Grattis Skooda, ser ut som att det blev en tidig julafton i år!

Men jag tycker lite synd om dig eftersom du lagt en del jobb på att integrera din nuvarande bordssåg i arbetsbordet. Är du verkligen säker på att du behöver sågen som kom idag? Det är nästan så att jag kan tänka mig en tur till Uppsala om du behöver hjälp med att lösa problemet ;)

Med de nya fina maskinerna så kan man bara skicka upp mått och få ett skräddarsydd skooda-bänk? :)

Kan tänka mig att ta över GTS 10an :cool:

Skooda skrev:
Hojta till om bilden inte fungerar.

[media]
Det här kanske är ett avancerat skämt alltsammans, men jag ser faktiskt inga bilder.

heimlaga skrev:
Skooda och jag hade en diskussion om fräsen inför köpet så du är inte invigd
Bra då verkar jag ha synen i behåll iaf.

Skooda nu när maskinerna är hemma och ingen annan kommer sno klippet från dig kanske du kan avslöja för oss oinvigda vad du betalade?

Ser bara en, rätt intetsägande bild!!

Skärpning, om jag får be! :)

Man skall inte använda någon fom av smörjning på justerbordens kulbanor. Skall gå helt torrt.OBS Väldigt viktigt

Om du tycker att det inte går helt friktions fritt. Kan man dra av hela övre bordet. Ha bara koll på alla kulor och vaggorna dom ligger i. Allt brukar oftast vara löst och inga egentliga konstigheter. Därefter tvätta av allt. Det brukar sitta en liten avstrykare eller liten borstlist vid varje kulhållare och det finns ett X antal hållare. Och dom slits och behöver bytas eller justeras någon gång

S
pär h skrev:
Man skall inte använda någon fom av smörjning på justerbordens kulbanor. Skall gå helt torrt.OBS Väldigt viktigt

Om du tycker att det inte går helt friktions fritt. Kan man dra av hela övre bordet. Ha bara koll på alla kulor och vaggorna dom ligger i. Allt brukar oftast vara löst och inga egentliga konstigheter. Därefter tvätta av allt. Det brukar sitta en liten avstrykare eller liten borstlist vid varje kulhållare och det finns ett X antal hållare. Och dom slits och behöver bytas eller justeras någon gång
Bordet går jämnt men ett visst motstånd finns.Drog av med en trasa och någon form av (svart) fett fastnade på trasan.

Redigerat:
S
Nytt försök! Med datorn i ena handen, familj, barn, alla övriga måsten och På Spåret i andra handen så självklart skiter det sig :banghead:

Ola C skrev:
Stiliga maskiner Skooda och väldigt fina bilder du lyckats lägga upp ;) .
Jag kanske är blind men var hitta du priset heimlaga?
• gick bra till en början;)
• jag har haft dialog med några här på forumet och diskuterat, modellerna, skicket och priset på maskinerna, då jag inte besitter den kunskapen, till er säger jag tack igen.

bygga_bo skrev:
Grattis Skooda, ser ut som att det blev en tidig julafton i år!
Men jag tycker lite synd om dig eftersom du lagt en del jobb på att integrera din nuvarande bordssåg i arbetsbordet. Är du verkligen säker på att du behöver sågen som kom idag? Det är nästan så att jag kan tänka mig en tur till Uppsala om du behöver hjälp med att lösa problemet ;)
• Tack! Med alla medel ska den nya sågen vara kvar:) blir det för trångt så får något annat flytta på sig:) eller får man bygga ut garaget.
• Men man säger att man inte kan ha för många tvingar, är det inte samma med sågar?
• Integrering av sågen i arbetsbordet ser jag som utbildning:)

Frustrator skrev:
Med de nya fina maskinerna så kan man bara skicka upp mått och få ett skräddarsydd skooda-bänk? :)
• hehe nja men tack:), behöver gå som lärling först;)

fiskbuggaren skrev:
Det här kanske är ett avancerat skämt alltsammans, men jag ser faktiskt inga bilder.
• inget skämt, maskinerna står snyggt och prydligt i garaget.

Ola C skrev:
Bra då verkar jag ha synen i behåll iaf.
Skooda nu när maskinerna är hemma och ingen annan kommer sno klippet från dig kanske du kan avslöja för oss oinvigda vad du betalade?
• vi tar det via PM

FredrikR skrev:
Ser bara en, rätt intetsägande bild!!
Skärpning, om jag får be! :)
• absolut!

Nu ska maskinerna få en ordentlig rengöring.

Ny cirkelsåg i ett verkstadsutrymme med verktygstavla och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit och grön SCM T110i träfräs placerad i en verkstad med röd och blå vägg, med flera tvingar hängandes på väggen.
Skapa konto

och lite provsågning

Trämått jämfört med linjal för byggprojekt med precisa måttangivelser.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Wow, här pratar vi rejäla julklappar! (y)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
pär h skrev:

Idag tänkte jag ta en titt på hur det ser ut under bordet, finns det någon risk att jag tappar några inställningar?

S
Vågade inte försöka ta bort bordet utan en sprängskiss, rengjorde på de ställen jag kom åt

Delvis rengjord maskindetalj med synliga dammavlagringar på en verkstadsbänk.
Skapa konto

S
Skrubbat, putsat och smort sågen, nu är den som ny:) förutom mitt under justerbordet.

Jag testar och mejlar SCM om de har en sprängskiss.

Nä man rubbar inga inställningar. Efter som det undre bordet är fast i sågens underrede/sågkropp gissar med 4 st infästningar efter som du har så kort justerbord. Men man bör, vara två personer om man aldrig gjort det förut för säkerhets skull.

sprängskiss är suveränt att ha.

Armen som sitter i sågkroppen som bommen löper i. I den sitter det hjul som håller bommen på plats. På dom hjulen samlas det ofta skit. Vilket gör att det känns som att justerbordet hoppar eller vibrerar när man drar det fram och bakåt. Så det är inte alltid själva justerbordet som kan kännas dåligt. Om man tar bort formatbordet från justerbordet så får man bättre känsla i huruvida justerbordet rullar bra eller inte...kanske du redan gjort.

Maskinerna ser väldigt fina ut. Dom kommer du aldrig att behöva byta ut. Nja om du nu inte skaffar större lokal och tycker att justersågen är för liten:)

Kapanhållet ser inte så värst långt ut på bilden vilket verkar väldigt smutt. Vad står det för mått på skalan längst ut. Och hur långt är formatbordet. Det ser också lite mindre ut. Allt kanske bara är en synvilla.

Skooda skrev:
Jag testar och mejlar SCM om de har en sprängskiss.
Om du hittade någon kanal för att få kontakt med SCM så tipsa gärna mig.

Jag skulle gärna vilja ha en längre spindel till fräsen och jag vet att samma spindel också finns på nyare modeller så det skulle vara värt att fråga SCM innan vi börjar tillverka en spindel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.