S
Min summering.

Nr 8 klarade testet bäst, resten kom väldigt väldigt väldigt långt efter men om jag ska lista topp 3 så blir det.

1) Biltema
2) WD-40
3) Gargo flow

Men som jag skrev i testprotokollet så är inte oljans egenskaper testade, av egen erfarenhet och tidigare ”bil tokig” så fungerade WD-40 fruktansvärt bra i bil sammanhang men hur den fungerar runt snickerimaskiner?, vet ej men det får jag ev. testa.

Teflon eller inte har jag ingen erfarenhet av men det jag har läst så bör man nog undvika det vid träarbete, synd då biltemas olja var klart bäst! Av alla oljor.

Daniel – tack för att du föreslog Biltemas (som blev bäst i test) http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...rjmedel/Torrt-smorjmedel-med-PTFE-2000031427/

Tre smörjmedelsburkar på ett hålbräde: Biltema Dry Lube, Cargo Flow och WD-40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Tydlig gjorde att jag bara hade använt WD-40 vid bil mek.
 
Redigerat:
  • Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Grymt bra Skooda! Ska absolut testa Biltema. Tycker annars WD-40 funkar bra till glid / linjärer.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Tyvärr måste jag meddela att biltema dry lube inte har lika bra smörjande egenskaper som många av de andra smörjmedlen i sprayburk. Men om det fastnar så mycket mindre damm kan det ju ändå vara en vinnare i längden.
 
S
hoppas detta köpa är ok, tänkte att dessa kan vara en bra start?:)

Nytt skärverktyg för trä och dess olika komponenter uppradade i en träask.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Det blir säkert bra! Snart vill du ha fler:)
 
S
Då börjar det att nära sig, maskinen är helt rengjord och ihop plockad, dax att slå på strömmen och kolla att allt fungerar som det ska (det jag kan kolla ;))
 
S
Det kändes lite ”scary” när strömmen slogs på och fräsen drog igång, hade lite problem att få igång matarverket men med hjälp av instruktionsboken så gick det bra, Matarverket tar ström ifrån fräsen och startvredet har två lägen, läge ett startar fräsen och tvåan matarverket.

Motorbromsen fungerade bra.

Provkörningen av matarverket gick inte så bra, försökte med X antal olika höjdinställningar men hjulen verkade inte få grepp i mdf och plywood bitarna, jag misstänker att gummit på hjulen är gamla och för hårda.


Industriell träbearbetningsutrustning, kanske en överfräs, med kontrollpanel och justeringsmekanismer, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Professionell träbearbetningsutrustning i verkstad, spindelhyvel med justeringsrattar och säkerhetsanordningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfräs på arbetsbänk med startvred och varningsdekal, närbild av matarverk och motorbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träbearbetningsfräs med matarverk placerad i ett verkstadsutrymme, visar startvred och motorbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träbearbetningsmaskin i ett verkstad med olika reglage och anslutningar, inklusive matarverk och motorbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kombinationsmaskin med fräs och matarverk provkördes, problem med grepp på matningshjulen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 9 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.