Second skrev:
Skönt att höra!
Jag har isolerat med kuttterspån kring aggregatet, rejält med kuttersån. Och även kring frånluften efter att jag upptäckte vattnet, men jag ska isolera mera!

Men då är det kanske som jag själv spekulerat i att den varma inomhusluften som ska ut genom avluftningen efter aggregatet har kylts av för snabbt och kondenserat inuti avluften och flexdämparen så det blivit en vattensamling.
Jo,det måste vara så. Du kan få kondens på tilluften oxå om rören är inte isolerad. Roterande värmeväxlare fuktar tillluften. Kolla de oxå.

Glömde göra ett inlägg här!

Vi hade rejält kallt här i Lycksele v.1.
På fredagen 8/1 då jag kom hem från jobbet så hade aggregatet stannat och ventilationen var av.

På displayen stor det på felkoden: "Rotorstopp", "Rotortemperatur låg" och ett felmeddelande till som jag inte minns. Jag kollade i instruktionsboken och det var byte av motor till fel på drivremmen som var orsakerna.

Jag startade aggregatet och till min stora förvåning så gick det igång...:)
Det var vid det tillfället -27grader men det hade varit -34grader på morgonen och inpå förmiddagen.

Jag vet inte varför den hade stannat, men att det har med kylan att göra är jag säker på.
Men eftersom den hade stannat när det blev kallt, varför kunde den starta igen? Det är det jag inte förstår. Jag hade dock startat eftervärmaren på torsdagen för att ge lite mer värme, även om det inte alls drog kallt inomhus.
Den har gått utan problem sedan dess och allt verkar frid och fröjd.

Någon som kan komma med en bra gissning?
Jag skulle gärna göra en insats på något vis för att inte det ska hända igen, men vad är det jag ska göra? Isolera mer? Inte starta eftervärmaren?

Finns flera orsaker.
Kan vara remmen som slirade.pga kylan och är det så kallt tar det nog inte lång stund innan tempen sjunker och då stänger det av sig.

Om du inte upplever kallras så tycker jag du skall stänga eleftervärmaren och låta fastighetens värmesystem sköta om uppvärmningen istället för el-patronen i venilationsaggregatet, det brukar löna sig sålänge man inte har direktel.

TheGame skrev:
Finns flera orsaker.
Kan vara remmen som slirade.pga kylan och är det så kallt tar det nog inte lång stund innan tempen sjunker och då stänger det av sig.
Det var en slirande rem som jag oxå hade som orsak.
Men det som jag tycker var konstigt var att aggregatet startade igen utan klagomål i -27grader.

Men jag ska kanske inte grubbla i detta mer, då det nu verkar funka igen :rolleyes::)

Ropia skrev:
Om du inte upplever kallras så tycker jag du skall stänga eleftervärmaren och låta fastighetens värmesystem sköta om uppvärmningen istället för el-patronen i venilationsaggregatet, det brukar löna sig sålänge man inte har direktel.
Jo.
Jag kommer nog inte starta det igen.

Vad hade du för temp på tilluften när det var -27 ute (utan eftervärmare)?

Höga Berget skrev:
Vad hade du för temp på tilluften när det var -27 ute (utan eftervärmare)?
Minns tyvärr inte, men ska kolla när jag kommer hem från jobbet idag.
Temperaturen ute nu börjar komma ner mot -25 ute här i Lycksele.

Vår termometer visar nu -29,5.
Kallt är det i alla fall... :rolleyes:

Och detta är bilden på displayen på fjärrkontrollen i skrivande stund, utan eftervärmare:
20160120_195353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den visar -25 utetemp, så jag vet inte riktigt vem av dem jag ska tro på, men detta var ungefär samma temp som när jag startade aggregatet efter stoppet tidigare. Men det var ner mot -34 den dagen och om det hade stannat då eller vid -29 vet jag inte för jag var på jobbet. När jag kom hem och startade det var det i alla fall -27.

Jag har i menyerna hittat under inställningarna för "larm" en inställning för "Låg temperatur".
Den ser i dagsläget ut såhär:
20160120_194848.jpg
Skapa konto

Gräns A: Om temperaturen efter rotorn understiger inställt värde visas larm för "Låg rotortemperatur" i displayen. Och om "Rotorlarm" uppstår samtidigt som "Låg rotortemperatur" så stannar aggregatet.
Det är dethär som jag tror hade hänt om jag inte minns fel.
Larmet visade närmligen "Låg rotortemperatur" och "rotorlarm" när jag läste av displayen när den hade stannat. Plus att jag tror den visade larm för "Tilluft temp låg".

Här är tilluftgräns satt till +16 och om jag inte förstår detta fel så ger den ett larm när tilluften är under +16. Som det är nu är den på +18.

Jag tror att det helt enkelt var för kallt och aggregatet stannade pga att "Rotorlarm" och "Låg rotortemperatur" larmade samtidigt. Felkoderna till dessa två larm och till larmet "Tilluft temp låg" har alla drivrem som en gemensam felkälla. Att den slirar eller fråga om den är hel.

Kan det vara så att drivremmen slirade pga den stränga kylan och därför skapade larmen som tillsammans stängde av aggregatet?

16 grader frånluft och 18 grader tilluft är helt omöjligt utan eleftervärmare, en roterane värmeväxlare kan, under helt optimala förhållanden komma upp i 86-87% verkningsgrad, även om man skulle ha flera gånger högre frånluft så går det helt enkelt inte, Nånting är knasigt med antingen givare eller ditt aggregat.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Ja det verkar märkligt att frånluften är kallare än tilluften. Har du satt tilluftsgivaren fel? Kanske satt den på frånluftspipan?
Vad gäller frisklufttemp (-25) och diffen mot någon annan utetermometer som visar kallare så har jag samma fenomen. Jag bytte den givaren i tron att den var trasig men det blev ingen skillnad. Går ju att kallibrera givarna men inte individuellt utan alla ändras lika mycket tyvärr.

Ropia skrev:
16 grader frånluft och 18 grader tilluft är helt omöjligt utan eleftervärmare, en roterane värmeväxlare kan, under helt optimala förhållanden komma upp i 86-87% verkningsgrad, även om man skulle ha flera gånger högre frånluft så går det helt enkelt inte, Nånting är knasigt med antingen givare eller ditt aggregat.
Nu när du säger det så förstår jag att något är fel.
Har inte tänkt på det tidigare.

Men jag är säker på att jag har satt givaren på tilluften, så det kan inte va det.
Jag ska skicka lite bilder och info till Östberg så kanske de kan komma med en hint om vad som jag ska kolla eller ev. byta ut.

Temperaturen ute visar på -32 grader.
Och detta är på displayen från i morse, utan eftervärmare:

20160121_064714.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Fick svar från Östbergs Tekniska support gällande temperaturskillnaderna på från- och tilluften:
"Våra givare har en feltolerans på 2,6 grader. Givaren på frånluften sitter inte i luftflödet utan den sitter på botten i aggregatet så därför får du inte exakt rätt temperatur. Givaren på tilluften sitter ju mitt i kanalen därför har du en mer exakt temperatur där.

Om du misstänker att givaren visar fel så kan du alltid lägga dit en egen termometer bredvid givaren och kolla hur stor skillnaden är mellan dom."

En feltolerans på 2,6 grader är det lite eller mycket?
Tycker det låter mycket.

JAg har ungefär samma när det gäller ute tempen.
däremot har jag närmare min innomhustemp som frånluftstemp (det du har 15 grader) så den givaren verkar vara lite knas för dig eller så kyls luften av en del innan den nå givaren. om det är så får du isolera mer :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.