136 465 läst · 664 svar
136k läst
664 svar
Fuskbyggarna: Adnan ”Adde” Hodhod fuskbygger Rörvikshus
Ska inte vattnet rinna ifrån golvbrunnen? finns väl inte en enda verkstadslokal i detta avlånga land där vattnet inte rinner in mot väggarna?H hempularen skrev:Enligt den normala tolkningen så menar han att han höll koll på sina gubbar 24h om dygnet 7 dagar i veckan. Arbetstiderna är inte så konstiga när det gäller sådana konstiga firmor.
En granne i området här byggde om huset för några år sedan. Där arbetade ett gäng på 4 - 6 gubbar. De kom vid 06 varje morgon, och höll på till minst kl 22, ofta 23, även Lördag och Söndag, och på Juldagen och midsommarafton. De började ju med stor rivning, där kan inte jättemycket bli fel, men allt de sedan byggde rev de 2 - 3 ggr och gjorde om (inkl. 120 kvm gipstak, revs EFTER spackling och målning). Bla. lyckades de bygga ett badrum utan fall mot brunnen 3 ggr innan det blev bra.
Troligen var timkostnaden låg. Men de höll på med 6 gubbar och putsade innerväggar i 5 rum i källaren i 4v (17h / dygn). Jag tror att en normalduktig murare med en hantlangare typiskt putsar nästan ett rum om dagen annars.
De gjöt även en bit låg stödmur (5m från gatan), Till detta användes 190 säckar grovbetong som sedan blandades i tombola, varje sats snurrade i minst 30 sekunder, så den gjutningen blev nog jättebra.... Och jag är övertygad om att en betongbil kostar mindre än 190 säckar betong, och så går ju hela gjutningen på kanske en halvtimme, max då.
Det var ingen som kollade de där gubbarna 24/7, så mycket fick göras om...
Har inte sagt något om deras löften gentemot kund eller byggare, däremot så är det fortfarande så att det inte är hustillverkaren som gjort badrum eller satt in dessa rör utan korrekta skåp i väggarna.U Uffe-Nacka skrev:
Nybyggare
· Stockholm
· 373 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 875 inlägg
Rent formellt klarar sig säkert Rörvikshus från ekonomiskt ansvar. Men om jag vill köpa ett hus. Varför skulle jag vilja köpa ett hus av ett företag som systematiskt rekommenderar dåliga byggföretag. Och som vi såg i den andra tråden, i praktiken villkorar köpet av husbyggsats med att kunden måste välja den usla byggaren (som gissningsvis betalar provision för att bli rekommenderad).T twoody skrev:
Rörvikshus tycker jag kom undan alldeles för enkelt i TV programmet.
Ja det kan man tycka men sen vet vi ju inte hela historien, men man kan ju inte klandra Rörvikshus för ett dåligt badrum.H hempularen skrev:Rent formellt klarar sig säkert Rörvikshus från ekonomiskt ansvar. Men om jag vill köpa ett hus. Varför skulle jag vilja köpa ett hus av ett företag som systematiskt rekommenderar dåliga byggföretag. Och som vi såg i den andra tråden, i praktiken villkorar köpet av husbyggsats med att kunden måste välja den usla byggaren (som gissningsvis betalar provision för att bli rekommenderad).
Rörvikshus tycker jag kom undan alldeles för enkelt i TV programmet.
Frågan är snarare om DU känner till Q&E tillräckligt, eller om du bara uppfattat det som du själv vill.A Adnanhodhod skrev:
Du skriver ovan i ett inlägg att du använde Q&E, inte RiR. Och att RiR-principen inte har följts är ju alldeles uppenbart. Och illa ! För enligt Uponor skall det fortfarande monteras enligt RiR för säker vatten, det ersätter inte Q&E-kopplingen. Du kan alltså inte strunta i det bara för att du använder Q&E-kopplingar. En aldrig så bra koppling går sönder förr eller senare, ibland p.g.a. slarv vid montage, ibland p.g.a. materialfel. Det kan ta 1 år, det kan ta 100. Men det är därför Säker Vatten finns och RiR-principen.
Dina svar bekräftar bara att programmet hade alldeles rätt.
Moderator
· Stockholm
· 52 875 inlägg
Kanske inte formellt, juridiskt. Men moraliskt är de absolut ansvariga. De trådar vi har här om Rörvikshus visar att de systematiskt rekommenderar dåliga byggfirmor, i ett av fallen har de dessutom i praktiken hindrat sin kund från att välja någon annan byggfirma.T twoody skrev:
Som sagt de klarade sig lite orättvist bra ur fuskbyggarprogrammet.
Ja och det är det som är problemet med fuskbyggarna, det är lätt att gå efter en liten skutt men dom stora skiter dom i för då får dom bara prata med någon jurist eller pressansvarig.H hempularen skrev:Kanske inte formellt, juridiskt. Men moraliskt är de absolut ansvariga. De trådar vi har här om Rörvikshus visar att de systematiskt rekommenderar dåliga byggfirmor, i ett av fallen har de dessutom i praktiken hindrat sin kund från att välja någon annan byggfirma.
Som sagt de klarade sig lite orättvist bra ur fuskbyggarprogrammet.
Och det blir ett bättre TVprogram när det visar sig att det är en skum tjock utlänning som bryter på dålig svenska som är skuren, och inte den blonde hederliga genuine lokala antreprenören iklädd kavaj som på oklanderlig svenska säger - "välkommen"!
Fast om man är hederlig och genuin hamnar man väl inte i Fuskbyggarna?Staffan2000 skrev:
A Adnanhodhod skrev:Svar på anklagelserna från TV4:s program, Fuskbyggarna
Vi har av en kund anklagats för att vara fuskbyggare och hängs på falska grunder ut i TV4:s program, Fuskbyggarna. Jag vill därför bemöta den smutskastning som svenska folket får ta del av utan att vi fått en ärlig chans att försvara oss. Anklagelserna gäller dessutom ett företag som jag inte längre är delaktig i, Zilex AB.
Till att börja med vill jag säga att jag redan från början förstod att detta var en kund som skulle orsaka problem. Han hade en otrevlig attityd, han uppträdde som en översittare. Jag försökte därför att tacka nej till uppdraget, men blev övertalad av Rörvikshus att ända ta det. Dumt nog gick jag med på det men när kunden började tjafsa ställde Rörvikshus inte på något sätt upp med hjälp att hantera honom.
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en av Sveriges största tv-kanaler gör ett program där man helt tar kundens parti och dessutom sprider en rad lögner. Nedanstående är min version av hur saker gick till.
För det första; TV4 ljuger när de säger att de inte kan få tag i mig. Det är bara att googla mitt namn så kommer all kontaktinformation om mig upp. Både adress, telefon och mailadress, inget är hemligt. Det hade bara varit att ringa upp och avtala en tid.
De har mailat mig ett antal gånger och låtsats vara kunder och jag har då svarat att jag har slutat. De ljuger om att de kontaktat mig på rekommendationer men kunde aldrig tala om vem som rekommenderat mig. TV4:s enda intresse i detta är att göra ett tv-program där de genom att ljuga lurar svenska folket genom att smutskasta mig och mitt gamla byggföretag. Allt för att tjäna pengar.
I det aktuella fallet ljuger de om att tätskikten är av en föråldrad typ eller att det inte finns något, men i filmen syns att det är Bostikduk under fixet samt en blå manschett runt ett rör. Varför visade de inte väggen när de rev fixet eller bilder på röret? En förhöjningsring monterades inte på grund av att vi bedömde att höjdskillnaden inte var så stor. Dock fanns det en brunnsmanschett som inte visades när golvbrunnen revs.
Beträffande rördragningen i väggen: Jag håller med om att den inte är snygg men tanken var att en dold dragning skulle vara så liten som möjligt. Lucka nummer två till vattenavkastare bad kunden oss att vänta med tills han bestämt sig för hur han ville ha det.
Av någon anledning meddelade kunden att han inte hade råd att köpa en bubbelpool och bad oss att spara in 700 kr på ett parkettgolv och pruta 1000 kr på en eldosa. Jag började då förstå att han tagit sig vatten över huvudet med husbygget, han hade helt enkelt inte råd med det.
Slutbesiktningen gav 107 anmärkningar, bagateller som vi inte hade några problem med att avhjälpa. I det läget började vi att åtgärda felen samtidigt som jag krävde att kunden skulle säkra de 200 000 kr han ännu inte hade betalat genom att deponera dem hos husleverantören. Detta gjordes inte.
Det blev problem redan när vi började med betongplattan, kunden började visa upp en dålig attityd och jag bestämde mig för att dra mig ur bygget efter att betongplattan var färdig. Rörvikshus agent gick då in och medlade och lovade att bistå om det uppstod fler konflikter. Efter det försvann agenten, han svarade varken på kundens mail eller telefonsamtal. Det förklarade han senare med att han på två månader fått 800 mail från kunden och att han till slut inte orkade att svara på fler.
Kunden började därefter att dyka upp vid bygget och gapa och skrika på alla som arbetade på hans hus. Han behandlade folk som sina slavar. Agenten hade gett upp och jag försökte så gott jag kunde at lappa ihop det. Det var en jobbig tid då kunden satt i system att gapa och skrika, han betedde sig som att han ägde oss.
Jag kan förstå att människor som inte är byggare blir upprörda efter ett sådant program. Tv-teamet största talang ligger i att klippa ihop programmet så att kunden framstår som ett offer för ett hänsynslöst och oseriöst byggföretag. Jag hoppas dock att den som är kunnig på husbyggen kan se att en fuskbyggare inte kan åstadkomma ett sådant hus.
Alla färdigställda hus får anmärkningar i slutbesiktningen, det är inget onormalt och vi var mer än villiga att rätta till felen. Men när kunder visar bristande betalningsförmåga ställs saken i ett annat läge. Den här kunden kontaktade er för att han ville slippa betala för vårt jobb och med er hjälp kanske han nu lyckas. Hoppas att du Anders kan sjösätta en ny programidé som tar upp kunder med bristande betalningsförmåga, du kan ju kalla det för ”Fuskkunderna”.
Progam som visar fuskbyggande kommer tyvärr aldrig att kunna stoppa fuskbyggen. Enda sättet att sätta stopp för oseriösa byggföretag är att införa ett krav på en licens som utfärdas efter tuffa prov och kompetenstest, så som det är i USA.
Adnan (Adde) Hodhod
Vem har författat ovanstående svar? Det avviker markant i både språk och form de inlägg som fuskbyggaren själv gjort. Det hade nog varit bättre att ta proffshjälp med bygget istället för vid försvarsskriften.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 592 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 592 inlägg