23 734 läst · 141 svar
24k läst
141 svar
Fräs och justersåg
Då är testet genomfört, simuleringen av vindpusten blev som följer: med hjälp av ett rör, en bit tvättsvamp och tryckluft.
För att säkerställa första testet så gick jag bananas med tryckluften i damm tunnan, test nr:2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att säkerställa första testet så gick jag bananas med tryckluften i damm tunnan, test nr:2
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Nå, vad blev slutsatsen? Vilket smörjmedel får äran att vara bäst i test?Skooda skrev:
Nr 1 och nummer 8 utmärker sig rejält ser det ut som. Nr 1 kanske inte är så konstigt då den inte är behandlad med något. Men nr 8 vad är det då jag inte har en aning om vad PTFE är för något. Men den verkar lovande, vad man nu kan ha den till.
Fantastiskt bra gjort.
Nu har jag läst på
Fantastiskt bra gjort.
Nu har jag läst på
Redigerat:
Se inlägg #119 ovan...pär h skrev:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...s-och-justersag-8.html?perpage=15#post2646506
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Största problemet med PTFE är väl att få det att fästa, således bör det inte vara så svårt att avlägsna det om man fått det på fel ställe
Edit: Såg att Jac hade dålig erfarenhet av PTFE, så kanske är ett problem ändå
Edit: Såg att Jac hade dålig erfarenhet av PTFE, så kanske är ett problem ändå
Ja Jac den hade jag läst men det liksom rann av.
Men om man skulle smörja maskindelar tex höjning och vinkling av klinga. Eller lagerbanorna på justersågen. Om man smörjer med torr teflon. Man är aldrig under sågen och pillar med fingrar. Och när det gäller lagerbanorna samma sak där. Jag är aldrig där och tar med fingrarna och sedan på något trä.
När det väl är på plats kan det lossna och smitta av sig på vitala delar i verkstaden.
Läste att det tydligen försvinner lätt med vatten (gällde i och för sig mtb cyklar som kör i tex vattenpölar)
Men om man skulle smörja maskindelar tex höjning och vinkling av klinga. Eller lagerbanorna på justersågen. Om man smörjer med torr teflon. Man är aldrig under sågen och pillar med fingrar. Och när det gäller lagerbanorna samma sak där. Jag är aldrig där och tar med fingrarna och sedan på något trä.
När det väl är på plats kan det lossna och smitta av sig på vitala delar i verkstaden.
Läste att det tydligen försvinner lätt med vatten (gällde i och för sig mtb cyklar som kör i tex vattenpölar)
Jag glömde ju i hastigheten att berömma Skooda för ett utmärkt och väldokumenterat test, bra jobbat!
När det gäller mina erfarenheter av PTFE så kanske man ändå ska ta det med en nypa salt. Här gällde det ju ett rikthyvelbord som sprayades grundligt med PTFE och sedan gneds träbitarna lika grundligt mot ytan vid hyvlingen. Så man kan ju säga att de spröjsarna i princip grundbehandlades med smörjan. Men jag väljer ivarjefall att undvika detta framöver.
När det gäller mina erfarenheter av PTFE så kanske man ändå ska ta det med en nypa salt. Här gällde det ju ett rikthyvelbord som sprayades grundligt med PTFE och sedan gneds träbitarna lika grundligt mot ytan vid hyvlingen. Så man kan ju säga att de spröjsarna i princip grundbehandlades med smörjan. Men jag väljer ivarjefall att undvika detta framöver.