Intressant. En rätt dimensionerad anläggning med korrekt aggregat, korrekt kanaldimensionering, flexdämpare vid alla don och eventuellt fast ljuddämpare strax efter aggregatet borde vara i princip ljudlös. Jag snålade med flexdämpare på ett don till nedervåningen på grund av lathet och jag tänkte att "jag är ju längst ifrån aggregatet med det donet, det är nog lugnt." Resten av anläggningen var extremt tyst förutom detta don och jag provade med dubbla innospjäll utan resultat. Tillslut fick jag ta och riva bort en garderob och montera en flexdämpare. Efter det blev det i princip ljudlöst.

Min anläggning har cirkulär 1200mm långa ljuddämpare på till och frånluften, en 160mm flexdämpare på avluften och 125mm/100mm flexdämpare vid alla don. Anläggningen är helt omöjlig att höra om man inte står på en pall, lägger huvudet på sne med örat 3dm från ett don. Ute vid avluft och uteluft kan man inte höra ett sus. Det är absolut inte omöjligt att få en så tyst anläggning, det handlar bara om att lägga lite energi bakom installationen, man skall ju vara nöjd med anläggningen i många år, och att då gå i 10 år och reta upp sig på ett missljud när en flexdämpare kostar under 200 spänn är ju bara löjligt! Välj rätt aggregat för behovet, gärna ett som kan nå projekterat luftflöde vid 50% fläktkapacitet, se till att man inte har för hög lufthastighet i kanalerna (Huvudstam kan dock tillåtas dra på i hastighet något). Välj gärna 125mm kanal och don till sovrum för att ytterliggare sänka lufthastigheten i kanal och över don. Flexdämpare skall installeras fullt utdragna och med en böj. Aggregat skall installeras på korrekt isolerskiva för att minimera stomljud. Lägg lite tanke bakom upphängnad av kanaler med tanke på stomljud.

Följer man dessa enkla råd (eller använder sig av en förnuftig installatör, inte den lokala snickaren) så finns det ingen anledning att man inte kommer få en ljudlös anläggning!

#Ropia
Alla råd som du skriver om är helt riktiga och mycket värdefulla. Second vet bäst om han om hans anläggning uppfyller ovan nämnda krav och om inte vad som saknas. Det positiva är att det går att få tyst på ljudet.

Den som orkat läsa igenom detta projekt eller följt från början kanske reda vet detta.
Men min anläggning beräknad av en ventilationsbutik på internet. Jag har lämnat in uppgifter om hur mitt hus ser ut och vissa önskemål om placering av aggregatet.
Gällande kanalernas dimension och antalet ljuddämpare så har jag följt konstruktörens instruktioner. Det sitter 160 mm flexdämpare direkt innan aggregatet på frånluften och 160 mm flexdämpare direkt efter aggregatet. Anslutna direkt före/efter flexdämparna sitter 1200mm cylinderdämpare i dim 160 mm. Och avslutningsvis sitter det 100 mm flexdämpare vid varje tilluftsdon. Men inga dämpare vid något frånluftsdon. Och det är enligt instruktionerna och beräkningarna. Och nej. Min anläggning är inte ljudlös. Och det är på frånluften som låter.
I skrivande stund går aggregatet som konstruktören beräknat, ett Heru 100 med följande:
Tilluft: 55%, 2020rpm
Frånluft: 64%, 2260rpm

Nu i efterhand kanske jag skulle ha lagt till extra flexdämpare även vid varje tilluftsdon. Men den kunskapen hade jag verkligen inte när jag fick beräkningarna och beställde.

Att jag kan få denna ventilation ljudlös, eller åtminstone tystare låter betryggande. Men jag är osäker hur jag kommer fortsätta.
Antingen vänjer jag mig. Eller så gör jag det inte och får då hitta på något.

@Ropia Hur hänger man då bäst upp kanalerna för att undvika stomljud?- antar att det gäller att ha lite isolering i mellan överallt?

Jag tror inte jag har några flexdämpare på bottenvåningen (i varje fall ej på ritningen) men tycker systemet är tyst. Behöver jag det när jag skall installera övervåningen? Blir lika stor installation som bottenvån så måste ju öka fläktreglaget rejält så då kanske det blir mer ljud iofs.

Redigerat:
Second skrev:
.

Hastigheterna ligger nu på följande:
Tilluft: 2020rpm
Frånluft: 2280rpm.

Och totalt är det justerat enligt ritningen:
Tilluft ca: 49 liter
Frånluft: ca 54 liter
;)
Siffrorna verkar vara räknad med 0,35 l/s per kvm.
Hur stort är ditt hus? Oftast räcker ventilation som är hälften så mycket som är rekommenderad.
Skulle tippa att 30 på tillluft och 35 frånluft skulle duga bra, ljudfritt.

Matstj skrev:
Siffrorna verkar vara räknad med 0,35 l/s per kvm.
Hur stort är ditt hus? Oftast räcker ventilation som är hälften så mycket som är rekommenderad.
Skulle tippa att 30 på tillluft och 35 frånluft skulle duga bra, ljudfritt.
Mitt hus är i själva boendedelen fram till garagedelen 97kvm.
Allrum, klädkammare, snickarbod och garage är ca 40-50kvm tror jag.
Totalt är det ca 140-150kvm.

Om det räcker med lägre hastighet så sänker jag gärna då jag upplevde det betydligt tystare när det låg på TL 35%, FL 40%.

helrob skrev:
Jag tror inte jag har några flexdämpare på bottenvåningen (i varje fall ej på ritningen) men tycker systemet är tyst. Behöver jag det när jag skall installera övervåningen? Blir lika stor installation som bottenvån så måste ju öka fläktreglaget rejält så då kanske det blir mer ljud iofs.
Kommer du att ha lätt att eftermontera flexdämpare vid don så kan du ju initiellt strunta i det och vid behov eftermontera. Om det är knepigare att komma åt efter installation skulle jag definitivt sätta dit direkt vid installation.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Second skrev:
Totalt är det ca 140-150kvm.

Om det räcker med lägre hastighet så sänker jag gärna då jag upplevde det betydligt tystare när det låg på TL 35%, FL 40%.
Normen är framtagen för en fuktbelastning som en tre barns familj lyckas i värsta fall skapa. Om ytan är mellan 140 och 150 kvm, då blir volymen 150 gg 2,4 (takhöjden)= 360 kubik meter. Om frånluften är 35 l/s (10 l/s är 36 m3/h då omsätts 135 m3 av inomhus luften varje timme. För att hela volymen (360 m3) ska omsättas totalt då tar det 2,6 timmar. Jämfört med 55 l/s som ger en total omsättning på 2 timmar. Jag tror du kan prova fram vilket flöde som passar ditt hushåll. Bara om det inte blir kondens på fönster och ni upplever ett friskt inomhus klimat då räcker ventilationen. Mer än så behövs inte.
Jag ventilerar hälften av normen för 144 kvm och upplever luften väldigt frisk. Undet sommar tiden drar jag upp det när det är fuktigast.

Killen som justerade in flödena i fredags, justerade även in ett procentuellt förhållande mellan till- och frånluft.
Det finns tre lägen, "Min", "Medel" och "Max".
Aggregatet går nu på inställningen "Medel".
Eftersom standardinställningen är justerad så att förhållanden mellan till. och frånluft är densamma procentuellt sett så är det enkelt för mig att ändra hastigheterna.

Kikade in i grundinställningen för läget "Min". Det ligger på riktigt låga värden. Tror det vara 18% på tilluften och 20% på frånluften. Om jag ökade frånluften till ca 30% så följer tilluftens hastighet med för att bibehålla samma förhållande till varandra.

Om jag följer ditt råd "Matstj" så borde jag kunna behålla inställningarna som ventilationskillen har skapat på valet "Medel" men jag kan prova ändra inställningarna för "Min" så jag hamnar på 35-40% frånluft. Då har jag inte riktigt halverat luftombytet men kanske tillräckligt för att sluta irritera mig på ljudet men ändå behålla en bra luft inomhus.

Och egentligen.
Då den tidigare ventilationen bestod av köksfläten som gick 3 ggr per dag och en visst luftombyte när man öppnade en dörr eller garaget så kan jag nog dra ner farten på ventilationen till 10% och ändå har en 100%-ig förbättring av ventilationen :)

#Second:
Visst kan da Min läget som test program och behålla Medel läget som original version orörd. Med Medel programmet omsätter du luften 12 gg per dygn eftersom det tar 2 timmar för en omsättning. Om du ändrar Min läget till 30% då omsätter du luften 9,3 gg per dygn. Det är mycket troligt att det räcker gott o väl för huset. Samtidigt anläggningen blir mycket tystare.
Förhållandet mellan från och tilluften är justerad just nu med nya filter och en anläggning. Efter något år kommer filtren att blir smutsig och igensatt och kanalerna smutsiga då kommer förhållandet mellan till och frånluft ändras så att det behövs mer frånluft än tilluft. Kontinuerlig underhåll gäller för att nuvarande förhållande ska stämma när åren går.

Då lägger jag till flexdämare till inköpslistan! Tänker se om det går att komma åt de befintliga i sovrummen från kattvinden på ovanvåningen och eftermontera dämpare där om ljudnivån ökar efter det att övervåningen kopplas in, men flödet borde ju vara konstant jfr med nu in i rummen så borde inte kunna ske?

Här är förresten ritningen (på baksidan av ett barkvitto medans min hustru pudrade näsan) - på tal om 3000 för en ritning - men lite suddig så läge att rita om den nu när flexdämare skall med...
20151031_182232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag börjat ansluta mina flexdämare men hur skall man dra dem genom plasten i taket? Går det att dra dem direkt igenom och få det tätt med tejp runt dem eller måste man ha en bit spirorör på slutet genom plasten för att få en slät yta?

Jag monterade en strax innan den befintliga installationen går ner genom taket till bottenvåningen och det blev faktiskt en hörbar förbättring.

Hej

Håller själv på med en installation av FTX, dock något större (Heru 180 på 4:a plan) Min konstruktör har heller inte lagt in ljuddämpare på frånluftsdonen, men jag har själv valt att ha det på några ställen. Dock kom jag inte på det förrän en bit in i projektet... Jag funderade på att installera sådana här strypare/ljuddämpare om det behövs istället för att riva och sätta en flexdämpare. bild.jpg

Inno-spjäll funkar väldigt dåligt att minimera ljud, däremot fungerar de ganska bra för att justera luftflöden tycker jag. Ingen större skillnad i ljudnivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.