Det var till kondensisoleringen jag använde alutejpen. Den är följsam och tätar bra. Tror inte det är så hälsosamt att kapa spiro med vslip. Jag körde med tigersåg och det gick smidigt. Sticksåg kan också funka.
 
Luras bilderna eller har du plåttak utan vare sig masonit, duk eller ens plats under plåten?
 
Höga Berget skrev:
Det var till kondensisoleringen jag använde alutejpen. Den är följsam och tätar bra. Tror inte det är så hälsosamt att kapa spiro med vslip. Jag körde med tigersåg och det gick smidigt. Sticksåg kan också funka.
OK.

Men då kan jag nog täta skarvarna på spirokanalerna med silvertejpen bara för att få lite extra tätning.
Den medföljande gummitätningen som finns på spirodetaljerna är kanske tillräcklig, men jag tätar gärna lite extra.

Jasså.
Ohälsosamt att kapa spiro?....oups....
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Luras bilderna eller har du plåttak utan vare sig masonit, duk eller ens plats under plåten?
Nej.
Bilderna luras inte.

Jag upptäckte samma sak när vi besiktade huset innan köpet och frågade då besiktningsmannen om avsaknaden av kondensskydd under plåten.
Jag fick till svar att Älvsbyhus byggde husen på detta vis -74 och att då isoleringen under plåttaket bestod av sågspån som släpper ifrån sig ev, fukt var det inte större fara. Även om han tyckte att jag skulle hålla koll på om det fanns tendenser till påväxt efter hög fukthalt.
Då det sett ut på detta vis i just detta hus sedan -74 utan några synliga problem så kändes det inte aktuellt att göra några större insatser.

Jag ska i framtiden lägga nytt plåttak och då kommer jag passa på att sätta in kondensskydd när jag har taket öppet.

Men detta är på "garagedelen" av huset.
På boendedelen är det kondensplast nu.
 
Efter inlägget av sune73 så började jag grunna lite.
Jag hade dömt ut tanken att lägga rören nere i den befintliga isoleringen, men det är på boendedelen.
Ovanför garaget ser det lite annorlunda ut och jag var tvungen att kika på detta en gång till.

Och det resulterade i att jag fick börja om.
På garagedelen så är det nästan 40-50cm isolering av kutterspån med en isolerskiva i botten under takstolarna, medan det på boendedelen bara är ca 20cm glasfiber.

Jag fick gräva undan all kutterspån för att komma ner till innertaket och de lägre delarna av takstolarna.
Sen sänkte jag ner platån som aggregatet stått på ner mellan takstolarna.
20150920_112811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ligger ljuddämparna och nere i kutterspånen och det blir rejält mer yta på vinden. Plus att jag kunde nu ställa aggregatet med locket uppåt så det blev bättre med anslutningarna och för service och filterbyte.

De stora ljuddämparna sattes fast och sen åkte det första T-anslutningen på för de första kanalerna. Den högra ljuddämparen har jag hängt lite högre upp så ø100kanalen går över den vänstra. Den högra är frånluft från klädkammaren/förrådet, och den vänstra är tilluft till allrummet.
20150920_143059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går de två kanalerna ut mot allrummet. Ljuddämparna och aggregatet är till höger utanför bilden.
20150920_160524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns inte riktigt på den sista bilden, men jag har i allrummet borrat ett ø8mm hål i taket och stuckit upp en rundstav genom hålet och upp genom isoleringen för att se vart jag ska dra kanalerna. Rundstaven kommer upp precis på vänstra sidan på det vänstra röret som är tilluften så det kommer bli kanon. Största problemet är att jag själv ska kunna ta mig in dit och montera ljuddämparen och fästa det i hålet ner till luftdonet.

Det högra röret skall vinklas 90gr mot höger för att gå till förrådet.
Men jag vet inte om jag måste vinkla av den kanalen tidigare för att ens lyckas leda rören mellan takstolarna. Det är i nuläget ingen yta alls. Jag måste gräva mig fram genom kutterspånet.

Och jag är ingen smidig 70kilos yngling...:rolleyes:
 
Hur mycket spån hamnar ovanför rören? Kommer du skippa isoleringsmatta helt? Täck röröppningarna med plastpåsar som du fäster med gummisnoddar så slipper du få in spån.
 
Blir lite olika överfyllnad beroende på kanalens dimension och var på taket det är. Märkte att det är rätt olika under ytan på spånet...

Men jag ska försöka få rejält med spån ovanför kanalerna. Eventuellt blir det att blåsa upp mer isolering i framtiden.

Isoleringsmattorna kan kanske komma till användning på boendedelen där det blir att lägga kanalerna uppe på takstolarna,ovanför isoleringen. Ska bygga en "isoleringslåda" som jag ska bädda ner kanalerna i.

Har tejpat fast plastpåsar på ändarna. Hoppas bara de håller nät jag bökat omkring i spånet...
 
Har en fundering som jag hoppas någon kan ge snabbt svar på då jag precis håller på med detta.

Kika på den här bilden:
Jag ska dra kanalerna till "KLK" uppe i högra hörnet.
PLAN-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag väljer att vinkla av kanalen till höger tidigare, ungefär där innerväggen är på ritningen. Och vinklar ner till hålet i "KLK", kan jag göra så utan några märkbara förluster?
Jag vill alltså vinkla kanalen 90gr två gånger istället för 1gång som det är beräknat idag.

Då kan jag lägga kanalen i rejält med isolering, plus att det rent montagemässigt blir mycket enklare.

Vad tror ni?
Gör en 90graders böj stor skillnad?
 
Jag har dålig koll på flödespåverkan. Kör du Soliduct? Jag lyckades få fram namn och telefonnr. till hon som dimensionerade min anläggning och kunde ställa frågorna direkt till henne.
 
Höga Berget skrev:
Jag har dålig koll på flödespåverkan. Kör du Soliduct? Jag lyckades få fram namn och telefonnr. till hon som dimensionerade min anläggning och kunde ställa frågorna direkt till henne.
Bra tips!
Har inte köpt av Soliduct men jag har precis mailat frågan till min kontaktperson som ritat och beräknat allt.
Återkommer med svaret.

Edit:
Fick snabbt svar från min kontakt att det är inga problem.

Då blir det så jag ska gå vidare.
Spar lite huvudbry. Nu handlar det mer om hur jag ska ta mig fram till hålen för luftdonen...
 
Redigerat:
Gårdagen tillbringades i kutterspånet.
Jag ålade, krälade och grävde ner kanalerna till allrummet och klädkammaren/förrådet.

Ett rent skitgöra och kroppen känns som jag blivit totalt överkörd. Utrymmet var inte bara litet, det var ibland obefintligt och jag fick bokstavligt talat gräva mig fram genom sågspånet för att komma fram till anslutningarna.
Hade jag inte dragit om frånluftkanalen till KLK/förrådet så hade det inte varit genomförbart. Nu blev det vara lite jävligt.

Men nu sitter det där! (y)
Sjukt skön seger att alla kanaler och anslutningar är skruvade, tejpade och isolerade fram till ovanför hobbyrummet. Och detta var vad jag tror den absolut värsta delen av hela installationen.
Resten blir inte enkel och garanterat med bakslag, men det bör gå lättare nu. Jag måste dock köpa mer kutterspån för att kunna isolera och täcka kanalerna bättre. Efter allt krälande och arbetet i kutterspånen så blev det komprimerat så pass mycket så det täcker dåligt.

Jag har även kollat och bokat en OVK-besiktning med en konsultfirma här i stan.
Så jag behöver bara ringa när jag är klar så kommer de och gör kontrollen så jag får injusteringen av flöden enligt beräkningarna, plus att det finns då ett besiktningsprotokoll.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Bra jobbat (y)

När jag på mitt senaste Ftx-projekt monterade spirorören försökte jag ha som utgångspunkt och grund ide att dra dem där det är som varmast. I detta fall drog jag alla huvudstammar centrerat i linje med nocken. Allt för att minimera energiförlusterna :)
 
Projektet fortsätter.

Nu drogs kanalerna vidare från första förgreningen efter de stora ljuddämparna.
Grävde ett dike i kutterspånet ner till gullfiberskivan. Blev lämpligt i höjd för anslutningen av ljuddämparen. Men det är rätt ojämt lagt med gullfiber, ibland är det mycket gullfiber och lite kuttterspån, ibland lite gullfiber och mycket kutterspån.

Här ligger rören från förgreningen fram till första böjen.
20150928_201046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag dragit kanalerna under landgången och därefter vinklat upp dem mot boendedelen.
Då det syns tydligt att garagedelen är betydligt lägre så blev nog det här bästa lösningen.
20150928_201134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150928_201201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sista bilden har jag vinklat tillbaka kanalerna så de kommer ligga plant på takstolarna vidare in i boendedelen. De kommer inte följa mitt under nocken då det är den platsen som behövs för att kunna förflytta sig på vinden. Men det känns som det blir bra. Jag ska när alla kanaler är dragna och jag kört igång systemet och utfört OVK, isolera kanalerna färdigt. Det blir någon form av isolerlåda kring kanalerna och även mer kutterspån på kanalerna på garagedelen.

Nästa steg blir att börja borra hål för till- och frånluftdonen. Lilla WC:n och tvättstugan först sen stora WC/badrum och köket. Sen är det "bara" tilluften kvar (y)
 
Nu är jag lite sent ute, men angående dina två 90gradersböjar till KLK. Varför sätter du inte bara en 45gradersböj och dra "diagonalt" till klk? Känns ganska onödigt att lägga två 90gradersböjar om det inte är helt nödvändigt. Man skall inte vara rädd för att räta ut kanalerna för att minska tryckfall. :)

Rent generellt när man tittar på din ritning så skulle du kunna använda dig utav bra många fler 30-45graders böjar och dra diagonalt istället för en massa onödiga 90gradersböjar. Allt för att minska tryckfall och räta ut luftflöden.
 
Redigerat:
PLAN-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nått sånt här. du spar på kanaler, böjar och tryckfall. Swisha 1500:- så är vi kvitt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.