Daniel_N skrev:
Otroligt spännande test Skooda! Lite svårt att se på bilderna, men får känslan av att motoroljan är klart värst, och de andra tre ganska jämna?

Har du lust att testa med torrsmörjmedel, tex: [länk]
Ja, intressant test!

Angående Biltema-smörjan... det står "PTFE" i rubriken. Är inte det samma sak som teflon? Eller minns jag tokigt?
 
bygga_bo skrev:
Ja, intressant test!

Angående Biltema-smörjan... det står "PTFE" i rubriken. Är inte det samma sak som teflon? Eller minns jag tokigt?
Japp, det är teflon.
 
S
Daniel_N skrev:
Otroligt spännande test Skooda! Lite svårt att se på bilderna, men får känslan av att motoroljan är klart värst, och de andra tre ganska jämna?

Har du lust att testa med torrsmörjmedel, tex: [länk]
Motoroljan var klart sämst, de övriga 3 var det svårt att skilja på men WD40 hade nog några färre dammkorn på dig
 
S
Jag har en gamal PTFE flaska (CRC Power Lube) och wurth smörjspray.
 
S
Jag blir inte riktigt klok på detta.

Olika resultat med samma produkt:wow:

Testet: Jag har en silltunna med mdf damm i och brickorna doppades i denna MEN om jag istället tar upp en näve mdf damm och häller det på brickan så blir det annat resultat.

pär h, var inne på att brickorna blivit statiskta, nått är det i alla fall, mdf´n?
 
bygga_bo skrev:
Ja, intressant test!

Angående Biltema-smörjan... det står "PTFE" i rubriken. Är inte det samma sak som teflon? Eller minns jag tokigt?
Jo, så har jag förstått det. Dock är det inte alla smörjmedel med teflon i som marknadsför sig som "torra". Därför jag va nyfiken på ett som marknadsförde sig som sådant.
 
S
En burk smörjmedel märkt "CARGO FLOW" med text om biologisk nedbrytbarhet och användningsområden på flerspråkig etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du ändå är inne på nuclear grade produkter, föreslår jag att du testar DAG 156 från Henkel. Ett löjligt bra torrsmörjmedel.
 
S
mattiasp skrev:
När du ändå är inne på nuclear grade produkter, föreslår jag att du testar DAG 156 från Henkel. Ett löjligt bra torrsmörjmedel.
Känns som denna kan vara svår att få tag i;)
 
På äldre maskiner smörjer man med fett och det kan vara öppna ytor där damm fastnar. tex skruvar för att höja och sänka klingan. Det blir väldigt kladdigt med fett och damm. Men det har aldrig vållat några problem med att dammet skulle fastna och göra det trögare. Förmodligen för att dammet inte tränger in i fettet. Men man underhåller delarna torkar av fettet då och då och smörjer in med nytt..

Vill höra lite mera om vad som händer när du dammar lite lätt på en sprejad och avtorkad yta. Tänk dammet som yr i luften som lägger sig på en yta. Fastnar dammet där eller kan man lätt vifta bort det med vinddraget av handen.
 
Redigerat:
S
Återkommer med ett nytt test, kanske kan få med någon Biltema produkt.

pär h skrev:
Vill höra lite mera om vad som händer när du dammar lite lätt på en sprejad och avtorkad yta. Tänk dammet som yr i luften som lägger sig på en yta. Fastnar dammet där eller kan man lätt vifta bort det med vinddraget av handen.
 
Intressant

Tydligen har utväcklingen gått litet framåt från min motorolja........ men olja i 20-literdunk är billigt!
 
mattiasp skrev:
Det är inte alls lika illa med teflon som med silikon. Teflon är ett fast material som förekommer som partiklar, ibland inbäddade i en polymermatris som gör att det bildar en fast film på det som har behandlats. Silikonolja å andra sidan är ett gissel i verkstäder, och borde förbjudas.
Det är mycket möjligt att silikon är värre än teflon men jag har praktisk erfarenhet av att lacka fönsterspröjsar som hyvlats på en hyvel där borden smorts med teflonspray. Mycket bra glid på bordet men ganska snart efter lackeringen så började lacken släppa i stora flagor. Ett år senare var det bara att plocka ner och kasta bort de nu ganska murkna fönsterspröjsarna. Sedan dess så undviker jag all smörja som kan tänkas innehålla både silikon och teflon.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
S
Kanske får en lucka ikväll, även två produkter från biltema är med
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.