mmaskin.se är väl återförsäljare till scm. Dom ligger i Borlänge har jag för mig. Dom borde kunna hjälpa till på något sätt kan man tycka. Om det blir svårt med direkt kontakt med scm
 
Tack!
Det finns ju ingenting sådant som reservdelar och service i Finland....... om man inte lyckas kringgå storimportörerna och storkedjorna.
 
Plötsligt känns steget från hobbysnickare till entusiast enormt.
 
Väldigt avundsjuk på sånadära glidbord, jag önskar mitt hade haft lite mera "kast" eller vad man kallar det, så det gick att såga fullstora plywoodskivor.
 
S
pär h skrev:
Nä man rubbar inga inställningar. Efter som det undre bordet är fast i sågens underrede/sågkropp gissar med 4 st infästningar efter som du har så kort justerbord. Men man bör, vara två personer om man aldrig gjort det förut för säkerhets skull.

sprängskiss är suveränt att ha.

Armen som sitter i sågkroppen som bommen löper i. I den sitter det hjul som håller bommen på plats. På dom hjulen samlas det ofta skit. Vilket gör att det känns som att justerbordet hoppar eller vibrerar när man drar det fram och bakåt. Så det är inte alltid själva justerbordet som kan kännas dåligt. Om man tar bort formatbordet från justerbordet så får man bättre känsla i huruvida justerbordet rullar bra eller inte...kanske du redan gjort.

Maskinerna ser väldigt fina ut. Dom kommer du aldrig att behöva byta ut. Nja om du nu inte skaffar större lokal och tycker att justersågen är för liten:)

Kapanhållet ser inte så värst långt ut på bilden vilket verkar väldigt smutt. Vad står det för mått på skalan längst ut. Och hur långt är formatbordet. Det ser också lite mindre ut. Allt kanske bara är en synvilla.
Skalan säger 1350mm, längden på formatbordet är 1500mm och jag kan såga 1100mm breda bitar, ska titta/klura om jag inte kan hitta 100mm till :)
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Om du hittade någon kanal för att få kontakt med SCM så tipsa gärna mig.

Jag skulle gärna vilja ha en längre spindel till fräsen och jag vet att samma spindel också finns på nyare modeller så det skulle vara värt att fråga SCM innan vi börjar tillverka en spindel.
MMaskin som Pär föreslog är bra att ha att göra med. Förbered dig dock på att priset från SCM lär vara otroligt sanslöst högt.
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
Jaha..... då blir det kanske lokalproducerat.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
S
Daniel_N skrev:
MMaskin som Pär föreslog är bra att ha att göra med. Förbered dig dock på att priset från SCM lär vara otroligt sanslöst högt.
Jag har varit i kontakt med MMaskin och fått lite priser på bla. lager till ritsklingan och pratat lite allmänt om justersågen, bemötandet och hjälpsamheten är verkligen toppen!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skooda skrev:
Jag har varit i kontakt med MMaskin och fått lite priser på bla. lager till ritsklingan och pratat lite allmänt om justersågen, bemötandet och hjälpsamheten är verkligen toppen!
Klart Borlängefolk är hjälpsamma! ;)
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
S
Då har jag beställt 2 lager till ritsklingan, rem till denna och några handtag
 
S
Justersågen är rengjord och användas, nu är det dax för fräsen att få en ordentlig rengöring

En använd fräs med spån och sågdam på arbetsytan redo för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ren rengjord justersåg och fräsdelar ordnade på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjorda metallkomponenter från justersåg utspridda på en verktygstavla med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Vilket medel rekommendera ni för att göra rent bordsytan?
 
Skooda skrev:
Vilket medel rekommendera ni för att göra rent bordsytan?
Köp en ny, MDF-skivor är inte så dyra.....:)
 
S
Kane skrev:
Köp en ny, MDF-skivor är inte så dyra.....:)
heheh, den bjuder jag på:) fräsbordet behöver en ordentlig rengöring
 
Fräsbordet ser inte så tokigt ut på bilden i alla fall, mest sågspån.
Prova lacknafta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.