23 673 läst · 141 svar
24k läst
141 svar
Fräs och justersåg
Grattis Skooda, ser ut som att det blev en tidig julafton i år!
Men jag tycker lite synd om dig eftersom du lagt en del jobb på att integrera din nuvarande bordssåg i arbetsbordet. Är du verkligen säker på att du behöver sågen som kom idag? Det är nästan så att jag kan tänka mig en tur till Uppsala om du behöver hjälp med att lösa problemet
Men jag tycker lite synd om dig eftersom du lagt en del jobb på att integrera din nuvarande bordssåg i arbetsbordet. Är du verkligen säker på att du behöver sågen som kom idag? Det är nästan så att jag kan tänka mig en tur till Uppsala om du behöver hjälp med att lösa problemet
Verktygstokig
· Halland
· 7 540 inlägg
Med de nya fina maskinerna så kan man bara skicka upp mått och få ett skräddarsydd skooda-bänk?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Man skall inte använda någon fom av smörjning på justerbordens kulbanor. Skall gå helt torrt.OBS Väldigt viktigt
Om du tycker att det inte går helt friktions fritt. Kan man dra av hela övre bordet. Ha bara koll på alla kulor och vaggorna dom ligger i. Allt brukar oftast vara löst och inga egentliga konstigheter. Därefter tvätta av allt. Det brukar sitta en liten avstrykare eller liten borstlist vid varje kulhållare och det finns ett X antal hållare. Och dom slits och behöver bytas eller justeras någon gång
Om du tycker att det inte går helt friktions fritt. Kan man dra av hela övre bordet. Ha bara koll på alla kulor och vaggorna dom ligger i. Allt brukar oftast vara löst och inga egentliga konstigheter. Därefter tvätta av allt. Det brukar sitta en liten avstrykare eller liten borstlist vid varje kulhållare och det finns ett X antal hållare. Och dom slits och behöver bytas eller justeras någon gång
Bordet går jämnt men ett visst motstånd finns.Drog av med en trasa och någon form av (svart) fett fastnade på trasan.pär h skrev:Man skall inte använda någon fom av smörjning på justerbordens kulbanor. Skall gå helt torrt.OBS Väldigt viktigt
Redigerat:
Nytt försök! Med datorn i ena handen, familj, barn, alla övriga måsten och På Spåret i andra handen så självklart skiter det sig :banghead:
jag har haft dialog med några här på forumet och diskuterat, modellerna, skicket och priset på maskinerna, då jag inte besitter den kunskapen, till er säger jag tack igen.
Men man säger att man inte kan ha för många tvingar, är det inte samma med sågar?
Integrering av sågen i arbetsbordet ser jag som utbildning
Nu ska maskinerna få en ordentlig rengöring.
och lite provsågning
gick bra till en börjanOla C skrev:
jag har haft dialog med några här på forumet och diskuterat, modellerna, skicket och priset på maskinerna, då jag inte besitter den kunskapen, till er säger jag tack igen.
Tack! Med alla medel ska den nya sågen vara kvar blir det för trångt så får något annat flytta på sig eller får man bygga ut garaget.bygga_bo skrev:Grattis Skooda, ser ut som att det blev en tidig julafton i år!
Men man säger att man inte kan ha för många tvingar, är det inte samma med sågar?
Integrering av sågen i arbetsbordet ser jag som utbildning
hehe nja men tack, behöver gå som lärling förstFrustrator skrev:
inget skämt, maskinerna står snyggt och prydligt i garaget.fiskbuggaren skrev:
vi tar det via PMOla C skrev:
absolut!FredrikR skrev:
Nu ska maskinerna få en ordentlig rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och lite provsågning
Idag tänkte jag ta en titt på hur det ser ut under bordet, finns det någon risk att jag tappar några inställningar?pär h skrev:Man skall inte använda någon fom av smörjning på justerbordens kulbanor. Skall gå helt torrt.OBS Väldigt viktigt
Nä man rubbar inga inställningar. Efter som det undre bordet är fast i sågens underrede/sågkropp gissar med 4 st infästningar efter som du har så kort justerbord. Men man bör, vara två personer om man aldrig gjort det förut för säkerhets skull.
sprängskiss är suveränt att ha.
Armen som sitter i sågkroppen som bommen löper i. I den sitter det hjul som håller bommen på plats. På dom hjulen samlas det ofta skit. Vilket gör att det känns som att justerbordet hoppar eller vibrerar när man drar det fram och bakåt. Så det är inte alltid själva justerbordet som kan kännas dåligt. Om man tar bort formatbordet från justerbordet så får man bättre känsla i huruvida justerbordet rullar bra eller inte...kanske du redan gjort.
Maskinerna ser väldigt fina ut. Dom kommer du aldrig att behöva byta ut. Nja om du nu inte skaffar större lokal och tycker att justersågen är för liten
Kapanhållet ser inte så värst långt ut på bilden vilket verkar väldigt smutt. Vad står det för mått på skalan längst ut. Och hur långt är formatbordet. Det ser också lite mindre ut. Allt kanske bara är en synvilla.
sprängskiss är suveränt att ha.
Armen som sitter i sågkroppen som bommen löper i. I den sitter det hjul som håller bommen på plats. På dom hjulen samlas det ofta skit. Vilket gör att det känns som att justerbordet hoppar eller vibrerar när man drar det fram och bakåt. Så det är inte alltid själva justerbordet som kan kännas dåligt. Om man tar bort formatbordet från justerbordet så får man bättre känsla i huruvida justerbordet rullar bra eller inte...kanske du redan gjort.
Maskinerna ser väldigt fina ut. Dom kommer du aldrig att behöva byta ut. Nja om du nu inte skaffar större lokal och tycker att justersågen är för liten
Kapanhållet ser inte så värst långt ut på bilden vilket verkar väldigt smutt. Vad står det för mått på skalan längst ut. Och hur långt är formatbordet. Det ser också lite mindre ut. Allt kanske bara är en synvilla.
Om du hittade någon kanal för att få kontakt med SCM så tipsa gärna mig.Skooda skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en längre spindel till fräsen och jag vet att samma spindel också finns på nyare modeller så det skulle vara värt att fråga SCM innan vi börjar tillverka en spindel.