Jag har alltid fått lära mig att lagerbanan på justerbord inte skall smörjas för då fastnar spån och damm mycket lättare. Jag har ingen som helst koll på hur teflon baserade produkter bär sig åt. Kanske är en bra produkt.
Spruta på någon metallbit stoppa ner den i spånsäcken och se vad som händer. Är väldigt nyfiken
 
S
Jag är också osäker men information jag fick var att spån/damm inte ska fastna.

Jag gör ett test innan jag använder produkten på maskinerna
 
Det är ju rent otroligt vad du fick för maskiner för relativt små pengar.

Bra gjort såhär långt!
 
Var försiktig när du sprutar teflonspray, den vill du inte någon annan stans än precis det som ska smörjas. Omöjligt att få bort från ytor och minsta gnutta sprider sig som pesten mellan ytor som kommer i kontakt med varandra.
Jag överdriver kanske en aning men sant är att en smittad träyta kommer att bli svår att ytbehandla bra.
 
S
Det ska jag tänka på.


nanowire skrev:
Var försiktig när du sprutar teflonspray, den vill du inte någon annan stans än precis det som ska smörjas. Omöjligt att få bort från ytor och minsta gnutta sprider sig som pesten mellan ytor som kommer i kontakt med varandra.
Jag överdriver kanske en aning men sant är att en smittad träyta kommer att bli svår att ytbehandla bra.
 
Det är inte alls lika illa med teflon som med silikon. Teflon är ett fast material som förekommer som partiklar, ibland inbäddade i en polymermatris som gör att det bildar en fast film på det som har behandlats. Silikonolja å andra sidan är ett gissel i verkstäder, och borde förbjudas.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Det är inte alls lika illa med teflon som med silikon. Teflon är ett fast material som förekommer som partiklar, ibland inbäddade i en polymermatris som gör att det bildar en fast film på det som har behandlats. Silikonolja å andra sidan är ett gissel i verkstäder, och borde förbjudas.
Ah, jag var lite snabb där tänkte silikon fast läste och skrev teflon. Teflon vill ju just inte fastna på ngt, bla därför det används :surprised:
 
S
Alla brickor gjordes rent med T-röd och de två till vänster behandlades med teflonsprejen.

Jag sprejade på teflonen, lät det ligga på en halvtimme, torkade bort överflödigt, fick torka en stund till, innan alla fyra 4 brickor doppades i ”damm tunnan”

Jag ska nog inte använda denna sprej på maskinerna………………...................

Edit: hojta till om ni tycker/ser något fel som jag har gjort i testet, kanske ska testa på "rent stål" också.

Fyra metallbrickor, två till vänster med teflonspray, upphängda och dammiga efter test i dunk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hii hi den var lite rolig. Skicka bilden till säljaren och fråga vad dom menar.

Men frågan är hur pass lätt det är att ta bort dammet. På tex hjulbanorna till justerbordet så sitter det avstrykare och borstlister. Tänker om dammet släpper lättare från stålet.

Kanske blev statiskt när du torkade av?
 
Pär, det är metallbrickor som hålls upp med en ståltråd, gissningsvis hållen i handen. Inte statisk elektricitet.

Skooda, vad säger Tillverkaren om eventuell smörjning?
 
S
Resultatet blev inte som jag hade hoppats på, har jag blandat ihop brickorna??? Så jag gjorde ytterligare ett test med uppmärkta ståltrådar/brickor men resultatet blev likadant.

På måndag kontaktar jag företaget som jag köpte produkten av.

Produkten ska smörja och hålla dammet borta.........


Edit: företaget fick ett mejl nu.
 
Redigerat:
S
pär h skrev:
Hii hi den var lite rolig. Skicka bilden till säljaren och fråga vad dom menar.

Men frågan är hur pass lätt det är att ta bort dammet. På tex hjulbanorna till justerbordet så sitter det avstrykare och borstlister. Tänker om dammet släpper lättare från stålet.

Kanske blev statiskt när du torkade av?
Ska testa om dammet faller av lättare på de delar som är behandlade.
 
E
Jämfört med andra smörjmedel kan jag tänka mig att det fastnar mindre damm på ytor med teflonsprej.

Men, står det inte "utan teflon" på sprejflaskan?
 
S
Jag har nog missförstått produkten, produkten är utan teflon.

Och leverantören skrev detta i ett tidigare mejl till mig ” smörjmedlet är till att smörja runstänger skruvar glidskenor m.m Den drar inte åt sig dammet som olja gör”

Så testet ska nog utföras med denna produkt och en ”vanlig” olja, återkommer i morgon med ett nytt test.

pär h - jag håller med dig att inte ha något som kan dra till sig damm, när det gäller formatbordets gejdrar
 
Redigerat:
S
Nytt test.

1 - Motorolja
2 - WD40
3 - 5-56
4 - Cargo flow

Först fick alla brickor en rengöring med T-röd och sedan behandlades var och en med respektive medel, med en trasa och brickorna fick hänga 30 min innan de fick besöka damm tunnan.

Fyra brickor hängande på en tråd och numrerade 1 till 4, behandlade med olika rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en och en doppads brickorna i tunnan

Metallbrickor hängande på trådar mot en träskiva, behandlade med olika rengöringsmedel för att testa dammfritt resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


knackade lite lätt på brickorna för att se om något damm faller av

Flera brickor upphängda på trådar mot en spånskivsvägg behandlade med olika rengöringsmedel för test av dammavvisande effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.