Angående flexdämpare, är det en bra ide att titta i tillverkarens tabell. Om de är effektiva för lågfrekventa ljud (dbc).
Annars är de till för att inte höra ljud från intill liggande rum med hög frekvens.
 
jag snålade till ett dorn initialt och satte ingen flexdämpare till ett don i vardagsrum. tänkte att med tv och "livs-ljud" så kommer eventuellt missljud dränks. så fel jag hade. ett dovt brummande ifrån huvudstammen där det är lite högre lufthastigheter kunde lätt höras (och störa sig på) Först testade jag att köpa inno-dämpare, nån slags skumgummi med hål i som fungerar både som reglerspjäll och ljuddämpare. Det tog väl bort lite av ljudet men fortfarande påtaglig ljud, satte in ett till och det gjorde just ingen skillnad förutom ströp luftflödet, så Inno-spjällen slet jag ur på en gång.

Som tur var så var det en enkel match att eftermontera en flexdämpare bakom en garderob och jobbet var gjort på en dryg timme. Flexdämparen kostade ett par tre hundringar, och resultatet blev knäpptyst! Så jag förespråkar flexdämpare överallt! (Nä, jag jobbar inte med att sälja dem, jag är bara flex-frälst, oavsett vad ljudtabeller säger om dbc och annat, i min erfarenhet ifrån verkligheten är dom sjukt effektiva!) :)
 
Second skrev:
Har börjat fundera kring isoleringen kring kanalerna.
Det är och kommer bli en rejäl slant.

Vilka isoleringsalternativ har ni använt?
Jag vill gärna komma över 100mm i tjocklek, men det är ett rejält jobb att montera mattor i flera lager för att komma upp i lite tjocklek. Tänkte lägga glas/stenull närmast rören och avsluta med någon form av nätmatta för att kunna knyta ihop dem på ett bra sätt. Kanske 3 lager i tjocklek 45mm för att de är lättare att använda.

Några tips?
Inte behöver det bli särskilt dyrt eller krångligt! Dagens isolering är inte särskilt jobbig att arbeta med, den kliar inte heller. jag skulle gissa att 4 byggrullar 45mm á 200:-/st (1000:) som du lindar 2 varv runt kanalerna. och 2 rullar isolerrulle med pappbeklädd sida á 400:-/st (800:) som du lindar ett varv för att få en schysst ren yta med hyfsad diffusionstäthet. Det ger dig en isoleringstjocklek på 135millimeter. Det är ju klart över de flesta aggregattillverkares råd på 100 millimeter.

1800:- för isolering plus 200:- för 6-7 stycken ståltrådsrullar att få isoleringen på plats. 2000:- är ju ingen stor kostnad tycker jag då. :)

Det var nämligen så jag gjorde och jag blev nöjd med resultatet.

Jag köpte billig isolering på byggmax.
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsrulle-p16525
Isoleringsrulle.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: ett tips är att du fixar isoleringen antingen på vår eller höst. Man vill inte krypa runt på kallvind mitt i sommaren då det är 40grader varmt, eller i vintern när det är -10 :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Second
  • Laddar…
Skönt att ni kommer med lugnande och värdefulla tips!
 
Jag har varit i kontakt med en firma som sprutisolerar med typ "fogskum". VI har bollat lite snabbt hur man skulle kunna sprutisolera ventilationsrören.

Man sätter någon form av stopp på ändarna av rören och sprutar rören samtidigt som man rullar dem. Man låter sedan skummet härda och monterar dem sedan uppe på vinden. Stoppen man har gjort sitter så det skapas en liten glipa 1-2cm mellan varje rör som man fyller igen med vanligt fogskum.

Det här blir säkert dyrare, men är ändå nyfiken på om det kan vara ett alternativ.

Ska grubbla vidare och få en kalkylkostnad för att få grepp om kostnad och bästa lösning.
 
Låter spännande. Dokumentera med kamera och låt oss ta del av det om det blir den tekniken :)
 
Ropia skrev:
Låter spännande. Dokumentera med kamera och låt oss ta del av det om det blir den tekniken :)
Det är klart!

Men det kan börja handla om lite väl mycket i prisskillnad kan jag ana.
Fick en MYCKET muntlig kostnad som inte alls ska tas som slutkostnad och det var ca.150:-/m.

Jag har ca 50m kanaler att isolera och det blir ca: 7650:-
Plus transportkostnad osv.

Gjorde en snabb beräkning om jag köper isolering enligt ditt inlägg #123.
Hamnar på ca 1560:- om jag köper på Byggmax.

Det är en viss skillnad...:rolleyes:

Jag vet att jag sett någon tråd där någon har angivit isoleringskostnad på 10 000 - 15 000:- så jag hade liksom förberett mig på den summan och då såg det ju billigt ut med sprutisolering av fogskum. Men nu vet jag inte längre. Kanske en lärdom att man inte ska tro allt man läser på internet :surprised:
 
Ja jag blev själv förvånad när jag skulle till att isolera kanaler. Många skrev att det är dyrt att isolera men jag kom undan med runt 2000:- och då har jag 135mm isolering på kanalerna. Ett par byggrullar räcker längre än man tror! :)
 
Jag har nu två offerter som jag jämfört mot varandra.
Priset är i nuläget ingen jätteskillnad, och det enda som skiljer utöver priset är längden på spirorören.

En leverantören har räknat på spirorör i längd 3m och den andra har räknat på rör i längd 1,5m.

Spontant känns det enklare att jobba med de korta rören på 1,5m, men det blir ju fler skarvar att skruva och täta.

Någon som har lite "hands on" information och tankar om längden?
För och nackdelar?
 
Så långa rör som möjligt tycker jag vore bäst.
Snabbare att arbeta med färre skarvar, och billigare, för varje skarv kostar väl en slant.
 
KnockOnWood skrev:
Så långa rör som möjligt tycker jag vore bäst.
Snabbare att arbeta med färre skarvar, och billigare, för varje skarv kostar väl en slant.
Jo tänker likadant.
Men har funderat och det får nog inte bli avgörande. Priset får nog bestämma denna gång.
 
Då kör vi en update här.

Jag har under senaste veckorna jämfört offerterna och bestämt att det blir längd 1,5m på spirorören som ett första beslut.

Sen har jag jämfört och låtit leverantörerna komma med revideringar och slutligen lade jag idag order på komplett paket.
Leverans bestämt av mig v.19.
Vi har tillträde till huset onsdag v.18 så min plan är att kunna dra igång med detta så fort som möjligt.

Gör dock en självförvållad chansning med att beställa enligt ritning.
Det kan och kommer garanterat bli några småjusteringar och kompletteringsinköp. Är svårt att göra allt i förväg.

Totalsumma för kalaset inkl. frakt till Lycksele: 31 500:-
Jag är klart nöjd med den summan och har fått bra förtroende för leverantören som skall leverera. Kände oxå viktigt då det kan komma att bli en och annan fråga som man vill ha svar på i början. Supporten är viktig.

Så nu ligger nog projektet stilla i några veckor, men jag ska komma åter när jag har fått leverans och börjat påta i det.
 
Grattis, visst är det en lättnad när beslutet äntligen är taget!
Ett av tusentals beslut att lägga bakom sig.

Och jag tror att du hamnar rätt.
Den luftkvalitet man får inomhus med FTX-ventilation är ovärderlig (y)
 
KnockOnWood skrev:
Grattis, visst är det en lättnad när beslutet äntligen är taget!
Ett av tusentals beslut att lägga bakom sig.

Och jag tror att du hamnar rätt.
Den luftkvalitet man får inomhus med FTX-ventilation är ovärderlig (y)
Jo det har varit ett par minuters funderande :)

Nu börjar några veckor av osäkerhet om jag har missat något, beställt för lite eller för mycket, om rutningen jag skickade som underlag för beräkningen var rätt osv. Jag jag har ju inte haft tillgång till huset utan beställningen är enbart från en bild av planritningen och en snabb titt på vinden vid besiktningen.

Men vad vore livet utan spänning...(y)

Ser dock fram emot när det är installerat och klart. Den enkla biten är gjord.
 
Second skrev:
...
Ser dock fram emot när det är installerat och klart. Den enkla biten är gjord.
Tvärt om, den svåra biten är gjord.

Att sedan lägga ut grejerna och skarva ihop rören är det enkla.
Det gör du nästan i sömnen :)
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.