201 994 läst · 921 svar
202k läst
921 svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Vad gäller freehand guarden finns det utrymme för förbättring. Den fixar väl inte "ens" ett 90 graders innerhörn utan att man krockar med vingarna? Jag har skissat lite halvt på olika varianter med flyttbara/utskjutbara vingar ett tag men de är fortfarande mest på idéstadiet. Egentligen vill man väl ha den justerbar i höjd också, kör man med mall o lite tjockare ämne blir det betydlig höjdskillnad jämfört med att köra nåt tunt utan mall. Kan ju enkelt ordnas med mellanläggsplattor isåfall.
En väldigt enkel fix är iaf att göra monteringshålen avlånga så man kan flytta bak hela mojängen för innerhörnsfräsning. Gärna kombinerat med avlånga hål för genomskinliga biten så man kan knuffa fram den om man knuffar bak basen.
Edit. Visst gjorde @jac en liknande sak, minns han va sur på mig efter att jag dissat den för innerhörnsformer
Sorry Ronnie ska inte kidnappa din tråd med lösa idéer om en förbättrad freehandguard.
En väldigt enkel fix är iaf att göra monteringshålen avlånga så man kan flytta bak hela mojängen för innerhörnsfräsning. Gärna kombinerat med avlånga hål för genomskinliga biten så man kan knuffa fram den om man knuffar bak basen.
Edit. Visst gjorde @jac en liknande sak, minns han va sur på mig efter att jag dissat den för innerhörnsformer
Sorry Ronnie ska inte kidnappa din tråd med lösa idéer om en förbättrad freehandguard.
Redigerat:
Hej @Pysslarn!
Här är ett annat exempel på hur man enkelt kan använda sin lilla Bosch fräs.
Mer bilder och beskrivning finns på följande adress.
https://www.woodworker.de/forum/threads/mini-frästisch-für-kantenfräse-bosch-gkf600.125859/
Trevlig Helg!
Dag
Här är ett annat exempel på hur man enkelt kan använda sin lilla Bosch fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer bilder och beskrivning finns på följande adress.
https://www.woodworker.de/forum/threads/mini-frästisch-für-kantenfräse-bosch-gkf600.125859/
Trevlig Helg!
Dag
Precis som inom andra områden kommer det alltid en dag då de gamla mästarna faller och den yngre o hungrigare praktikanten tar över tronen.
Dagsfärsk bild från gamle mästarens numera totalt havererade tvingförvaring. Tvingarnas linjering indikerad med orange kurva. Jag är faktiskt helt oskyldig till denna röra.
Tidigare praktikanten o numer ohotad mästare. Oranga kurvan liknar mer ett streck än en kurva!
Grattis Ronnie! Jag bjuder på en öl nästa gång vi ses!
Dagsfärsk bild från gamle mästarens numera totalt havererade tvingförvaring. Tvingarnas linjering indikerad med orange kurva. Jag är faktiskt helt oskyldig till denna röra.
Logga in
Skapa konto
Tidigare praktikanten o numer ohotad mästare. Oranga kurvan liknar mer ett streck än en kurva!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Instämmer och en ”stänkare” av rätt sort landar säkert inte helt fel!Ola C skrev:Precis som inom andra områden kommer det alltid en dag då de gamla mästarna faller och den yngre o hungrigare praktikanten tar över tronen.
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Idag har det borrats ur och gängats trapetsgänga i en gjutjärnsratt. Ska bli en Moxontång. Efter det ska Ronnie ta in hyveln har jag hört!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad skulle man göra utan sina kilar, bänkhakar eller tvingar?
Fräsövningar i verkstaden idag, ska tillverka ett nytt verktyg och tänkte fräsa ut formen med hjälp av en mall. För att hålla fast ämnet blev det en hel del av ovanstående.
För att få upp jobbet lite högre samt att inte riskera att fräsa i arbetsbänken spände jag fast mitt mobila arbetsbord på bänken, sedan var det bara att gå bananas med grunkor för att kunna fräsa säkert.
Eftersom frässtålet roterade bara tre millimeter över bordsytan ville jag ha ett stöd för att undvika att fräsen tippade och sabbade ämnet eller bordet.
En bit av avkapet med lite mdf i samma tjocklek som mallen funkade bra!
Nu blir det en paus för jag behöver fixa ett längre kopierstål med mindre diameter och kullagret uppe vid skaftet.
När de gjorda fräsningarna är klara blir det att flytta mallen till andra sidan ämnet och fräsa resten av "verktyget". Vill inte ta risken att fräsa fel mot fibrerna.
Men vad ska det då bli då? Jo, en sådan här:
En slipmojäng med lång sula som jag såg när jag hälsade på ett av norra europas bättre snickerier i helgen. En sådan vill jag också ha! (Skulle faktiskt haft nytta av den för ett halvår sedan ungefär.)
Annars har jag utvecklat tekniken för fjärrstyrningen av dammsugare med mera — rätt nöjd måste jag säga.
Klistrade fast en metallplatta med matt-tejp på baksidan och satte i en ring och en karbinhake.
Nu hakar jag fast den i snickarbrallorna och slipper ränna runt i verkstaden och leta efter eller hämta den. Low tech i skön förening med high tech.
Igår kom också kopierringarna till fräsen så nu väntar jag bara på att centreringsdonet ska levereras också.
Det är det som är så kul med snickeri — det finns alltid något att se fram emot!
Allt gott!
//Ronnie
Fräsövningar i verkstaden idag, ska tillverka ett nytt verktyg och tänkte fräsa ut formen med hjälp av en mall. För att hålla fast ämnet blev det en hel del av ovanstående.
Logga in
Skapa konto
För att få upp jobbet lite högre samt att inte riskera att fräsa i arbetsbänken spände jag fast mitt mobila arbetsbord på bänken, sedan var det bara att gå bananas med grunkor för att kunna fräsa säkert.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom frässtålet roterade bara tre millimeter över bordsytan ville jag ha ett stöd för att undvika att fräsen tippade och sabbade ämnet eller bordet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu blir det en paus för jag behöver fixa ett längre kopierstål med mindre diameter och kullagret uppe vid skaftet.
När de gjorda fräsningarna är klara blir det att flytta mallen till andra sidan ämnet och fräsa resten av "verktyget". Vill inte ta risken att fräsa fel mot fibrerna.
Logga in
Skapa konto
En slipmojäng med lång sula som jag såg när jag hälsade på ett av norra europas bättre snickerier i helgen. En sådan vill jag också ha! (Skulle faktiskt haft nytta av den för ett halvår sedan ungefär.)
Annars har jag utvecklat tekniken för fjärrstyrningen av dammsugare med mera — rätt nöjd måste jag säga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klistrade fast en metallplatta med matt-tejp på baksidan och satte i en ring och en karbinhake.
Nu hakar jag fast den i snickarbrallorna och slipper ränna runt i verkstaden och leta efter eller hämta den. Low tech i skön förening med high tech.
Logga in
Skapa konto
Igår kom också kopierringarna till fräsen så nu väntar jag bara på att centreringsdonet ska levereras också.
Det är det som är så kul med snickeri — det finns alltid något att se fram emot!
Allt gott!
//Ronnie
Ser ut som att jag har samma låda med kopierringar. Den har funkat kanon på min OF1400P Pysslarn skrev:Vad skulle man göra utan sina kilar, bänkhakar eller tvingar?
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Allt gott!
//Ronnie
Tycker min lösning med kontrollen i bakfickan funkar utmärkt men ska överväga din lilla uppfinning.P Pysslarn skrev:
Redigerat: