136 486 läst · 664 svar
136k läst
664 svar
Fuskbyggarna: Adnan ”Adde” Hodhod fuskbygger Rörvikshus
Jo, det är grundtjänsten i lagen. Men om jag frågar min kommun om varför jag måste ha en KA är jag 98% säker på att svaret kommer att bli: "för att garantera kvaliteten på bygget".Lars Melin skrev:
Är man inte insatt tror man ju på det...
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Man kan kanske argumentera för att om KA har sett till att entreprenören upprättat sina egenkontroller, så har köparen fått ett värde även om entreprenören har fuskat. Detta då dokumentationen i sig kan användas i en rättstvist?joakim_j skrev:
Problement är nog snarare att Adnan påstår att han var på dem 24/7, vilket brukar betyda dygnet runt, alla dagar i veckan, och uppenbarligen inte stämmer utan är en överdrift som inte säger någonting om hur det egentligen var. Vad någon uppfattar som "hela tiden" (när det inte är hela tiden) är 100% godtyckligt.H hempularen skrev:Jag tror att här har vi problemet.
Om du har arbetskraft som du måste "vara på" 24/7 (och det ändå blir fel). Då har du helt fel gubbar.
Vi vet inte om de var anställda eller inhyrda underntreprenörer. Men att hålla koll 24/7 det gör man möjligen med lärlingar, men inte ens en lärling skulle lyckas med en sådan samling fel som vi ser här. Det måste vara "gubbar" som dels saknar alla former av kunskaper, och dessutom är helt omotiverade.
Angående KA-diskussionen så är en KA's roll inte att kontrollera några utförda moment, utan att se till att andra utför sina kontroller. Vår KA var med hos oss flera gånger och var fantastiskt värdefull för projektet. Men kontrollerade byggmomenten, det gjorde han givetvis inte (utöver lite som rådgivande roll, för att han var trevlig ).
Jag skulle säga att en köpare som är ”på hela tiden” hör av sig minst 1-2 ggr per dag. En hantverkare som är ”på hela tiden” hör av sig minst 1-2 ggr per vecka. Vilket är rimligt. Den ena har en sak i huvudet, privat. Den andra jobbar med det professionellt (eller borde göra det .stefancrs skrev:Problement är nog snarare att Adnan påstår att han var på dem 24/7, vilket brukar betyda dygnet runt, alla dagar i veckan, och uppenbarligen inte stämmer utan är en överdrift som inte säger någonting om hur det egentligen var. Vad någon uppfattar som "hela tiden" (när det inte är hela tiden) är 100% godtyckligt.
Angående KA-diskussionen så är en KA's roll inte att kontrollera några utförda moment, utan att se till att andra utför sina kontroller. Vår KA var med hos oss flera gånger och var fantastiskt värdefull för projektet. Men kontrollerade byggmomenten, det gjorde han givetvis inte (utöver lite som rådgivande roll, för att han var trevlig ).
Ja, det tycker du. Adnan menar säkert något helt annat. Vi kan inte veta vad han menar med 24/7, men han menar inte 24/7 iaf. Vilket får mig att bli skeptisk till alla andra utfästelser också.elpaco skrev:
Visst, så kan det ju vara. Men då borde man inte behöva ha en KA om man bygger själv, om man inte planerar att ta sig själv till tingsrätten för fuskbygge. Och om det är hela pängen så borde det verkligen vara frivilligt med en KA.elpaco skrev:
En KA måste vara självständig från byggherre och entreprenör. Detta är ju för att ingen part inte ska gena och helt enkelt säga att man gjort de kontroller som krävs.joakim_j skrev:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/kontrollansvarig/
Japp, och då begår de rätt allvarligt fel mot dig som kund. Det du efterfrågar är ju möjligheten att du som byggherre själv ska kunna hoppa över dessa steg i ditt eget projekt, så att säga. Vilket privatpersoner nog vore rätt mycket mer benägna att göra, speciellt när kassan tryter.joakim_j skrev:
Jo, men då är det ju jag som kund som sitter med skägget i brevlådan likförbaskat.stefancrs skrev:
Det jag efterfrågar är egentligen att KA skall ha ansvaret för att kontrollerna verkligen har utförts och blivit godkända. Annars ser jag inte riktigt poängen.
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Är det någon annan som fattar vad som menas med 24/7 eller har jag missat ngt? Vad har hela tiden att göra med detta?stefancrs skrev:
Adnad sa att han "var på" [kontrollerade] sina byggare 24/7, med detta för man nästan förutsätta att han menade "24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan", för det är vad alla andra menar när de säger 24/7. Och rimligtvis är det då inte sant, utan en överdriftS seniorkonsult skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 915 inlägg
Enligt den normala tolkningen så menar han att han höll koll på sina gubbar 24h om dygnet 7 dagar i veckan. Arbetstiderna är inte så konstiga när det gäller sådana konstiga firmor.
En granne i området här byggde om huset för några år sedan. Där arbetade ett gäng på 4 - 6 gubbar. De kom vid 06 varje morgon, och höll på till minst kl 22, ofta 23, även Lördag och Söndag, och på Juldagen och midsommarafton. De började ju med stor rivning, där kan inte jättemycket bli fel, men allt de sedan byggde rev de 2 - 3 ggr och gjorde om (inkl. 120 kvm gipstak, revs EFTER spackling och målning). Bla. lyckades de bygga ett badrum utan fall mot brunnen 3 ggr innan det blev bra.
Troligen var timkostnaden låg. Men de höll på med 6 gubbar och putsade innerväggar i 5 rum i källaren i 4v (17h / dygn). Jag tror att en normalduktig murare med en hantlangare typiskt putsar nästan ett rum om dagen annars.
De gjöt även en bit låg stödmur (5m från gatan), Till detta användes 190 säckar grovbetong som sedan blandades i tombola, varje sats snurrade i minst 30 sekunder, så den gjutningen blev nog jättebra.... Och jag är övertygad om att en betongbil kostar mindre än 190 säckar betong, och så går ju hela gjutningen på kanske en halvtimme, max då.
Det var ingen som kollade de där gubbarna 24/7, så mycket fick göras om...
En granne i området här byggde om huset för några år sedan. Där arbetade ett gäng på 4 - 6 gubbar. De kom vid 06 varje morgon, och höll på till minst kl 22, ofta 23, även Lördag och Söndag, och på Juldagen och midsommarafton. De började ju med stor rivning, där kan inte jättemycket bli fel, men allt de sedan byggde rev de 2 - 3 ggr och gjorde om (inkl. 120 kvm gipstak, revs EFTER spackling och målning). Bla. lyckades de bygga ett badrum utan fall mot brunnen 3 ggr innan det blev bra.
Troligen var timkostnaden låg. Men de höll på med 6 gubbar och putsade innerväggar i 5 rum i källaren i 4v (17h / dygn). Jag tror att en normalduktig murare med en hantlangare typiskt putsar nästan ett rum om dagen annars.
De gjöt även en bit låg stödmur (5m från gatan), Till detta användes 190 säckar grovbetong som sedan blandades i tombola, varje sats snurrade i minst 30 sekunder, så den gjutningen blev nog jättebra.... Och jag är övertygad om att en betongbil kostar mindre än 190 säckar betong, och så går ju hela gjutningen på kanske en halvtimme, max då.
Det var ingen som kollade de där gubbarna 24/7, så mycket fick göras om...