9 210 läst · 37 svar
9k läst
37 svar
Från stomme och uppåt
Idag har jag primat golven, lagt ut nästan all golvvärmeslang och trycksatt systemet för läckagekontroll. Imorgon gjuter vi igen med Eps i pannrummet som lägger slangen för golvvärme (blev uppgraderat med golvvärme även där i sista sekund läs ändrade mig för 30min sedan). Lördag lägger vi grundspackel för att på söndag toppa spacklet och få in fina fall mot golvbrunnarna.
Idag har det gjutits Eps och förberett övriga ytor för spackling, imorgon grundar vi med spackel och på söndag toppar vi av den för att få till fallen perfekt då vi har tre golvbrunnar i badrummet, vilket då medför att golvet måste avdelas för respektive yta så att varje yta har sitt eget fall mot golvbrunn. Kör med hängslen och livrem på armering, 150x150x5 i botten och glasfiberarmering i toppen. Spackelhöjd blir i genomsnitt 50mm.
Badrummet är ca 18kvm som ska spacklas.
Tvättstuga/förråd är cirka 8kvm som ska spacklas
Pannrummet ca 12kvm som ska spacklas.
Totalt 3000kg i spackel.
Har även gjort upp om slutersättning från försäkringsbolaget. 310.000kr för att göra jobbet själv att återställa ytskikt och gjuta eps/golvspackel samt all återmontering av lister, skåp m.m. För de som undrar.
Badrummet är ca 18kvm som ska spacklas.
Tvättstuga/förråd är cirka 8kvm som ska spacklas
Pannrummet ca 12kvm som ska spacklas.
Totalt 3000kg i spackel.
Har även gjort upp om slutersättning från försäkringsbolaget. 310.000kr för att göra jobbet själv att återställa ytskikt och gjuta eps/golvspackel samt all återmontering av lister, skåp m.m. För de som undrar.
Redigerat:
Etapp två klar av golvspacklingen, nu ska det bara jämnas till lokalt på några ställen där det blev nån millimeter svacka, sedan spackla lokalt fall i duschen. Men det ordnar vi framöver med snabbtorkande, nu väntar 8v av torktid innan vi kan belägga våtrummen. Men innan dess hinner vi färdigställa övriga golv med spån och fixa och trixa med övrigt.
Med en dryg förkylning händer det inte så mycket i bygget, spacklingen har ju torkat en vecka så ett bra tag kvar innan ytskikt kan läggas. Däremot så har jag trotsat förkylningen och börjat lägga det flytande golvet ovan de spårade spånet, 12mm spån med lumppapp under, färdigt ytskikt på LvT som nedlimmas. Ungefär halva gillestugan klar, lämnar 1cm rörelsefog runt hela golvet.
Efter mycket om och men med sjukdom, mycket arbete på jobbet, så ligger nu ett flytande golv över all golvvärme. Nu kan ytskikt snart läggas, golvet är beställt. Blir LvT från tarkett, ID 55 English Oak Natural, nedlimning 1200x200mm per plank (ej click)
Har legat ganska lågt i bygget ett par veckor nu, dels mkt jobb, sjukdom och väntetid på att lägga golvet lvtn, men nu är vi igång igen. I helgen lägger vi klart allt LvT, sedan helgen efter påsk gör vi klart våtrummen med matta på golv och tak.
Men alla övriga ytor är tapetserade och målade.
Men alla övriga ytor är tapetserade och målade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dra 15mm elementrör uppåt från befintligt element
Värme allmänt -
Hur lyfter jag ur lådorna på Ikea Faktum kök från 2008? Jag får bort fronten, men inte rälsen? Skälva lådstommen?
Kök -
Byta från integrerade till fristående kyl och frys, på golvet eller skåpstommebottenplattan?
Vitvaror -
Leda spillvatten från säkerhetsventil uppåt?
Vatten & Avlopp -
Tilläggsisolera gammal timmerstomme uppifrån
Isolering
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Totalrenovering av 20-talslägenhet
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Socialt & Projekt -
Värmetålig underlag för Eldfat på glasskiva
Socialt & Projekt -
Egenbyggt enplanshus och rejält garage
Socialt & Projekt