Jag köpte som sagt Heru 130. Detta aggregat har anslutning för kanaler på 200 mm. Så jag har dragit 200 mm! En 1200 ljuddämpare på till- respektive frånluft. Plus en extra ljuddämpare mellan två sovrum på till-luften för att vara helt säker på att jag slipper överhörning. Vid varje anslutning är det flex-dämpare.

Har inte monterat don eller justerat än så det är rätt bra flöde i första rummet. Men tyst! Och då är jag väldigt fokuserad på just ljud-biten (stort HiFi-intresse). Huset är byggt för att vara just tyst överallt.
 
uabhabm: Tack för dina åsikter och tips! Och välkommen till forumet!

Jag har idag inga direkta preferensen när det gäller ljudet och vilken ljudvolym jag kan förvänta mig av mitt system som det är ritat och offererat enligt senaste ritningen. Men av vad jag läst och hört av andra så är det just ljudet som kan vara en störande del. Och jag ska ha det i åtanke. Kanske att jag låter det vara ø160 så långt det går och inte minska ner dimensionen så snabbt, Plus att kanske sätta in några fler fasta ljuddämpare.

Det är lite svårt att veta före man är klart hur det kommer bli. Men det är ju nu man har möjlighet att tänka och försöka göra så lite fel som möjligt :)
 
Jag har nu fått 3 offerter på mina förfrågningar.

Priserna är inkl. moms:

1: ca 34 000:-
Inkl frakt, exkl. isolering

2: ca 35 500:-
Inkl. frakt exkl. isolering.
Detta var reviderat pris från initiala offferten på ca 38 000:-

3: ca 32 000:-
Inkl. frakt exkl. isolering


Att titta på priserna är en enkel sak.
Dock har jag fått bäst känsla för leverantör nr 1.

Ska kolla igenom offerterna när jag får tillfälle, vilket säker inte blir under helgen. Sen ska jag höra lite om alternativ av rördimension, och priser. Men rent generellt är jag rätt nöjd hittills och att jag har fått en bra koll på kostnaden.
 
Vilka fläktaggregat är det de tre olika leverantörerna offererar?
Eller är det samma hos alla tre?
 
KnockOnWood skrev:
Vilka fläktaggregat är det de tre olika leverantörerna offererar?
Eller är det samma hos alla tre?
Ja. De har räknat på samma.
 
Second skrev:
uabhabm: Tack för dina åsikter och tips! Och välkommen till forumet!

Jag har idag inga direkta preferensen när det gäller ljudet och vilken ljudvolym jag kan förvänta mig av mitt system som det är ritat och offererat enligt senaste ritningen. Men av vad jag läst och hört av andra så är det just ljudet som kan vara en störande del. Och jag ska ha det i åtanke. Kanske att jag låter det vara ø160 så långt det går och inte minska ner dimensionen så snabbt, Plus att kanske sätta in några fler fasta ljuddämpare.

Det är lite svårt att veta före man är klart hur det kommer bli. Men det är ju nu man har möjlighet att tänka och försöka göra så lite fel som möjligt :)
Minst 160 för att vara på säkra sidan.
 
Ska kanske kolla med konstruktören på Måndag om han kan göra ett alternativ av ritningar och mängdspec med större andel ø160 kanaler.
Summan för den ökade dimensionen kommer inte resultera i så stor ökning av kostnaden.
Men det kan kanske resultera i en stor skillnad i upplevelsen och ljudet.
 
Om ni tittar på ritningarna så står det ju att vid varenda tilluftdon så sitter det en flexdämpare. (LD3-100 är en flexdämpare) så om du bygger enligt den där ritningen så kommer det bli snortyst med flexdämpare och dom lufthastigheterna! lite ljud kanske du kan få vid några av frånluftdonen, men litet sus i tvättstuga/toalett är oftast inte störande, men bygg smart och lämna hyfsat öppet så kan du komplettera med flexdämpare vid något frånluftdon om du upplever det som störande.

Jag skulle nog komplettera frånluften i köket med en LD3-100 flexdämpare. En sådan kostar ett par hundra spänn och enligt mina erfarenheter, minimerar ljud oerhört mycket så det är nästan dumt att utlämna. Ett till plus är att man slipper överhörning som kan ske igenom ventkanalerna. Inte så kul att man kan smyglyssna på konversationer i köket från toaletten t.ex.

EDIT: Jag skulle sätta flexdämpare på samtliga don! Inte bara tilluften som på ritningen. kanske inte på frånluften från klädkammaren då, men resten! :) Om du skulle komplettera med flexdämpare på alla don så kommer offerten stiga med kanske 1200:- Helt klart värt det om du frågar mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Second
  • Laddar…
Ropia skrev:
Om ni tittar på ritningarna så står det ju att vid varenda tilluftdon så sitter det en flexdämpare. (LD3-100 är en flexdämpare) så om du bygger enligt den där ritningen så kommer det bli snortyst med flexdämpare och dom lufthastigheterna! lite ljud kanske du kan få vid några av frånluftdonen, men litet sus i tvättstuga/toalett är oftast inte störande, men bygg smart och lämna hyfsat öppet så kan du komplettera med flexdämpare vid något frånluftdon om du upplever det som störande.
TACK ROPIA!!

Kul att du kikade igenom ritningen ordentligt!
Jag tyckte oxå att det var tilltagit rätt mycket dämpare, men man kan inte bli annat än tveksam och osäker när man inte har kunskap om sådant här.
 
Flexdämpare till alla don underlättar installationen. De är ju flexibla och ger dig lite frihet.
 
Måste bara tillägga att det går alldeles utmärkt installera ett ftx-system själv.

Kostnad för mitt system blev ungefär 34000 kr plus injusteringen som sker idag. Det är med allt material och isolering till rören.

Resultatet blev sjukt bra. Ren och fräsch luft! Man känner helt klart skillnad i huset. Inte längre någon kondens på insidan av fönsterrutor varken efter matlagning/dusch eller i sovrummen på morgonen.

En helt klart värd investering oavsett om det lönar sig ekonomiskt eller inte. Fattar idag inte hur jag kunnat leva med den inomhusluften i fyra år.

Kanske att jag måste komplletera med två - tre flexdämpare i vardagsrummet. I dagsläget har jag bara dessa i sovrummen och där är det knäpptyst.
 
Har börjat fundera kring isoleringen kring kanalerna.
Det är och kommer bli en rejäl slant.

Vilka isoleringsalternativ har ni använt?
Jag vill gärna komma över 100mm i tjocklek, men det är ett rejält jobb att montera mattor i flera lager för att komma upp i lite tjocklek. Tänkte lägga glas/stenull närmast rören och avsluta med någon form av nätmatta för att kunna knyta ihop dem på ett bra sätt. Kanske 3 lager i tjocklek 45mm för att de är lättare att använda.

Några tips?
 
Jag isolerade med vanlig stenull, 95 mm, som jag lindade runt rören med hjälp av ståltråd. Var lite trångt och jävligt på vissa ställen med det gick. Hade även en del byggmatta, med papper runt om, som jag isolerade på vissa ställen. Det var lättare men svårare att få tag på.

Skulle kanske ha kompletterat med ytterligare isolering så småningom för att minska förlusterna lite men det kanske blir längre fram. i Sådana fall blir det byggmatta då det var betydligt lättare.
 
Jag har dragit mitt innanför klimatskalet för att slippa isolera.
 
Blir svårt för mig att dra dem i befintlig isolering. Måste göra hål i varje takstol och det avstår jag gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.