H
K Kyleman skrev:
Man kan ju tycka att husleverantören trots all borde ta något form av ansvar i detta fallet och inte bara luta sig på juridiken.
Tycker att det är de som bygger har ansvar att sätta sig in vad de olika entreprenadtypernas skillnader och innebörd.
Har gjort en checklista efter mina erfarenheter och som jag gick efter. Det kan vara bra för andra också som skall bygga hus.

1. Bestäm vilken typ av entreprenad som ni vill bygga med, läs på om skillnaderna och sätt er in vad detta innebär mellan Total Entreprenad, Generalentreprenad och
Delad entreprenad.
2. Gå in på Byggahus.se och jämför hustillverkare. Man ser en del vad som ingår i standardval där också.
3. Ta ut de tillverkare som är intressanta och kontroller med er bank om de är godkända för lån.
4. Gå och titta på visningshus, kontrollera hur husen är uppbyggda, t.ex. väggar om det träfiberplatta och gips ingår. Så att ni vet vad ni får för pengarna.
5. Om ni vill ändra planlösningen, ingår det i priset?
6. Tillkommer det kostnad för ritningar vid omändring.
7. Ta ut de husleverantörer som är intressanta för er.
8. Ring, maila, ta kontakt och ställ frågor. Kontakta dem flera gånger för att få en bättre uppfattning.
Hur snabba är de men att svara? Hur tillmötesgående är de?
Lyssnar de på er och kan de komma med bra förslag?
Kan de svara på era frågor, om inte kommer de snabbt tillbaka med ett svar?
Detta tycker är oerhört viktigt för det är en lång byggprocess och man vill inte jaga dem flera dagar eller veckor för att få svar på en enkel fråga.
9. Googla på de som är intressanta, har ni INTE valt Totalentreprenad är det speciellt viktigt läsa det som ni hittar på Google inom samma geografiska område som ni tänker bygga, för även om huset är bra så kan hantverkarna variera i kunnighet.
10. Lägg mycket tid på att undersöka, det lönar sig!
 
A
En fråga till alla i detta forum
Har nån set en video eller bildbevis på fusk i programmet?!!!
Tänk att fel är fel och fusk är fusk. Jag tror inte att alla som diskutera här har bygg kunskap men nån sorts intelligens finns säkert för att kunna avgöra om det fanns fusk eller inte. Hitta ni det så snälla skicka det till mig. Kanske jag är blind och ser inte så bra. Det enda jag såg i programmet massa snack och drama . Hade jag inte känt mig själv jag skulle också trot på de.
 
T
A Adnanhodhod skrev:
Har du en förklaring varför programmet inte sänds? Och inte heller nästa år? Detta program är en guldgruva för TV4 och Anders.
Till skillnad från dig så hittar jag inte på en förklaring som gynnar mig. Du efterfrågar ju bevis direkt när du blir ifrågasatt, men själv drar du till med vad som helst som låter bra utan några som helst bevis.
Exempelvis så är mycket fel i programmet för att de inte besvarat dina frågor. Vänd på det, du har ju inte besvarat de frågor som kommer upp här på byggahus, utan då hänvisar du till en hemsida som rör något helt annat.

Men nu ska jag gå kolla på när barnen kör bilbana...
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
A Adnanhodhod skrev:
Tänk att fel är fel och fusk är fusk.
Där har vi hela problemet med allt detta. Du anser att det är tillåtet att göra fel, men inte att kunden som senare upptäcker det anser att det är fusk.

Det är som om jag anlitar dig att dränera mitt hus med källare. Jag åker bort och hantverkare du anlitat gräver bara en halvmeter och lägger rören där. Sen täcker dem över allt och de ser fint ut när jag kommer hem. Efter ett tag får jag fuktproblem i källaren. Tror du då jag tänker "Oj! hantverkarna har gjort fel!" eller att jag anser att det är fusk?
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
A
T TreeView skrev:
Till skillnad från dig så hittar jag inte på en förklaring som gynnar mig. Du efterfrågar ju bevis direkt när du blir ifrågasatt, men själv drar du till med vad som helst som låter bra utan några som helst bevis.
Exempelvis så är mycket fel i programmet för att de inte besvarat dina frågor. Vänd på det, du har ju inte besvarat de frågor som kommer upp här på byggahus, utan då hänvisar du till en hemsida som rör något helt annat.

Men nu ska jag gå kolla på när barnen kör bilbana...
Jag har svarat på mer an 400frågor, jag har all bevis svart på vit på min hemsida hur mycket mer ni behöver att jag ska förklara?!!har inte nån av er en enda fråga till TV4 och fusk programmet Fuskbyggarna ?!!!
 
T
thomas33 thomas33 skrev:
Där har vi hela problemet med allt detta. Du anser att det är tillåtet att göra fel, men inte att kunden som senare upptäcker det anser att det är fusk.

Det är som om jag anlitar dig att dränera mitt hus med källare. Jag åker bort och hantverkare du anlitat gräver bara en halvmeter och lägger rören där. Sen täcker dem över allt och de ser fint ut när jag kommer hem. Efter ett tag får jag fuktproblem i källaren. Tror du då jag tänker "Oj! hantverkarna har gjort fel!" eller att jag anser att det är fusk?
Hade det varit grannens sjuåriga son som du anlitat så hade det varit fel...men när nån hävdat 30 års erfarenhet så är det antingen fusk eller total inkompetens...eller både och.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
thomas33 thomas33 skrev:
Där har vi hela problemet med allt detta. Du anser att det är tillåtet att göra fel, men inte att kunden som senare upptäcker det anser att det är fusk.

Det är som om jag anlitar dig att dränera mitt hus med källare. Jag åker bort och hantverkare du anlitat gräver bara en halvmeter och lägger rören där. Sen täcker dem över allt och de ser fint ut när jag kommer hem. Efter ett tag får jag fuktproblem i källaren. Tror du då jag tänker "Oj! hantverkarna har gjort fel!" eller att jag anser att det är fusk?
Detta är fusk och inte fel. Sånt model finns inte i mittfält och har vi inte gjort.skicka ett exempel!
 
A Adnanhodhod skrev:
Detta är fusk och inte fel. Sånt model finns inte i mittfält och har vi inte gjort.skicka ett exempel!
Det var ett exempel för att få en visshet i hur du skiljer på fel och fusk!

Innan Fuskbyggarna kom till huset som allt detta handlar om hade besiktningsmannen noterar 107 anmärkningar. OK att en del var mer eller mindre bagateller men badrummet var redan då inte godkänt. Om sen TV4 kommer med tumstock och skådespelare som tittar på badrummet, blir det inte mer fel eller fusk än när besiktningsmannen var där.
Flera har sagt det förut men jag säger det också.
Använd din tid till något mer uppmuntrande än att ”slåss med väderkvarnar”.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
Badrummet blir inte godkänt. Ser ni inte att kunden använt min våtrumsintyg till kommunen för att får en slutbevis. Det fanns 2 badrum varför visa dem inte den andra?barför en godkänd och inte den andra? Varför KA lät oss kakla på felaktiga tätskikt?är tätskiktet en vind duk som Anders sa? Är tätskiktet en föråldrade duk som besiktningsmannen sa att man måste rolla på? Vad heter den föråldrade duk då? Har ni sett det ? Jag har sett det står RO från deras egen film och skickat till Bostiks fabrik som har bekräftat att detta va deras PRO BOSTIKS DUK . Tyvärr ni såg inget och jag är förvånad hur kan ni försvara det. Däremot jag vet vartenda detalj.
 
A
thomas33 thomas33 skrev:
Det var ett exempel för att få en visshet i hur du skiljer på fel och fusk!

Innan Fuskbyggarna kom till huset som allt detta handlar om hade besiktningsmannen noterar 107 anmärkningar. OK att en del var mer eller mindre bagateller men badrummet var redan då inte godkänt. Om sen TV4 kommer med tumstock och skådespelare som tittar på badrummet, blir det inte mer fel eller fusk än när besiktningsmannen var där.
Flera har sagt det förut men jag säger det också.
Använd din tid till något mer uppmuntrande än att ”slåss med väderkvarnar”.
Jag tror inte det lönt at bara säga att man har fuskat . Ok jag har fuskat och vill veta vad har jag fuskat kan Ni snälla visa bild på det?!!!!!!
 
Dessa frågor kan du som fackman besvara betydligt bättre än jag, någon annan här på ByggaHus eller beställaren av arbetet, som får förlita sig på besiktningsmannens undersökning och protokoll.

Det är nog ingen som försvarar varken dig eller programmet Fuskbyggarna.
Istället är det du som med näbbar och klor försöker försvara dig här och på din hemsida.
Vem bryr sig?
Paret som äger huset detta handlar om, har nu ett godkänt badrum.
TV4 har andra program att visa sina tittare.
Vi här på ByggaHus kan varken ge dig rätt eller fel. Bara diskutera och nu har denna diskussion gått så långt att det bara blir upprepningar av som tidigare sagts.
Runt - runt - runt - runt - runt...
 
  • Gilla
Adnanhodhod och 3 till
  • Laddar…
A Adnanhodhod skrev:
Jag tror inte det lönt at bara säga att man har fuskat . Ok jag har fuskat och vill veta vad har jag fuskat kan Ni snälla visa bild på det?!!!!!!
Snälla, sluta hänga upp dig på ordet fusk. Det är såklart vinklat, eftersom "Hantverkare som råkat göra fel" inte blir lika spännande.

Oavsett vad, blir det aktuella badrummet mer korrekt för att ett annat i samma hus är korrekt utfört?
 
A
thomas33 thomas33 skrev:
Dessa frågor kan du som fackman besvara betydligt bättre än jag, någon annan här på ByggaHus eller beställaren av arbetet, som får förlita sig på besiktningsmannens undersökning och protokoll.

Det är nog ingen som försvarar varken dig eller programmet Fuskbyggarna.
Istället är det du som med näbbar och klor försöker försvara dig här och på din hemsida.
Vem bryr sig?
Paret som äger huset detta handlar om, har nu ett godkänt badrum.
TV4 har andra program att visa sina tittare.
Vi här på ByggaHus kan varken ge dig rätt eller fel. Bara diskutera och nu har denna diskussion gått så långt att det bara blir upprepningar av som tidigare sagts.
Runt - runt - runt - runt - runt...
Tack Thomas du har rätt och vi avsluta här. Jag är säker på att ingen kan svara på min förra fråga Eller komma med något bevis så det är ingen idé att fortsätta
Ni ska ha det bra nu
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag har följt tråden sporadiskt ett tag och det som slår mig är Adnans totala oförmåga att se och ta ansvar för sina egna tillkortakommanden!
Om det finns ett regelverk och standardförfarande så ska man förhålla sig till detta och om situationen kräver så kan man göra avvikelser ifrån ovan. Om man avviker ifrån regelverk på grund av okunskap, ovilja att följa standard av snålhet eller av tidsbrist så bör det kallas att fuska.
@Adnanhodhod: Ju mer du försöker att bortförklara, rationalisera och skylla ifrån dig dina tillkortakommanden så kommer framtida potentiella kunder dra öronen åt sig och välja någon mer ödmjuk entreprenör.
Hela denna cirkusen låter i mina öron mer som att det handlar om "heder" och inte byggnadsteknik eller juridiskt ansvarstagande.
En vis man sade följande till mig en gång: "Man kan inte rädda arslet och ansiktet på samma gång"
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
A
Jag vill inte rädda nåt , jag har bevisat att det är de som Är fuskare och inte jag . Vad har de för bevis mot mig ?!! Eller vad har ni för bevis att jag har fuskat !! Kom fram med det i så fall.Programmet finns inte i år och nästa år och för gott förhoppningsvis.Vad ni tror det upp till er,
Inom kort sanningen kommer ut i media i samband med min stämningsansökan och det får domaren avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.