23 919 läst · 141 svar
24k läst
141 svar
Fräs och justersåg
Min summering.
Nr 8 klarade testet bäst, resten kom väldigt väldigt väldigt långt efter men om jag ska lista topp 3 så blir det.
1) Biltema
2) WD-40
3) Gargo flow
Men som jag skrev i testprotokollet så är inte oljans egenskaper testade, av egen erfarenhet och tidigare bil tokig så fungerade WD-40 fruktansvärt bra i bil sammanhang men hur den fungerar runt snickerimaskiner?, vet ej men det får jag ev. testa.
Teflon eller inte har jag ingen erfarenhet av men det jag har läst så bör man nog undvika det vid träarbete, synd då biltemas olja var klart bäst! Av alla oljor.
Daniel tack för att du föreslog Biltemas (som blev bäst i test) http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...rjmedel/Torrt-smorjmedel-med-PTFE-2000031427/
Edit: Tydlig gjorde att jag bara hade använt WD-40 vid bil mek.
Nr 8 klarade testet bäst, resten kom väldigt väldigt väldigt långt efter men om jag ska lista topp 3 så blir det.
1) Biltema
2) WD-40
3) Gargo flow
Men som jag skrev i testprotokollet så är inte oljans egenskaper testade, av egen erfarenhet och tidigare bil tokig så fungerade WD-40 fruktansvärt bra i bil sammanhang men hur den fungerar runt snickerimaskiner?, vet ej men det får jag ev. testa.
Teflon eller inte har jag ingen erfarenhet av men det jag har läst så bör man nog undvika det vid träarbete, synd då biltemas olja var klart bäst! Av alla oljor.
Daniel tack för att du föreslog Biltemas (som blev bäst i test) http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...rjmedel/Torrt-smorjmedel-med-PTFE-2000031427/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Tydlig gjorde att jag bara hade använt WD-40 vid bil mek.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Grymt bra Skooda! Ska absolut testa Biltema. Tycker annars WD-40 funkar bra till glid / linjärer.
Tyvärr måste jag meddela att biltema dry lube inte har lika bra smörjande egenskaper som många av de andra smörjmedlen i sprayburk. Men om det fastnar så mycket mindre damm kan det ju ändå vara en vinnare i längden.
Det kändes lite scary när strömmen slogs på och fräsen drog igång, hade lite problem att få igång matarverket men med hjälp av instruktionsboken så gick det bra, Matarverket tar ström ifrån fräsen och startvredet har två lägen, läge ett startar fräsen och tvåan matarverket.
Motorbromsen fungerade bra.
Provkörningen av matarverket gick inte så bra, försökte med X antal olika höjdinställningar men hjulen verkade inte få grepp i mdf och plywood bitarna, jag misstänker att gummit på hjulen är gamla och för hårda.
Motorbromsen fungerade bra.
Provkörningen av matarverket gick inte så bra, försökte med X antal olika höjdinställningar men hjulen verkade inte få grepp i mdf och plywood bitarna, jag misstänker att gummit på hjulen är gamla och för hårda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Val av handöverfräs ? Metabo OF E 1229
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Spännhylsa till DeWalt 621 överhandsfräs
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Metallsvarv och mindre metallfräs köpes.
Köpes, Hyres & Bytes -
Kombimaskin (kombinerad justersåg, bordsfräs samt plan- och rikthyvel)
Möbelsnickeri -
Fräscha till justersåg
Verktyg, Maskiner & Fordon