Frässpår?
 
S
Jag vet inte vad det kallas för men det något som blir när bordet orginal fräses, det bildas "vågor och dalar" någon som kan fylla i :)
 
Tanken är att det ska vara en räfflad yta på gjutjärnsborden, förr ofta hyvlade i längsriktningen, för att ge mindre friktion. En helt jämn och blankpolerad yta ger högre vidhäftning genom att två jämna ytor suger fast i varandra.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Många riktigt gamla maskiner hade ju helt släthyvlade bord.
Bandsågen min har slätt bord och klyvsågen verkar ha haft det.

Sedan gick utväcklingen framåt så som nanowire säger. Först vågiga hyvlade bord. Sedan slipade eftersom det är billigare.
Så här går det till då man hyvlar ett bord:https://www.youtube.com/watch?v=VLZHV3v_FIo
Så här går slipningen till nu för tiden fick jag just lära mig https://www.youtube.com/watch?v=Li3NxDMJ1lU
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ett räfflat bord kanske minskar friktionen lite. Å ena sidan glider det mycket bättre på en polerad yta.
Jag hart lagt det på kontot att det är en mycket billigare att tillverka med grovt fräst yta. Och att det egentligen inte påverkar funktionen. Förutom att kontaktytan för glidmedlet blir mindre och den slits fortare bort Vilket leder till högre kostnad för kunden
Nja jag föredrar blanka ytor
 
heimlaga skrev:
Många riktigt gamla maskiner hade ju helt släthyvlade bord.
Bandsågen min har slätt bord och klyvsågen verkar ha haft det.

Sedan gick utväcklingen framåt så som nanowire säger. Först vågiga hyvlade bord. Sedan slipade eftersom det är billigare.
Så här går det till då man hyvlar ett bord:[länk]
Fränt!
Ejca gör det väl fortfarande på bandsågarna. Min från typ -74 har hyvlat bord.
 
S
Då är borden på fräsen och justersågen rengjorda och behandlade:)

Rengjorda och behandlade metallbord till en fräs och justersåg i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 2 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Då är borden på fräsen och justersågen rengjorda och behandlade:)

[bild]
Ser kanon ut! Passa på att rengöra iläggsringarna separat. Vanligt att det fastnar harts o skit på dem och sen blir de hopplösa att få isär.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Den som är kvar sitter som "#¤%#! ska se om jag kan knacka försiktigt med en gummiklubba i morgon, de övriga ringarna var inga problem att separera och rengöra.
 
Daniel, du borde också ta bort ringarna och rengöra med hartslösare. Jag hade gärna gjort det åt dig igår, men det blev ju jä-ligt ont om tid. Jag har applicerat Silbergleit med pensel på strategiska ställen, vilket gör att hartset inte fäster på metallytorna.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S
Skooda skrev:
Den som är kvar sitter som "#¤%#! ska se om jag kan knacka försiktigt med en gummiklubba i morgon, de övriga ringarna var inga problem att separera och rengöra.
Då är sista ringen urplockad också.
 
S
Ytterligare några delar som är rengjorda :)

Rengjorda maskindelar utlagda på golv med vita dukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den blir så fin att du kommer att dra dig för att börja använda den :)
 
S
Risken finns;)
 
S
Lite delar till justersågen

Lager till ritsklingan
Rem till ritsklingan
Låspinne vid klingbyte – knopp finns
Smörjolja - rekommenderad av M.Maskin för rörliga delar inkl. formatbordets gejdrar
Vred till anslaget - en saknades vid köpet
Vred till höja och sänka sågklingan - satt en egentillverkad lösning tidigare

Delar till justersåg inklusive remmar, vred, smörjolja och låspinne på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: rengöringen fortsätter, inte mycket kvar nu:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.