A Adnanhodhod skrev:
Jag lova dig Leif jag va på mina gubbar 24/7 men det händer fel ändå men vi rätts till den och marginaler försvinner men vi stävade alltid att ger den nästa resultat men mär det inte fins pengar då går man därifrån vi är inte en välgörenhet organisation som Anders
Jag tror att här har vi problemet.

Om du har arbetskraft som du måste "vara på" 24/7 (och det ändå blir fel). Då har du helt fel gubbar.

Vi vet inte om de var anställda eller inhyrda underntreprenörer. Men att hålla koll 24/7 det gör man möjligen med lärlingar, men inte ens en lärling skulle lyckas med en sådan samling fel som vi ser här. Det måste vara "gubbar" som dels saknar alla former av kunskaper, och dessutom är helt omotiverade.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att här har vi problemet.

Om du har arbetskraft som du måste "vara på" 24/7 (och det ändå blir fel). Då har du helt fel gubbar.

Vi vet inte om de var anställda eller inhyrda underntreprenörer. Men att hålla koll 24/7 det gör man möjligen med lärlingar, men inte ens en lärling skulle lyckas med en sådan samling fel som vi ser här. Det måste vara "gubbar" som dels saknar alla former av kunskaper, och dessutom är helt omotiverade.
Eller var det den 27 Juli han var på gubbarna? :thinking::rofl:

Jag tror @Hempulare har rätt, men svenskt personal hade bygget blivit 1 mille dyrare för kunden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Marlene - i den länkade artikeln berättar ni om en stämning på 1,2M med motstämning på 300k - finns det någon uppföljning på det ännu?
Nej.
 
Adnan hodhod skrev:
Jag vill tacka för mig och tacka er alla som va med i Forumet och för att visa min respekt va jag med personligen och svarat på mer an 200 frågor .Det sista jag vill upplysa dem som vill hänga mig är att jag lämnade ca 200000kr till kunden att avhjälpa fel som skulle aldrig kostat mig hälften.Resten för han köpa lite möbler med för besväret. Alla som är företagare jobba inte själva dem har personal som gör fel och det bara och rätts till det. Nåt som är väldigt viktig är att man måste kunna göra skillnad mellan fusk och fel.
Nej, Adnan. Du har inte lämnat några pengar till kunden. De håller inne den sista betalningen eftersom du inte gjort klart jobbet, vilket är helt enligt det kontrakt ni har.

Att du försvarar ditt minst sagt undermåliga arbete och beteende när det finns så mycket bildbevis är pinsamt. Visa lite ryggrad.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Eller var det den 27 Juli han var på gubbarna? :thinking::rofl:

Jag tror @Hempulare har rätt, men svenskt personal hade bygget blivit 1 mille dyrare för kunden.
Det tror jag inte. Billig personal blir ofta väldigt dyrt. När vi byggde på huset för 10 år sedan pratade jag först med ett antal firmor, jag valde en av dem specifikt för att de använde polsk arbetskraft. De begärde hälften så hög timpeng, men ville ha 6 gubbar på bygget, under lika lång tid som de övriga tyckte de skulle klara sig med två gubbar. Bland annat hade de tänkt ha 4 gubbar att under 4v spika upp panelen (totalt ca 40 kvm väggyta), jag räknade ut att det motsvarade ca 0,5h per spik...

Den (svensk firma) jag sedan anlitade helt på väldigt bra referenser, gjorde det med två gubbar på 2/3 av tiden som andra hade föreslagit.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
jeppe42 och 4 till
  • Laddar…
A Adnanhodhod skrev:
Om kunden inte tycket om en snygg infälld MDF lucka tror du han gå med en plåt skåp i sovrummet
Det blir inte direkt bättre av det du skriver, du får bara sämre och sämre rykte. Men bra jobbat med huset, är väldigt ledsen att jag inte fick dina kontaktuppgifter innan jag byggde vårt hus.
 
L largab skrev:
Varför går de inte på och granskar
Kontrollplanen?
KA 's förehavanden ?

Det är ju dessa funktioner som ska hindra dessa bygghaverier.
En KA är ju inte grats. De borde veta vad som kan gå fel och förebygga det.
KA är väl ingen kontrollant?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det där undrar jag också. KA borde väl anses ha lika mycket ansvar för att det gick som det gick som byggaren har? Vad är annars deras existensberättigande i processen?
KA är ingen besiktningsman
Däremot är han byggherren behjälplig att upprätta kontrollplan och därefter samla in erforderliga dokument och egenkontroller.
Om de stämmer eller inte är upp till entreprenören.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
KA är ingen besiktningsman
Däremot är han byggherren behjälplig att upprätta kontrollplan och därefter samla in erforderliga dokument och egenkontroller.
Om de stämmer eller inte är upp till entreprenören.
Då borde det heta "Kontrollbehjälplig" och vara frivilligt tycker jag. Det är ju snudd på bedrägligt att tvingas betala för någon som kallas "kontrollansvarig" som inte är ansvarig för kontrollerna, utan bara för att samla in dem!
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
KA är ingen besiktningsman
Däremot är han byggherren behjälplig att upprätta kontrollplan och därefter samla in erforderliga dokument och egenkontroller.
Om de stämmer eller inte är upp till entreprenören.
Hmm, om KA bara samlar papper ... Varför ska man då behöva betala kSEK till en sådan.
Namnet "Kontroll Ansvarig" påvisar ju ett ansvar för någonting ??!
Med det sista stycket nedan så anser jag att KA'n har ett betydande ansvar .
Men jag kan ha fel. KA kan ju vara en helt onödig tärande funktion också.

Utdrag från Boverket följer här:

Den kontrollansvarige ska närvara vid:
  • tekniska samråd,
  • besiktningar och andra kontroller, samt
  • byggnadsnämndens arbetsplatsbesök.
Den kontrollansvarige ska dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet. Den kontrollansvarige ska också avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbeskedet. Det finns inget krav i lagen på att den kontrollansvarige måste delta på slutsamrådet. Men eftersom kallelse till slutsamrådet ska skickas till den kontrollansvarige och den kontrollansvarige har en viktig roll vid genomförandet av bygg-, rivnings- och markåtgärder bör kontrollansvarige ha ett intresse av att delta.
 
Ur Hodhocs synvinkel så tycker jag han är ganska smart. Han deltar aktivt och svarar välvilligt på många frågor. Visserligen feltolkar han dem ofta och kommer med svar på annat än vad som frågats om, samt undviker åter andra frågor. Men hans mål är så klart att ge en motsatt bild till programmet. Oavsett vad han anser om sin egen insats egentligen ..
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Hmm, om KA bara samlar papper ... Varför ska man då behöva betala kSEK till en sådan.
Namnet "Kontroll Ansvarig" påvisar ju ett ansvar för någonting ??!
Med det sista stycket nedan så anser jag att KA'n har ett betydande ansvar .
Men jag kan ha fel. KA kan ju vara en helt onödig tärande funktion också.

Utdrag från Boverket följer här:

Den kontrollansvarige ska närvara vid:
  • tekniska samråd,
  • besiktningar och andra kontroller, samt
  • byggnadsnämndens arbetsplatsbesök.
Den kontrollansvarige ska dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet. Den kontrollansvarige ska också avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbeskedet. Det finns inget krav i lagen på att den kontrollansvarige måste delta på slutsamrådet. Men eftersom kallelse till slutsamrådet ska skickas till den kontrollansvarige och den kontrollansvarige har en viktig roll vid genomförandet av bygg-, rivnings- och markåtgärder bör kontrollansvarige ha ett intresse av att delta.
Jo, och alla entreprenörer ska följa BBR också.
 
Lars Melin Lars Melin skrev:
Jo, och alla entreprenörer ska följa BBR också.
Ungefär som att trafikpoliser behövs inte för vi har hastighetsbegränsningar.
 
  • Gilla
Lars Melin
  • Laddar…
Lars Melin Lars Melin skrev:
Jo, och alla entreprenörer ska följa BBR också.
Men det kan man inte lita på, det måste kontrolleras. Genom att fråga entrepenörerna själva om de godkänner sitt eget jobb... men man får inte fråga själv, utan man måste betala någon ca 30,000 kr för att fråga... Och om svaret visar sig vara lögn, tja, då är det inte deras problem, utan ditt.

Undrar hur mycket jobb dessa KA skulle ha haft om det inte vore ett krav...

Det är säkerligen så att de flesta KA tar sitt jobb på allvar och är mycket hjälpsamma, det tvivlar jag inte på. Men skall jag betala dyrt för någon som kallas "ansvarig", då vill jag nog faktiskt att denne skall ha åtminstone lite ansvar om det hela går åt pipsvängen.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Men det kan man inte lita på, det måste kontrolleras. Genom att fråga entrepenörerna själva om de godkänner sitt eget jobb... men man får inte fråga själv, utan man måste betala någon ca 30,000 kr för att fråga... Och om svaret visar sig vara lögn, tja, då är det inte deras problem, utan ditt.

Undrar hur mycket jobb dessa KA skulle ha haft om det inte vore ett krav...

Det är säkerligen så att de flesta KA tar sitt jobb på allvar och är mycket hjälpsamma, det tvivlar jag inte på. Men skall jag betala dyrt för någon som kallas "ansvarig", då vill jag nog faktiskt att denne skall ha åtminstone lite ansvar om det hela går åt pipsvängen.
Visst, som KA är man ”ansvarig”.
Ansvarig för att entreprenör och andra upprättar sina egenkontroller enligt KP.
Det är grundtjänsten i lagen.
Håller med dig om att KA många gånger bör visa ett större intresse för entreprenaden under resans gång.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.