Kan någon länka till en servicemanual för EUF 2300? Jag misstänker att det bara är tempsensorn och/eller dess kablage som är skadade och jag lägger gärna lite tid på felsökning om jag kan slippa byta frys och kyl om det går att undvika.
 
A
G Guson skrev:
Kan någon länka till en servicemanual för EUF 2300? Jag misstänker att det bara är tempsensorn och/eller dess kablage som är skadade och jag lägger gärna lite tid på felsökning om jag kan slippa byta frys och kyl om det går att undvika.
Manual finns ingen!
sensorerna blir det aldrig fel på! du kan ta ut båda och låta dessa ligga i rumstemp en stund och därefter mäta resistansen i dessa och de skall ha samma! misstänker du fel så byt båda "no big deal"

ditt skåp påvisar kapacitetsproblem
-20 vid uppstart är strålningskylan från förångaren sen när fläkten drar igång så visar den verklig temperatur
beroende på ålder är det olika komponenter i den kalla modulen.
utan att veta mer är det svårt att ställa diagnos.
tex. var skåpet totalt avfrostat vid fläktbyte?, började problemen direkt efter fläktbytet?
går fläkten över huvud taget nu?
hur ser förångaren ut avseende frostbildning?
 
Skåpet var inte helt avfrostat, jag tinade så mycket is att jag fick loss frigoliten men väntade inte ut att allt smält innan hopmontering. Problemen har varit sedan fläktbytet. Fläkten går som den skall. Det är frost på det jag ser av förångaren. Låter som jag borde tina av den all is och starta om. Korrekt?
 
A
ja att göra en fullständig avfrostning får anses vara det första steget i detta läget. och det kan ju ta ett tag...
 
Eftersom det tursamt nog är rätt kallt ute så ställde jag igår ut frys-innehållet i uterummet där det var minusgrader och lät skåpet stå avslaget och öppet över natten. Nu börjar det bli varmt i kuvösen så jag ska snart plocka tillbaka matvarorna. Jag drog fram skåpet i samband med avstängningen igår och kollade damm-läget på kylslingorna och jag lät skåpet stå kvar utdraget för att hålla koll på avrinningen. Det var bra för när jag vaknade till vid fyratiden var vattenskålen på kompressorn pinfull. Skopade ur och gick i säng igen. I morse hade den fyllt upp igen och precis börjat rinna över kanten. Då stängde jag skåpet och drog igång kylningen. Det har kommit ut mer än 1,5 liter vatten (läs: kg smält is).
 
A
det kanske inte räcker
 
Vi får se. Nu har jag laddat i maten och displayen visar -18.vilket också är mitt börvärde. Jag hoppas att mer än 12 timmar med öppen dörr ska ha tagit det mesta av isen. Om det är måttligt med is kvar hoppas jag också att den normala automatiska avfrostningen med tiden hinner ikapp den. Om inte vet jag nu vad jag ska göra och får passa på en dag/natt när det är kallt ute.
 
A
som du säkert läst i forumet så säger man minst 24h upp till 48h för att vara säker
du kan nu få en ispropp i dräneringen om det är vatten kvar då går den inte så länge innan du får göra om allt på rätt sätt.
 
Det har jag inte läst men jag chansar. Jag har ingen möjlighet att förvara innehållet någon annanstans 48 timmar så det blir opraktiskt för mig.
 
A
japp det är bättre att ha en frys man inte kan lämna för att det inte går att lita på den.
 
Den enda osäkerheten är väl att en ispropp återställer frysen till det läge jag haft de senaste månaderna? Det är en risk jag är villig att ta. En annan fundering: Varför skulle en ispropp uppstå i nuläget när den inte uppstår vid den normala avfrostningen som jag förstår sker ca en gång per dygn?
 
A
för att den inte är färdig avfrostad vilket den blir om allt sker rätt vid automatisk avfrostning
 
Det visar sig snart om det var tillräckligt. Tack för alla tips i ärendet. Jag har bara haft manuellt avfrostade frysar tidigare så det här är lärorikt för mig. Om det blir en nästa gång skall jag planera bättre så jag kan fläkta innanmätet hela avfrostningen (nu slog jag av fläkten när jag gick och lade mig av bullerskäl), då går det betydligt snabbare än när man bara låter det stå öppet.
 
Sambo glömde stänga dörren till frysen.
Blev massa is och fläkten sluta snurra pga isen.
Nu fungerar bara fläkten om jag slår den flera gånger hårt på baksidan av den efter jag frosta av den
Men stänger av sig efter en stund :/

Jag köpte en ny idag och hoppas det löser problemet.. har inte lust att betala nu frys och kyl...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nån som vet hur jag löser detta?
sqwlkvtdl2uim9pcq65oz770

Den åt vänster är ny och höger gammal.
Nya måste in i den gamla...
Jag drar i sladden men sitter som fan?
 
  • Hand håller två olika elektriska kontakter, en ny vänster med vit hane och en gammal höger med blå hona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.