9 604 läst · 38 svar
10k läst
38 svar
Från stomme och uppåt
Nu har det hänt lite till, ikväll kan jag börja skruva reglarna för innerväggar i badrummet och måtta ut glasbastun. Har bifogat en bild på hur bad/basturummet ska se ut.
Snyggt!
Men glöm inte, för att du ska få kalla det bastu eller t.o.m. sauna, så måste det vara en vedeldad bastuugn. Annars får du snällt förklara att du har en el-bastu.
"Jaha, vem fan bestämmer det?" Tänker du.
Vanligt förnuft, säger jag. Lite som att folk som kör runt i en SUV tenderar att kalla den för stads-jeep. Helt fel.
Skämt å sido, en vedeldad ugn är sjukt najs. Men, det bästa är nog att ha en kombination. Både el och ved. Elen när du är för trött. Veden när du vill ha den äkta känslan. Och så vill man ju kunna basta även om det är strömavbrott eller om elpriset ligger på 8 SEK/kWt.
Vänligen
Självutnämnd bastuexpert
Men glöm inte, för att du ska få kalla det bastu eller t.o.m. sauna, så måste det vara en vedeldad bastuugn. Annars får du snällt förklara att du har en el-bastu.
Vanligt förnuft, säger jag. Lite som att folk som kör runt i en SUV tenderar att kalla den för stads-jeep. Helt fel.
Skämt å sido, en vedeldad ugn är sjukt najs. Men, det bästa är nog att ha en kombination. Både el och ved. Elen när du är för trött. Veden när du vill ha den äkta känslan. Och så vill man ju kunna basta även om det är strömavbrott eller om elpriset ligger på 8 SEK/kWt.
Vänligen
Självutnämnd bastuexpert
Haha ja det va bra sagt, 😊 blir elbastu då det är för omfattande att dra en rökkanal. Jag får överleva med att vi har en vedeldad bastu i stugan 😁M MatsBengtsson89 skrev:Snyggt!
Vänligen
Självutnämnd bastuexpert
Vi bor i El-område 2, så iaf till dags datum så överlever vi priset på kW
Har monterat in temp/fuktmätare på olika platser under golvet för att mäta hur mycket värmeförluster sker från golvvärmen vid ett nivellgolv samt mäta fukt i utrymmet då vi har oisolerad platta. Vi har monterat en mekanisk ventilation under golvet. Körde igång den när jag kom hem från jobbet. Trots att nu ligger spånet på hela ytan, men det är otätt mot väggar så luft sugs ner på sidan av spånet, syns tydligt att RH värdet sjunker när Ventilation startades. Innan var värde ökande. Man kan även se att när sista spånet kom på runt 08.00 idag då, började RH öka markant.
Har idag tre mätpunkter utplacerade på olika platser. Har kör ventilationen under golvet hela natten och stängde av den imorse innan jag åkte på jobbet. Tydligt kan man se en ökning av RH ganska omgående på alla mätpunkter då ventilationen stängdes av. Detta visar på att mekaniskt ventilerat golv gör en viktig funktion i att ta ner RH mellan platta och reglat golv. Försäkringsbolaget ville egentligen inte betala för en mekanisk ventilation. Men fick dom tillslut att betala för den, ska bli kul att presentera mätvärden för dom så kanske i framtiden någon annan stackare inte behöver bråka sig till rätt lösning då man har oisolerad platta och kör nivells lösning. Och då förutsätter jag att störst RH och fuktpåverkan från platta kommer ske senare i vår då vi drar ner på golvvärmen.
Helgen fortsätter i samma anda, yttervägg byggs med stålregel och tätas mot övriga väggar för att undvika ev fuktvandeing mellan innerväggar. Men varje innervägg är ventilerad upptill med luftspalt, så ev. Fukt ventileras upp i ovanstående bjälklag för att sedan ventileras ut på ovanplan. Har varit så sedan -80, så antar att det ha fungerat förut. Då kommer det funka även nu.
Jag har fått till mig sen liten att en eluppvärmd bastu är ingen bastu, det är en kupévärmare (sagt på finlandssvenska)M MatsBengtsson89 skrev:Snyggt!
Vänligen
Självutnämnd bastuexpert
I helgen ha det ränt på lite, betongväggen är spacklad, väggarna spacklade varv 2, fräst sista spåren för golvvärmen, monterat de tre golvventilerna för ventilationen, tätat delar av golvskivorna mot vägg, nästan regla klart tre väggar i badrummet.
Valde regla av innerväggen mot hallen i badrummet med 45x45. CC 45. Lösning för att göra det lika robust som en 70's är att kila av över regel och skruva in betongskruv i väggen. Nu är det nästan lika robust som nivellgolvet som är 45x45 med CC 300
Produkter som diskuteras: "betongskruv"

Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Har inte hänt jättemkt dom senaste dagarna pga av jobb och annat. Men har hunnit regla upp duschutrymmet som blir 110x100cm färdig yta, samt påbörjat regla upp väggen som blir bakom bastun. Allt måste vara reglat och klätt med skivor innan nästa helg då vi ska lägga golvvärmen, spackla alla golv (3ton) totalt samt gjuta ca 500kg eps
Det har rullat på lite nu, badrummet är reglat och skivat klart (undantag för duschväggen). I veckan ska det börjas peta ner golvvärmen i gillestuga/hall. Om två helger blir det gjuta ca 30 säck eps och 3ton flytspackel i badrum, tvättstuga och pannrum samt krångla ut all golvvärme till det.
Kan även nämna att vi har fått första kalkylen från försäkringsbolaget. Då vi kontantlöser en stor del av renoveringen och löser det själva. Finns inte jättemkt att argumentera mot i den, några saker som ska läggas till/ändras på. Men ja det är ju som skrattretande att veta att det "egna" arbetet endast ersätts med 150kr/tim när man vet att hantverkaren kostar 650-800kr/tim. Nämnas bör att våtrum/pannrum ersätts med arbetstid beräknat efter hantverkare ersättning. Vilket då drar upp ersättningen för arbetet. Men hittills har det faktiskt gått bra att diskutera och hitta en lämplig ersättningsnivå med försäkringsbolaget. Men ja det kan ju bero på att dom gör en regress mot företaget som orsakade skadan. Vem vet 😊