Ja, att manuellt använda el-spetsen och lyfta tilluften några få grader i ett par dagar är inte särskilt dyrt. Jag har för mig att elbatteriet i mitt aggregat har en pulser som reglerar effektuttaget och den har även två effektsteg i regleringen. Det blir inte så farligt många kronor.

Jag har även på sommaren använt min luft/luftvärmepump till att kyla ner huset under några extremt varma dagar. Dessa futtiga kronor är helt klart värt det med tanke på komforten man får av det. Så ibland finns det en gräns mellan ekonomisk och dumsnål :)

Vill man vara riktigt ekonomisk så skall man ju inte ha någon ventilation alls, det är ju absolut billigast. Men att ha ett så bra inneklimat för sin familj som möjligt är värt många kronor i min bok.
 
Min ventilation var obefintlig innan installationen som blev klar vid årsskiftet 14/15. Min förbrukning beräknas öka med ca. 1200kWh/år. Klart värt. Så här ser det ut hittills. Grått=2014 orange=2015

suddatnamn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Linjen är 2014 och staplarna 2015.

Har en liknande kurva för min anläggning som även den sattes igång vid årsskiftet. Räknar också med en ökad förbrukning men det är det helt klart värt.
 
Ni får gärna förklara för mig som är färsk i det här FTX-tänket.

Siffrorna på ökade kWh, är det på hela husets strömförbrukning?
Och är det MED eftervärmen påslagen?

Då jag bor i Västerbottens inland så har jag en känsla av att jag måste dra igång eftervärmen någongång i vinterm men ungefär när brukar ni som har denna eftervärme påslagen, starta den?

Är det vid en viss utetemperatur eller när man känner att det börjar dra kallt inomhus?

Eller går det ställa in att den ska starta vid en viss temperatur...?
 
Mitt aggregat har bara av och på som inställning. Allt eller inget.

Jag startade den då jag tyckte det blev kallt inomhus och sen fick den vara på tills det blev varmare igen. Ibland stängde jag av den på dagen då ingen var hemma och satte på den på kvällen efter jobbet.

Bor som sagt också i Västerbotten och här har vi lite andra temperaturer.

Mona siffror var för hela hushållet. Har bergvärme och riktigt låg förbrukning i övrigt så jag anser att det kan vara värt att höja komforten lite.
 
jontesjostrom skrev:
[bild]

Linjen är 2014 och staplarna 2015.

Har en liknande kurva för min anläggning som även den sattes igång vid årsskiftet. Räknar också med en ökad förbrukning men det är det helt klart värt.
Intressant, vilket ventilationsystem hade du innan?
 
Jättedåligt självdrag! Tror det blev omgjort -98 till bergvärme och då försvann all ventilation. Förstår inte hur de klarade av att leva med det inomhusklimatet i så många år. Vi löpte huset för fem år sedan.

Det var imma på rutor, instängd och tung luft på morgonen.
 
Det måste vara super skönt nu med frisk luft i huset.
Både du o Höga berget har haft lika förbrukning före och efter instalationen just i jan! Hittar ingen förklaring för det!
 
Jag kan bara flika in att förbättrade luftkvalitén märktes direkt.
Aggregatet hade bara snurrat i någon timma så var det markant bättre luft.

Detta hus är som tidigare nämnts ett 1-plans Älvsbyhus.
Den befintliga "ventilationen" bestod av spirokanaler från båda badrummen som gick upp genom taket. Det var i stort sett all ventilation, plus köksfläkten då.

Vi märkte direkt när vi kom in i huset första gången för något år sedan att luften var riktigt dålig. Tung och syrefattig.
Jag fick frågan från tidigare ägare när vi var på besök varför det var så mycket kondens längst ner på alla rutorna...:rolleyes:
Jag svarade: Dålig ventilation.

Fick en höga ögonbryn tillbaka. De hade inte en aning vad jag pratade om.
Och då hade kvinnan bott i huset sedan -74, och var dagmamma fram till 2014.
 
Ja, okunskapen om hur viktig ventilation för huset och hälsan är stor. Det förstår man när man känner inneklimatet "före och efter" en bra åtgärd av ventilationen. På 80talet så skulle det ju tätas, tätas, tätas! Och många bor kvar i detta. I en bostadsrättslägenhet jag bodde i för en herrans massa år sedan så hade någon knölat in tidningspapper i spaltventilerna vid fönstren (-1970 nånting stog det på papprena)

I mitt nuvarande hus så fullkomligt rann det av kondensvatten på insidan av fönstren på vintern med följd att nederdelen av fönster och karmar var alldeles mjuka och halvruttna. Man vaknade med rossel i halsen och en tung känsla i huvudet och det luktade unket och instängt. Jag upplevde att sömnen blev sämre oxå.

Efter ftxkonverteringen så är alla fönster snustorra på vintern, man är ren och fin i näsan på morgonen med en klar känsla av frisk luft .

Min förbrukning har gått upp 1000-1500kwh/år och det är på grund av att jag mer än fördubblat luftutbytet. (Förvisso så fick vi barn i samma veva som ftxaggregatet installerades, och då gick det betydligt mycket mer disk och tvättmaskiner)
 
Redigerat:
Sant.
Barn är inga direkta energibesparare...;)
 
Skönt att höra att det är fler än mig som haft samma problem och fått så bra resultat. 😃

Hade samma problem med imma på rutor och våra fönster är också förstörda i nederkant av rutorna. Könns bra att byta fönster nu då man vet att man åtgärdat problemet som förstört fönstren från första början.
 
Jag har en framtida plan att samtliga fönster skall bytas.
De är inte i så himla dåligt skick än. Men allt eftersom vi renoverar så ska vi byta dem.

Nu när det är FTX-aggregatet och inställningarna som styr och ser till att jag får in frisk luft, behöver jag inte bry mig om att det ska läka in frisk luft i springor och andra glipor.
Nu kan jag göra huset så tätt det bara går.

Även neråt.
Krypgrunden är som många vet ett bekant problem som oxå jag ska åtgärda.
Det ska tätas och installeras en avfuktare under huset.

Med det övertrycket som nu är i bostaden så finns det som jag förstår det även risk att fukten kan genom håligheter ta sig upp i bostaden. Vilket jag självklart inte vill.
Men det blir ett nytt projekt, och en ny tråd. :)
 
Min förbrukning är också totala förbrukningen utan eltillsats. Har bergvärme. Innan hade jag 2 ventiler som gick in i en skorstenspipa + köksfläkt. Detta gjorde att matoset trycktes ut i sovrum och badrum när köksfläkten gick på läge 3. Hade också problem med fukt på fönster. Nu ligger jag på 30% RF på vintern vilket är lite för lågt men inget vi har lidit av.
 
Second, jag tror att vi bara kan välja på/av på tillsatsvärmen men jag utgår ifrån att den har någon form av reglering när/hur mycket den ska värma som utgår från temp efter växling samt önskad tilluftstemp. Vill man själv styra när värmebatteriet ska vara aktivt (veckodagar, vissa tider på dygnet, vid vissa inomhustemperaturer etc.) skulle man kunna använda tellstick net. Har precis skaffat det för att bygga ett larm och styra belysning men kan lika gärna styra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.