alltså ut...
 
S sepani skrev:
Tack, Sorry! helt rätt noterat, övertryck bör det nog stå! Luften sugs alltså ut...
Om du suger ut luft ur grunden har du undertryck i grunden.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Om du suger ut luft ur grunden har du undertryck i grunden.
OK tack. Ja, principen är att luften sugs ut. Om jag istället hade tillfört luft utifrån hade det väl blivit övertryck...?
 
Det stämmer och att ha undertryck i grunden utan att ha luktproblem är onödigt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Det stämmer och att ha undertryck i grunden utan att ha luktproblem är onödigt.
Det kan vara så. Förre ägaren pratade om lukt efter en gammal oljetank som delades och tömdes men som blev kvar i grunden. Kanske sant, kanske inte. Jag skulle naturligtvis kunna pröva att stänga av fläktfunktionen och endast köra avfuktningen. Jag tror att jag i första han kommer att kon takta någon kunnig firma som får titta på det och föreslå lösning. Har t ex mycket goda referenser på Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB men finns eventuellt även andra kunniga bolag.
 
A
S sepani skrev:
Det kan vara så. Förre ägaren pratade om lukt efter en gammal oljetank som delades och tömdes men som blev kvar i grunden. Kanske sant, kanske inte. Jag skulle naturligtvis kunna pröva att stänga av fläktfunktionen och endast köra avfuktningen. Jag tror att jag i första han kommer att kon takta någon kunnig firma som får titta på det och föreslå lösning. Har t ex mycket goda referenser på Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB men finns eventuellt även andra kunniga bolag.
Är det LFS som gjort utredningen skulle jag jag lite blint på den. Dom har extremt högt anseende
 
A Aunty skrev:
Är det LFS som gjort utredningen skulle jag jag lite blint på den. Dom har extremt högt anseende
Nej, det är Anticimex som har gjort installationen (och eventuell utredning). Däremot har jag haft kontakt med LFS i en tidigare fråga (på annat hus) och har även bekanta som har mycket goda erafarenheter av dem.
 
Skulle inte lita på ett ord av vad antiklimax säger, dom vill sälja tjänster och produkter och skyr inga medel för att göra det. Inte ovanligt med rena lögner och andra tvivelaktiga metoder för att sälja
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Det har varit intressant att följa denna tråd då jag har problem med mitt hus som (uppmurad) står på ett sluttande berg med naturliga sprickor där det rinner fram vatten.
Har en avfuktare som går hela tiden efter att ha tätat så gått jag kunnat!
Har tänk kanske göra något, men vad? Er tråd har inte gett så mycket. Tips? Sliten källare med betongväggar, ojämnt golv och en övergiven rullstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
L Lars Wi skrev:
Det har varit intressant att följa denna tråd då jag har problem med mitt hus som (uppmurad) står på ett sluttande berg med naturliga sprickor där det rinner fram vatten.
Har en avfuktare som går hela tiden efter att ha tätat så gått jag kunnat!
Har tänk kanske göra något, men vad? Er tråd har inte gett så mycket. Tips?[bild]
Har du funderat på någon typ av plast mot berget? Ser även ut som att du har barnvagnar där, tyg kan väl hålla vatten så om du håller på och rulla in/ut blöta vagnar så måste ju det dunsta någonstans. Har du mer organiskt material i din krypgrund som du kanske kan ta bort?
 
S sepani skrev:
OK, tack. Menar du då att jag bör isolera under trossbotten (i krypgrunden)? I så fall antar jag att det vore bra med frigolit, som bör vara helt oorganisk. Jag gissar att om jag skulle fylla upp och gjuta upp golv "inuti" krypgrunden?[/QUOTE

Jag skulle undvika frigolit ur brandsynpunkt
 
Hade liknande problem med hus på berg.
Ut med allt organiskt material.
Fyll alla skrevor med makadam.
På med plast och jag använde damduk för den håller bättre än plast.
Försäkringsbolaget skickade ut Anticimex för besiktiga (och sälja grejor) men konstaterade att det inte var några fukt problem.
 
S Stugrenoverare skrev:
Hade liknande problem med hus på berg.
Ut med allt organiskt material.
Fyll alla skrevor med makadam.
På med plast och jag använde damduk för den håller bättre än plast.
Försäkringsbolaget skickade ut Anticimex för besiktiga (och sälja grejor) men konstaterade att det inte var några fukt problem.
Tack! Har tänkt att blanda cement och fylla i skrevorna. Det måste ju bli bra?
S Stugrenoverare skrev:
Hade liknande problem med hus på berg.
Ut med allt organiskt material.
Fyll alla skrevor med makadam.
På med plast och jag använde damduk för den håller bättre än plast.
Försäkringsbolaget skickade ut Anticimex för besiktiga (och sälja grejor) men konstaterade att det inte var några fukt problem.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.