DU lär inte inte ha problem då!
 
S sepani skrev:
OK, tack. Menar du då att jag bör isolera under trossbotten (i krypgrunden)? I så fall antar jag att det vore bra med frigolit, som bör vara helt oorganisk. Jag gissar att om jag skulle fylla upp och gjuta upp golv "inuti" krypgrunden?
Du ska isolera ovanpå plasten mot marken. Detta för att kyla av marken under huset. På detta sätt motverkar du att få upp fukt i grunden. Kallare mark kan avge mindre fukt enkelt förklarat. så det bästa du kan göra är att hålla marken kall samtidigt som temperaturen i grunden ökar på så sätt behövs inga avfuktare eller andra maskiner för att hålla en bra miljö där.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
S sepani skrev:
Ja, ventilationen (undertrycksfläkt) i sig borde väl inte bidra till ökad (?) fukt i krypgrunden? Utan tvärtom? den transporterar ju ut antagningsvis fuktig luft från krypgrunden under huset? Eller möjligen om du menar att otillräcklig ventilation är en källa till fukt i grunden?
Jag har utrymme att blåsa in makadam i krypgrunden. Men om jag läser på nätet står det att plasten då ska ligga ovanpå (!) makadamen? och inte under? Idag ligger plasten på marken i krypgrunden.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Snälla du jag är utbildad byggnadsingenjör med mångårig från branschen och jobbar där än idag. Även vidareutbildad i fuktkunskap då detta är ett hett ämne i branschen idag. Makadam gör ingen skillnad mot tillskjutande markfukt. Däremot är den kapillärbrytande. Det är väldigt få dagar om året då luften utanför grunden är bra att släppa in i grunden.
haha, jag är utbildad civilingenjörer och arbetat med fuktfrågor i många år, byggingenjör har vi inte mycket för.

Man kan verkligen inte generalisera att det är bra att stänga ventiler, alla grunder är olika.
men ska man generalisera så ska man ha öppet på vintern och stängt på sommaren. Inte göra som du säger.

Makadamen fyller visst ett syfte och det är ingen diskussion om.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det kan vara fukt från marken också. Jag frågade TS.
Nähä?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska isolera ovanpå plasten mot marken. Detta för att kyla av marken under huset. På detta sätt motverkar du att få upp fukt i grunden. Kallare mark kan avge mindre fukt enkelt förklarat. så det bästa du kan göra är att hålla marken kall samtidigt som temperaturen i grunden ökar på så sätt behövs inga avfuktare eller andra maskiner för att hålla en bra miljö där.
Ovanpå (?) plasten mot (?) marken? Nu är jag inte med riktigt. Om jag isloerar ovanpå befintlig plast så blir det ju ovanpå plasten och inte mot marken?
 
S sepani skrev:
Jag har utrymme att blåsa in makadam i krypgrunden. Men om jag läser på nätet står det att plasten då ska ligga ovanpå (!) makadamen? och inte under? Idag ligger plasten på marken i krypgrunden.
Om du lägger makadam på plasten kan du inte upptäcka stående vatten, underhålla och byta ut plasten med mera.. Du ser inte heller skador i plasten. (Som kan bli av makadam tex)

Rätt eller fel, vet ej. Bara lyfter risken med makadam ovanpå plasten.
 
A
S sepani skrev:
Jag har utrymme att blåsa in makadam i krypgrunden. Men om jag läser på nätet står det att plasten då ska ligga ovanpå (!) makadamen? och inte under? Idag ligger plasten på marken i krypgrunden.
stämmer plasten ska vara ovan makadamen.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag vill backa bandet och höra vad som föranledde till plast på mark och fläkten?
 
A
S sepani skrev:
Krypgrund - Torrsugning av markmaterial och inblåsning av singel (lfs-web.se)

Still confused but on a high level....Är ovan relevant eller inte...?
LFS har ett otroligt högt rykte i branchen och här bland dom kunnigaste.
som dom skriver så ska man nyttja makadam om det går.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill backa bandet och höra vad som föranledde till plast på mark och fläkten?
plast och makadam kan ju aldrig vara negativt så är ju bara bra.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag vill backa bandet och höra vad som föranledde till plast på mark och fläkten?
Huset ligger väldigt nära havet och det finns uppstigande fukt från marken. Min bedömning är att det är orsaken.
 
Vet du var fukten kommer ifrån? Var det förra ägaren som installerade detta? Fanns det skador på grunden? Var Anticimex inblandade?
 
S sepani skrev:
Huset ligger väldigt nära havet och det finns uppstigande fukt från marken. Min bedömning är att det är orsaken.
Har du plast på marken nu? Då är det lätt att se om det är fukt under eller inte..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.