11 640 läst · 98 svar
12k läst
98 svar
Fylla upp krypgrund med makadam?
Du ska isolera ovanpå plasten mot marken. Detta för att kyla av marken under huset. På detta sätt motverkar du att få upp fukt i grunden. Kallare mark kan avge mindre fukt enkelt förklarat. så det bästa du kan göra är att hålla marken kall samtidigt som temperaturen i grunden ökar på så sätt behövs inga avfuktare eller andra maskiner för att hålla en bra miljö där.S sepani skrev:
Jag har utrymme att blåsa in makadam i krypgrunden. Men om jag läser på nätet står det att plasten då ska ligga ovanpå (!) makadamen? och inte under? Idag ligger plasten på marken i krypgrunden.S sepani skrev:
haha, jag är utbildad civilingenjörer och arbetat med fuktfrågor i många år, byggingenjör har vi inte mycket för.Matti_75 skrev:Snälla du jag är utbildad byggnadsingenjör med mångårig från branschen och jobbar där än idag. Även vidareutbildad i fuktkunskap då detta är ett hett ämne i branschen idag. Makadam gör ingen skillnad mot tillskjutande markfukt. Däremot är den kapillärbrytande. Det är väldigt få dagar om året då luften utanför grunden är bra att släppa in i grunden.
Man kan verkligen inte generalisera att det är bra att stänga ventiler, alla grunder är olika.
men ska man generalisera så ska man ha öppet på vintern och stängt på sommaren. Inte göra som du säger.
Makadamen fyller visst ett syfte och det är ingen diskussion om.
Ovanpå (?) plasten mot (?) marken? Nu är jag inte med riktigt. Om jag isloerar ovanpå befintlig plast så blir det ju ovanpå plasten och inte mot marken?Matti_75 skrev:Du ska isolera ovanpå plasten mot marken. Detta för att kyla av marken under huset. På detta sätt motverkar du att få upp fukt i grunden. Kallare mark kan avge mindre fukt enkelt förklarat. så det bästa du kan göra är att hålla marken kall samtidigt som temperaturen i grunden ökar på så sätt behövs inga avfuktare eller andra maskiner för att hålla en bra miljö där.
Om du lägger makadam på plasten kan du inte upptäcka stående vatten, underhålla och byta ut plasten med mera.. Du ser inte heller skador i plasten. (Som kan bli av makadam tex)S sepani skrev:
Rätt eller fel, vet ej. Bara lyfter risken med makadam ovanpå plasten.