27 974 läst · 246 svar
28k läst
246 svar
Fråga om "polisbils utryckning"?
Hade du nån fråga på det? Eller kände du (som vanligt) bara för att lyfta en ett år gammal tråd med en lång monolog?B Björn He Bergman skrev:Troberg skrev att om en som har väjningsplikt inte väjer för ett annat fordon innan sin fortsatta färd, utan färdas vidare ändå, så har den som har väjningsplikt "gjort fel" men att den föraren "gör fel" innebär inte att en själv har rätt att kollidera med den.
Det är kanske rätt förklaring av skillnaden mellan väjningsplikt och förkörsrätt men jag tycker Troberg hellre skulle ha förklarat det så som jag skrev nu flera år senare:
Alltså, väjningspliktsreglerna talar endast om att vissa trafikanter måste väja för att ge andra trafikanter företräde och fri väg, då flera trafikanter skär varandras väg, MEN trafikreglerna talar INTE om att någon trafikant har rätt att passera före andra.
Att en annan trafikant måste ge en trafikant företräde betyder heller INTE att en trafikant har rätt till företräde, utan för att få ha företräde så krävs att företräde ges - och alltså har en trafikant INTE rätt att passera före en trafikant som har väjningsplikt om den trafikanten, som måste ha gett en företräde, icke ger en företräde, och man har för den delen heller icke rätt att kollidera med en annan trafikant, eftersom man är skyldig att undvika trafikolyckor oavsett om andra trafikanter haft väjningsplikt eller ej.
Vid en kollision mellan två fordonsförare som skär varandras väg så borde kanske båda förarna kunna anses som delvållande till kollisionen - men den som haft väjningsplikt har så gott som generellt ansetts som ensam vållande och då skyldig att betala ersättning för motpartens skadade fordon, och ersättningsskyldigheten går på den vållande partens trafikförsäkring.
Är detta någon ny insikt som du plötsligt fått, tidigare tyckte du ju att det var ok att köra ut precis framför en tjej på moped så att hon kraschar, eftersom du kom från höger (och för er som inte har koll på historiken så var det precis vad Björn stolt meddelat att han gjort, till och med erkänt att han såg mopedisten men körde ändå eftersom mopeden hade väjningsplikt. Han friades och mopedisten skadades).B Björn He Bergman skrev:Troberg skrev att om en som har väjningsplikt inte väjer för ett annat fordon innan sin fortsatta färd, utan färdas vidare ändå, så har den som har väjningsplikt "gjort fel" men att den föraren "gör fel" innebär inte att en själv har rätt att kollidera med den.
Det är kanske rätt förklaring av skillnaden mellan väjningsplikt och förkörsrätt men jag tycker Troberg hellre skulle ha förklarat det så som jag skrev nu flera år senare:
Alltså, väjningspliktsreglerna talar endast om att vissa trafikanter måste väja för att ge andra trafikanter företräde och fri väg, då flera trafikanter skär varandras väg, MEN trafikreglerna talar INTE om att någon trafikant har rätt att passera före andra.
Att en annan trafikant måste ge en trafikant företräde betyder heller INTE att en trafikant har rätt till företräde, utan för att få ha företräde så krävs att företräde ges - och alltså har en trafikant INTE rätt att passera före en trafikant som har väjningsplikt om den trafikanten, som måste ha gett en företräde, icke ger en företräde, och man har för den delen heller icke rätt att kollidera med en annan trafikant, eftersom man är skyldig att undvika trafikolyckor oavsett om andra trafikanter haft väjningsplikt eller ej.
Vid en kollision mellan två fordonsförare som skär varandras väg så borde kanske båda förarna kunna anses som delvållande till kollisionen - men den som haft väjningsplikt har så gott som generellt ansetts som ensam vållande och då skyldig att betala ersättning för motpartens skadade fordon, och ersättningsskyldigheten går på den vållande partens trafikförsäkring.
Moderator
· Stockholm
· 53 899 inlägg
Jag hade en kollega som för rätt många år sedan kraschade med en polisbil under utryckning. En av Stockholms då största korsningar, två filer rakt fram, en vänstesvängande fil från varje håll och högersvängande fil. Han skulle svänga vänster, fick grön pil och kör. På mötande halva stod en kö med västersvängande bilar som dolde övriga mötande filer. Så mitt i svängen träffas han i sidan av en pilisbil som kör i hög fart mot rött. han såg inget av den förrän det smällde, oklart om de hade siren på.
Polisbilen trängde in i kupen, kollegan hade en (tom) barnstol i framsätet, som krossades. Den första polisen som kom fram (hon hade kört) slänger sig gråtande på gatan när hon ser barnstolen. Nästa polis frågar lite försynt om det fanns något barn i stolen. Kollegan hamnade på sjukhus några dagar (han fick klippas loss), men i stort gick det rätt bra.
Polisbilen trängde in i kupen, kollegan hade en (tom) barnstol i framsätet, som krossades. Den första polisen som kom fram (hon hade kört) slänger sig gråtande på gatan när hon ser barnstolen. Nästa polis frågar lite försynt om det fanns något barn i stolen. Kollegan hamnade på sjukhus några dagar (han fick klippas loss), men i stort gick det rätt bra.
Finns gott om poliser som krockar nu och nyss, bara googla.H hempularen skrev:Jag hade en kollega som för rätt många år sedan kraschade med en polisbil under utryckning. En av Stockholms då största korsningar, två filer rakt fram, en vänstesvängande fil från varje håll och högersvängande fil. Han skulle svänga vänster, fick grön pil och kör. På mötande halva stod en kö med västersvängande bilar som dolde övriga mötande filer. Så mitt i svängen träffas han i sidan av en pilisbil som kör i hög fart mot rött. han såg inget av den förrän det smällde, oklart om de hade siren på.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Jag ansåg mig inte behöva stanna upp för en tjej på moped som närmade sig från vänster... Hon som hade väjningsplikt enligt högerregeln skulle ha väjt för min bil som kom körande från den anslutande vägen till höger i hennes körriktning. Hon borde ha kunnat sänka sin hastighet, eller om nödvändigt stanna, i god tid om hon varit tillräckligt uppmärksam på att en bil just närmade sig från höger och se till att sänka farten i god tid före korsningen. Nu hade hon tvärtom bara närmat sig vägkorsningen i full fart, cirka 45-50 km/tim, utan att ens hålla uppsikt in över den högra anslutande vägen, och då är det hennes fel att det gick så fel att hon krockade in i min bil som just kom från höger. Ett fordon som närmar sig från höger måste man vara särskilt uppmärksam på och det borde hon ha kunnat vara.MathiasS skrev:
Är detta någon ny insikt som du plötsligt fått, tidigare tyckte du ju att det var ok att köra ut precis framför en tjej på moped så att hon kraschar, eftersom du kom från höger (och för er som inte har koll på historiken så var det precis vad Björn stolt meddelat att han gjort, till och med erkänt att han såg mopedisten men körde ändå eftersom mopeden hade väjningsplikt. Han friades och mopedisten skadades).
Redan med dessa ord har du diskvalificerat dig för fortsatt körkortsinnehav. Om du mot förmodan fortfarande har körkort hoppas jag att du för allas bästa snarast lämnar in det. Jag utgår från att du förstår att du naturligtvis inte är lämpad att framföra ett motorfordon i allmän trafik.B Björn He Bergman skrev:
Vad får dej att tro att Björn har nått annat körkort än det han uppenbarligen fått i flingpaketet?Alfredo skrev:
Då @MathiasS skriver "han friades" antar jag att han hade någon form av tillstånd att köra bil då ha mejade ner moppetjejen. Som du märker på min text är jag rätt osäker på om det fortfarande är så.F fribygg skrev:
Om du ser att det finns risk för en kollision så bör du göra vad du kan för att undvika den. Även om du kommer från höger. Skulle aldrig medvetet skada en oskyddad trafikant.B Björn He Bergman skrev:Jag ansåg mig inte behöva stanna upp för en tjej på moped som närmade sig från vänster... Hon som hade väjningsplikt enligt högerregeln skulle ha väjt för min bil som kom körande från den anslutande vägen till höger i hennes körriktning. Hon borde ha kunnat sänka sin hastighet, eller om nödvändigt stanna, i god tid om hon varit tillräckligt uppmärksam på att en bil just närmade sig från höger och se till att sänka farten i god tid före korsningen. Nu hade hon tvärtom bara närmat sig vägkorsningen i full fart, cirka 45-50 km/tim, utan att ens hålla uppsikt in över den högra anslutande vägen, och då är det hennes fel att det gick så fel att hon krockade in i min bil som just kom från höger. Ett fordon som närmar sig från höger måste man vara särskilt uppmärksam på och det borde hon ha kunnat vara.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 141 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 141 inlägg
Mice-drop…F fribygg skrev:
Jag blev påkörd när jag körde på huvudled av en tjej som körde ut från en villagata. Polisen la ned utredningen, enligt dom va ingen vållande trots att hon svängde ut på huvudled och hade väjningsplikt. Inget hände med hennes körkort eller böter…
Däremot bedömde våra två försäkringsbolag att hon va vållande så LF fick pröjsa allt.
Obegripligt att du lyckats ta körkort (?) utan att ha lärt dig att barn inte kan förväntas kunna regler eller göra rätt.B Björn He Bergman skrev:
Men tanke på alla konstigheter du skriver så gör du med säkerhet mängder av fel när du kör bil. Alla gör fel ibland, men jag tror du gör det mer än genomsnittet, samtidigt som jag är övertygad om att du inte ens är medveten om det. Jag antar att du är ok med att någon kör rätt in i dig när du begår ett misstag, trots att de lätt kunnat undvika det...
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Man är inte direkt barn om man är 16 år och har moppekörkort. Det ingår väl i moppeutbildningen att man skall ha kunskap om vilka trafikregler som gäller i trafiken och kunna tillämpa dem korrekt, något hon dock inte gjorde.Fairlane skrev:
Obegripligt att du lyckats ta körkort (?) utan att ha lärt dig att barn inte kan förväntas kunna regler eller göra rätt.
Men tanke på alla konstigheter du skriver så gör du med säkerhet mängder av fel när du kör bil. Alla gör fel ibland, men jag tror du gör det mer än genomsnittet, samtidigt som jag är övertygad om att du inte ens är medveten om det. Jag antar att du är ok med att någon kör rätt in i dig när du begår ett misstag, trots att de lätt kunnat undvika det...
Det påstås att "inte så många fordonsförare på en väg som Johan Skyttes väg brukar väja för fordon från en anslutande väg till höger trots att det egentligen är högerregeln där". Att inte väja för ett fordon från höger är faktiskt ett ganska stort nybörjarmisstag, den 16 år gamla tjejen verkar inte vara så ensam om att göra sånt nybörjarmisstag; misstaget verkar bero på att de som kör på en större gata med anslutande mindre villagator verkar ha tendens att uppfatta att den större gatan är en "huvudled".
För övrigt kan man INTE ursäkta att ha missat högerregeln med argument som "Jag hade inte lärt mig att högerregeln gäller i den korsningen", även om man som cyklist eller mopedist inte har "lärt sig att högerregeln gäller" så måste man ändå se till att undvika kollision med ett fordon som kommer inkörande från en anslutande väg till höger, det går att undvika om man bara är tillräckligt uppmärksam på om något fordon kommer från höger och tillräckligt beredd att stanna upp för fordonet från höger om nödvändigt.
OCH man är som fordonsförare (liksom gångtrafikant) ansvarig för att ha kunskap om vilka regler som gäller i trafiken och kunna tillämpa dem korrekt, och det GÅR att lära sig vilka regler som gäller i trafiken om man bara läser på ordentligt vilka regler som gäller; under såna förutsättningar kan man INTE, om man brutit mot högerregeln, skylla på att man inte lärt sig högerregeln, att inte ha lärt sig en trafikregel man brutit mot är ingen förmildrande omständighet för att ha brutit mot regeln.