Egentligen skulle jag rekommendera Varnolen men det vet jag inte om det finns att få tag på längre utan det är väl lacknafta som ersätter.

Vet inte om det är fel men jag brukar använda vanlig rödsprit

E
Kane skrev:
Egentligen skulle jag rekommendera Varnolen men det vet jag inte om det finns att få tag på längre utan det är väl lacknafta som ersätter.
Lacknafta är lite intressant i det att det oftast säljs under handelsnamnet lacknafta, men olika lacknaftor kan ha olika sammansättningar av kolväten. Ett och samma varumärke kan dessutom skilja vad gäller sammansättningen.
Varnolen är (var) en sådan sammansättning kolväten som skulle kunna kallas för lacknafta.

Förlåt för offtopic, men kolväten är något som intresserar och fascinerar mig.

Emil_K skrev:
Förlåt för offtopic, men kolväten är något som intresserar och fascinerar mig.
Helt okej, vi är alla olika... ;D

//Ronnie

S
jag testar lacknafta, det är något klet som verkligen sitter fast, harts?

Etanol är det som funkat bäst för mig, desto renare desto bättre.

Hartslösare och mjuk borste. Finns många olika fabrikat, felder har en, swedex en annan. Torka av noggrant efteråt, vissa gör att ytan rostar om lösaren sitter kvar. När allt är rent så är det lämpligt m någon form av glid, tex waxilit, carmalit eller renaissance wax

S
DennisCA skrev:
Etanol är det som funkat bäst för mig, desto renare desto bättre.
är det någon speciell etanol?

Jag kan inte rekommendera några märken då vi inte har samma saker här i Finland som ni (t-röd finns t.ex. inte här) och etanol är ju bara etanol, det som skiljer är bara om det finns denatureringsmedel tillsat, samt hur mycket procent i lösningen som är etanol. Så den t-röd som är av bäst kvalitét skulle jag säga, alltså den som har mest etanol % i sig.

Om det sitter harts på klingor eller stål brukar jag lägga dom på ett tidningspapper som jag sen häller t-röd på. Det får ligga 15-30 minuter sen är det lätt att borsta av med en mjuk borste.
Visst borde det gå att lägga en tidning på bordet med sprit under och sen borsta, tänkte om du inte ville vänta den riktiga harts läsaren som du säkert beställt nu :) brukar ha lite paraffin olja på efter men det kanske inte är det bästa men funkar.

S
Japp, man är alltid sugen nu nu nu nu :) ska nog testa t-röd

• Gilla
leby
  • Laddar…
Sprit (etanol) biter bra på kåda. Jag brukar bara ta sprit på en trasa och gnugga.
Jag brukar säga att som måttlighetsivrare än det här den enda användningen jag har för destillerade drycker.

Som glidmedel på gjutjärnsborden brukar jag använda stearin. Gnider litet med en ljusstump.

S
Sakta men säkert går det framåt med t-röd och lacknafta men det är lite jobbigt i "groparna" mellan fräsrosorna? vet inte vad man ska kalla det.

Väntar på andra rengöringsmedel och även glid och metallglans.

Närbild av metall med fräsrosor och märken från rengöring med t-röd och lacknafta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle säga att det där är perfekt. Jag skulle ha slutat putsa redan innan det blev sådär bra.

Hyvelspår brukar de där rännorna kallas på äldre maskinen där de var hyvlade i bordets längdriktning. På din maskin ser ju bordet ut att vara planfräst på något vis så jag vet inte vad de kallas där.

• Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.