Projektet har löpt på och jag ångrar hela tiden att jag inte fotar mer...

Men jag drog och monterade den sista tilluftkanalen och luftdonet i början på veckan.
Nu är jag klar med en STOR del av installationen!! (y)
En stor del av tiden för monteringen av luftdonen har gått åt att mäta, mäta, mäta och klättra upp och ner för stegen innan jag velat ta hål i taket. Där jag ville ha donet i taket gick inte med tanke på takstolar och eldragning på taket. Då huset är ett enplanshus går all el uppåt och fördelas på vinden vilket har ställt till det några gånger. Plus att taket är uppbyggt som en kexchoklad med avdelande spånskivor och olika lager isolering.

Det som kvarstår nu och som jag börjat med är isolering av kanalerna.
Jag har köpt ett gäng spånbalar som jag fördelat ut på garagedelen där det låg sågspån från början. Det blir lite bökande på boendedelen då det ska isoleras med typ sten/glasfiber som ska passas kring kanalerna.

Jag monterade upp antennen och tempgivaren i tilluftskanalen igår så egentligen så kan jag faktiskt starta upp detta när som helst nu. Men tänkte få dit isoleringen klart först. Har kontaktat en elfirma som ska dra ström till aggregatet så det blir bättre än en skarvsladd även om det är en vanlig stickkontakt på aggregatet.
Det kommer även en firma som ska göra injusteringen av luftdonen så de är enligt beräkningarna. Och slutligen då en OVK av en konsultfirma.

Detta är en enkel skiss på hur kanalerna blev dragna i verkligheten.
PLAN-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick kompletteringsköpa några ø100 kanaler och lite skarvar och böjar.
Men det blev över 6st nipplar i ø160. Har lite svårt att se var se skulle användas men då det bara är ø160 närmast aggregatet så antar jag att de ska var där. Men jag kan inte se var jag skulle använt dem...

• Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Älvsbyhuset från -74 har för första gången riktig ventilation!!
Mitt Östberg Heru 100 är i drift!!!(y)

Sedan i tisdags kväll så har mitt FTX-system gett huset frisk och fräsch luft.

Men det höll på att gå åt helvete....
Först tappade vi ner aggregatet i marken då vi försökte med våld få upp det på vinden. Att det överhuvudtaget startade är ett mindre mirakel.
Sen i måndagskväll började det regna in i köket genom luftdonet. :banghead: Lång historia kort är att eftersom jag hade dragit alla kanalerna och bara hade isoleringen kvar så blev det sjukt mycket kondens i kanalerna. Jag tänkte inte så långt att jag skulle ha startat aggregatet så fort jag bara hade chansen när jag hade dragit alla kanalerna klart. Men jag tänkte inte ens tanken. Och det resulterade i att stora mängder kondensvatten tillslut rann ut i köket.
Då trodde jag att livet var slut. Har nog aldrig känt sådan panik och blev totalt handlingsförlamad.

Men nog om det.
På grund av den ofrivilliga takduschen i köket så tog jag extraledigt i tisdags och isolerade klart och startade aggregatet.
Allt gjordes i lite panikartad sinnesstämning. Och några bilder under själva isoleringen har jag inte tagit. Kanske lika bra då det inte är mitt finaste byggjobb...men det får ses som funktion före form.

Och här är en bild på fjärrkontrollen:
20151029_191901.jpg
Skapa konto

Blev faktiskt imponerad när jag skulle starta aggregatet. Jag satt bredvid det och var beredd att slita ur kontakten om det skulle vara några missljud eller vibrationer, med tanke på att den gått i backen. Men jag fick anstränga mig för att höra fläkten gå. Den snurrade 1200rpm enligt displayen och allt som hördes var ett dovt sus. Den går galet tyst.

Nu ska det få snurra på tills ventilationsfirman kommer och justerar in luftdonen till rätt flöden.
Och sen ska det egentligen bara upp lite mer kutterspån på garaget, och sen får det här ses som klart.

Och ursäkta språket: Men fy fan va skönt!

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Tills du får anläggningen injusterad så kan du med lite fingertoppskänsla ställa in ett lätt undertryck. Kör frånluftfläkten 5% snabbare än tilluftfläkten. På så vis säkerställer du att ingen fuktig luft tar sig ut i väggkonstruktion/vind. tilluft 1200rpm, frånluft 1250 typ :)

Och förresten, visst är det skönt att vakna på morgonen och känna att det finns syre i sovrummet? :)

En till reflektion, utan att veta tryckfallen över din anläggning så med tanke på aggregat och din ritning så tror jag inte du når dina börvärden på ~50liter/sekund med 1200rpm. Du kommer nog ligga på 1800-2000RPM för att nå dit. Så du kan allt "dra på" lite till. :)

Redigerat:
Efter att jag har startat aggregatet i tisdags så har jag inte ändrat något.
De flöden och hastigheter som var inställda "default" är de som syns här:
20151102_063541.jpg
Skapa konto

Men även jag har funderat lite på dessa men då jag inte har velat ändra något manuellt så betyder det ju att det är ett visst övertryck.
Är det en total katastrof och måste åtgärdas omgående, eller kan det vara orört tills ventilationskillen kommer för injustering av flödena?

Har även kollat displayen rätt frekvent när jag är hemma och detta var från i morse:
20151102_063533.jpg
Skapa konto

Och precis som du säger Ropia så är det mycket, mycket trevligare och vakna med syre i rummet.
Speciellt hos oss är det störst skillnad i barnens sovrum. Tidigare var vi tvungna att ha dörren öppen på natten. Annars var det totalt syretomt på morgonen. Nu är det friskt och fräscht när man kliver in på morgonen.

Du kan helt lugnt öka frånluften på känn, detta kommer de att åtgärda när de justerar in aggregatet. Om du känner dig "nojjig" så finns faktiskt en inställning för att återställa parametrar till fabriksinställningar. Du kan ju skriva ner aktuella värden innan du ändrar om du vill ställa tillbaka. Men jag tycker absolut att du skall öka din frånluft så att du får ett undertryck. du vill inte ha fuktskador! Det är gjort på 5 minuter och påverkar inte din anläggning negativt.

Redigerat:
10403163_10152500899644205_862690020672565792_n.jpg
Skapa konto

För ett tag sedan hade vi minusgrader, känns skönt att se "gratisvärmen" i tilluften. :) Du kan avaktivera eftervärmebatteriet för att spara eluppvärmningskostnaden (om du inte har direktverkande elvärme i kåken såklart, då spelar det ingen roll.) då kan det tänkas bli så att värmeåtervinningen i smällkalla vintern när det är -20 ute bara "orkar" få upp tilluften till 10-15 grader eller så. Men det brukar husets värmekälla fixa utan problem. Man kan ju jämföra med kallraset på -20 grader som kommer in vid fönsterspaltventiler, det fryser man ju inte ihjäl av. Det finns pengar att spara genom att stänga av eleftervärmaren!

Öppna en liten glipa på ytterdörren, tänd en tändsticka, blås ut och håll i glipan. Blåser röken in så har du undertryck.

• Gilla
Second
  • Laddar…
Körde "gliptestet" precis. Röken blåste ut genom springan.
Gick in i menyn och ökade frånluften. Den stod på "Standard" och grundinställningen visade 35% på både tilluften och frånluften. Jag ökade frånluften till 40%. Enligt displayen är det nu 1320rpm på tilluften och 1460rpm på frånluften.
Ska låta det gå till i morgon och gör då ett nytt test med tändstickor.

Redigerat:
  • Gilla
Ropia
  • Laddar…
även om röken blåser ut i dörrspringan imorgon så kan du vara lugn, det kan vara ett "lokalt" övertryck på grund av tilluftdon i närheten. En bris utomhus kan även ställa till testet. Du har gjort vad du kan för att säkerställa undertryck och det kan gott gå så till flödesmätning är gjort av injusteraren :)

• Gilla
Second
  • Laddar…
Jag kollade i morse med en tändsticka och gjorde det vid ytterdörren.
Då det är tre frånluftdon närmast ytterdörren så borde det vara en bra plats.

Jag väntade ett tag innan jag stängde dörren och lämnade en liten glipa. Tände en tändsticka och röken rörde sig vackert i springan. Den var rätt stabil, varken att den blåste ut eller sögs in.
Såhär säger displayen:
20151103_061234.jpg
Skapa konto

Men.
En sak var dock markant, och det är ljudet från frånluftdonen.
Det brummar tydligt mer i luftdonet på lilla WC när jag ökade farten med 5%.

Kan bara tänka mig hur det kommer låta om jag måste öka farten på frånluften till 50-60% efter injustering....

Siffrorna på temp.
20151103_061229.jpg
Skapa konto

Sifforna på uteptemperaturen är dock inte i samm nivå som min normala tempmätare.
Denna visar 1-2grader varmare. Men det är säkert normalt.

Försök och få huset så tätt så möjligt. Om huset är tätt behövs inte stor skillnad mellan frånluft och tillluft för att skapa den lilla undertrycket som behövs. Tydligen läcker det in luft nånstans när du drar på frånluften. Nya fönsterlistor är en god investering innan firman dyker upp för justering av flöden. Det blir betydligt lättare att justera om huset är tätt.
En fråga om temperaturer. Är eftervärme på just nu?

Jag har inte ändrat något i inställningarna förutom hastigheten på frånluften. Och jag tror att eftervärmen är på. Men kan kolla det när jag kommer hem.

Förra året gjorde jag en liknande installation alldeles själv. Drog alla rör på kallvinden och isolerade rören. Hade en del av de problem som du upplevt under din installation men kag kan försäkra dig om att det är värt besväret. Vilken skillnad på inomhusmiljön! Klart den bästa investering jag gjort på mitt hus.

Bor i Malå, nio mil från Lycksele, och jag har följande siffror på till- och frånluft. Ingen eftervärme på.
Frånluft: 20
Tilluft: 16
Uteluft: 8
Alltså en verkningsgrad på 80% och det får man väl vara nöjd med.

Tack för en bra och intressant tråd!

• Gilla
Second
  • Laddar…
Kul att höra jontejostrom!

Har lillebror i Ytterberg som oxå har gjorts denna installation. Och även han är nöjd.

Jag ser fram emot justeringen så jag kan lugna mig lite sen. Men oroar mig ändå att det ska bli mycket ljud från frånluftdonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.