Jag har nu kört systemet i ca 1,5 månad och det går problemfritt. :)

Det lite tråkiga är att man snabbt glömt hur dålig luften var innan för att kunna känna en rejält skillnad.
Visst är det skillnad, men som sagt, man glömmer rätt snabbt hur illa det var.

Men jag är nöjd med reultatet.
Det är ljudet i köket som jag kan störa mig på ibland. Men nu kan det gå flera dagar och jag inte har tänkt på det alls. Och jag har inte gjort någon åtgärd åt det heller.
Så om jag inte hittar någon bottenlös källa av överskottsenergi kommer det antagligen inte blir någon åtgärd på bra länge ;)

Jag har kikat på handenheten några gånger i veckan i olika utomhustemperaturer. Från milda +4 grader till kalla +18 grader.
Inomhus känns det ingen skillnad. Förutom att fjärrvärmens utomhusgivare drar upp fjärrvärmen rätt mycket så det blir lite för varmt inomhus, ca +25.
Jag har heller inte slagit på eftervärmen sedan jag slog av den och hittills har jag inte behövt den.

Displayen visar även på en återvinning av ca 87-89% oavsett utomhustemp.
Och fläktarna går i ungefär samma hastighet mellan gångerna jag kollar.
20151219_095242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151219_095249.jpg
Skapa konto

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Har dock en fråga till forumet:

Jag kröp upp på vinden igår för att sprida ut de sedan länge köpta balarna av kutterspån.
Jag kröp fram till aggregatet och vid anslutningen där frånluften kommer ut från aggregatet för att skickas ut genom fasadgallret hördes tydligt samma vinande/susande ljud som jag har i köket vid frånluftsdonet.
Det låter precis där anslutningen är på aggregatet.

Jag kände med handen kring anslutningen och flexdämparen som sitter anslutet på aggregatet. Det var kallt till ytan, Det som oroade mig var att när jag kände på flexdämparen så var det vatten i flexdämparen. Det kändes tydligt när jag klämde på dämparen.

Nu är frågan: Hur allvarligt är detta?? Och vad är bästa åtgärden?

Till saken hör att frånluften inte varit mer isolerad än isolerstrumpan som sitter på röret. Så jag antar att detta är kondensvatten.

Om du har en kondensisolerstrumpa på avluftskanalen är det ju jättemärkligt om du skulle ha fått problem med kondensvatten. Stäng av aggregatet, demontera frånluftfläkten och köänn efter inne i flexdämparen, det låter konstigt tycker jag.

Ropia skrev:
Om du har en kondensisolerstrumpa på avluftskanalen är det ju jättemärkligt om du skulle ha fått problem med kondensvatten. Stäng av aggregatet, demontera frånluftfläkten och köänn efter inne i flexdämparen, det låter konstigt tycker jag.
Jo jag tyckte de kändes konstigt oxå.
Men det ser ut såhär idag: Från aggregatet är det monterat en ø160 flexdämpare direkt mot aggregatet. Denna flexdämpare utgör den första böjen från aggregatet. Flexdämparen är fullt utdragen och sedan ansluten till spirorör ø160 som sen går till fasadgallret där avluften blåses ut. Själva flexdämparen är inte isolerad utan bara noggrant tejpad och tätad då den har ett tätt plasthölje. Spiroröret har en isolerstrumpa som även den är noggrant tejpad och vad jag kan se tät.

Men jag spekulerade såhär:
Om det är hög luftfuktighet i frånluften och den kyls ner i avluftskanalen efter aggregatet då den inte är så bra isolerad. Då blir det kondensvatten inne i avluftskanalen. Detta kondensvatten rinner ner till längsta punkten, vilket är precis efter aggregatet där flexgämparen sitter.

Nu har jag inte kikat in i en utdragen flexdämpare men är metallinsidan helt tätt?
Om det skall vara det så kan det finnas en chans att det har gått hål på själva insidan av flexfämparen vid monteringen och kondensvattnet har kunnat ta sig ut mellan metallinsidan på flexdämparen och den plastade utsidan.

Vad tror ni om min spekulation?
Och hur allvarligt är det?

Kondens blir det ju i växlaren, ingen konstig med det. Har du kollat kondens slangen ? Eller har du roterande?

Matstj skrev:
Kondens blir det ju i växlaren, ingen konstig med det. Har du kollat kondens slangen ? Eller har du roterande?
Någon kondensslang tror jag inte den har.
Det är en Heru 100 så den är väl roterande om jag inte helt fel ute?

Second skrev:
Någon kondensslang tror jag inte den har.
Det är en Heru 100 så den är väl roterande om jag inte helt fel ute?
Den har roterande växlare, då blir det ingen kondens eller is. Antagligen är flexdämparen vid utloppet som är dålig isolerad. Isolera med 100 mm. Det ska inte samlas kondens vatten där.

Matstj skrev:
Den har roterande växlare, då blir det ingen kondens eller is. Antagligen är flexdämparen vid utloppet som är dålig isolerad. Isolera med 100 mm. Det ska inte samlas kondens vatten där.
Min tanke oxå.
Den har inte varit isolerad alls förutom egenisoleringen kring flexdämparen.

Men kan jag bara isolera den ordentligt och kondensvattnet kommer ventileras bort, eller måste jag tömma bort vattnet för att bli av med det?

Second skrev:
Jag kröp fram till aggregatet och vid anslutningen där frånluften kommer ut från aggregatet för att skickas ut genom fasadgallret hördes tydligt samma vinande/susande ljud som jag har i köket vid frånluftsdonet.
Det låter precis där anslutningen är på aggregatet.
Vad har du för fasadgaller? Det är inte så att detta är för litet för flödet som ska ut?

Jag har ett grått fasadgaller av denna typ:

Fasadgaller 160.JPG
Skapa konto

Det är i dim ø160 för anslutningen och är det som konstruktören har beräknat.

Jag har ett ganska rejält vinande ljud på mina frånluftdon. Bara en fast ljuddämpare, skall sätt nya flexibla vid varje don. Så här ser mitt ut innan aggregatet. Satt 200mm med flexibla ljuddämpare och extra grov filter där.

image.jpg
Skapa konto

helrob skrev:
Nu har jag börjat ansluta mina flexdämare men hur skall man dra dem genom plasten i taket? Går det att dra dem direkt igenom och få det tätt med tejp runt dem eller måste man ha en bit spirorör på slutet genom plasten för att få en slät yta?
Ingen som vet hur man drar flexdämare genom plasten?

Second skrev:
Min tanke oxå.
Den har inte varit isolerad alls förutom egenisoleringen kring flexdämparen.

Men kan jag bara isolera den ordentligt och kondensvattnet kommer ventileras bort, eller måste jag tömma bort vattnet för att bli av med det?
Det går bort av sig själv. Isolera ordentligt bara. Helst runt im aggregatet oxå.

Matstj skrev:
Det går bort av sig själv. Isolera ordentligt bara. Helst runt im aggregatet oxå.
Skönt att höra!
Jag har isolerat med kuttterspån kring aggregatet, rejält med kuttersån. Och även kring frånluften efter att jag upptäckte vattnet, men jag ska isolera mera!

Men då är det kanske som jag själv spekulerat i att den varma inomhusluften som ska ut genom avluftningen efter aggregatet har kylts av för snabbt och kondenserat inuti avluften och flexdämparen så det blivit en vattensamling.

Lånar tråden lite.
Jag har också heru, brukar på vintern när det är kallt få is i botten i själva facket där frånluftsfläkten är. Beror det på dålig isolering på röret som går ut att det rinner kondensvatten in i röret. Det är en sväng upp efter aggregatet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.