11 694 läst · 98 svar
12k läst
98 svar
Fylla upp krypgrund med makadam?
men vad spelar det för roll?Jonatan79 skrev:
Menar du att TS ska ta bort det om det inte är fukttillförsel via marken?
Även om det inte varit det så är det ju bara positivt att lägga plast på marken som en försäkring.
Helt enig, min plan är att behålla undertrycksventilationen oförändrad. Min förhoppning är att avfuktningen skulle behöva vara mindre aktiv (d v s dra mindre el) samt även ett bättre klimat i krypgrunden. Jag beställer inblåsning av makadam t ex 15 cm i krypgrunden, lägger plasten ovanpå detta (och behåller undertrycksventilationen)A Aunty skrev:
Konstigt, lägga pengar på ett ickeproblem. Varför?S sepani skrev:Helt enig, min plan är att behålla undertrycksventilationen oförändrad. Min förhoppning är att avfuktningen skulle behöva vara mindre aktiv (d v s dra mindre el) samt även ett bättre klimat i krypgrunden. Jag beställer inblåsning av makadam t ex 15 cm i krypgrunden, lägger plasten ovanpå detta (och behåller undertrycksventilationen)
Men bara för att det inte är trasigt behöver det ju inte betyda att det inte går att göra bättre? I mitt fritidshus hade jag "rinnande" vatten i källaren. Det kom från källor i Hallandsås och under mitt hus hade man gjutit en "betongbassäng" där vattnet samlades. Sen leddes vattnet i ett rör till nästa källare (och brunn) som låg på lägre lutning. Huset är sutteräng. Mn lösning blev att gräva ett 4,5 meter djupt dike "ovanför" huset. Markduk, singel och dränering för att leda inkommande vatten runt huset. Sedan dess är källaren kanontorr....4,5 meter ned var en pärs, med delvis bilande av berg för att komma till rätt djup. Mne bra blev det....Jonatan79 skrev:
varför lägger du pengar på ett ickeproblem?Jonatan79 skrev:
för du har väl inga problem nu?
just det för det är en försäkring mot kommande problem och i detta fallet en otroligt enkel och billig sådan mot ett väldigt vanligt problem något som till och med klassas som riskkonstruktion.
nä men är civilingenjör inom samhällsbyggnad och arbetat med fuktfrågor i många år.
Har du varit hemma hos TS och besiktigat hans krypgrund ? Om tidigare ägare aldrig haft problem med fukt och blivit lurad av Anticimex finns ingen anledning att helgardera sig mot något som aldrig kommer ske…Jag är civilråd och har arbetat med det i många år.A Aunty skrev:varför lägger du pengar på ett ickeproblem?
för du har väl inga problem nu?
just det för det är en försäkring mot kommande problem och i detta fallet en otroligt enkel och billig sådan mot ett väldigt vanligt problem något som till och med klassas som riskkonstruktion.
nä men är civilingenjör inom samhällsbyggnad och arbetat med fuktfrågor i många år.