Daniel_N skrev:
Heimlaga: Intressant angående fenolen - varför är den så svårt att byta? Har jag aldrig ens funderat över.
Det påstås att snedfasningarna på de båda fenolskenorna som justerbordsrullarna löper på är frästa i en upsättning efter att man nitade fast fenolskenan i den underliggande balken. Detta för att de skall bli exakt parallella och jämnbreda. Vi vet ju båda hur svårt det är att popnita fast en komponent på tiondelsmillimeters nogrannhet eller montera två skenor parallellt.
Om det antagandet är korrekt så krävs det antingen en portalfräs eller gammaldags planhyvel för metall med över 2 meters rörelse för att klara den bearbetningen.

Säkert finns det någon hemmapularmetod för att göra samma sak för hand men jag har inte kommit på den metoden ännu.
Gamla justersågar med glappt justerbord brukar vara billiga så jag är väldigt tacksam om någon har en lösning!
Då skulle jag ha råd med en egen Altendorf!
 
Hmm Heimlaga är det inte så att justerborden var så för många många år sedan.
 
Jasså?
De gamla justerborden brukar ha stålrullar mot stålskenor men någotsånär nutida maskiner brukar ha fenolskenor...... med några få undantag.....eller?
 
S
Ska man smörja fenolskenorna ? Och med vad isåfall
 
Jag tror inte det men jag vet inte.

Först skall du se om du har fenolskenor. Jag har för mig att SCM har stålgejdrar på någon nyare modell..... och pär h gjorde mig osäker..........
 
S
jag lägger upp en bild i eftermiddag
 
Jag har inte sett att att det skall vara fenol på nyare maskiner på någon av dom stora tillverkarna i europa. Scm har definitivt inte det inte felder eller martin eller altendorf.

Jag minns den där bruna ser ut som konstig plywood eller trä som satt på justerborden förr. Men undrar om inte det var någon form av glid lager eller bara styrning och att det var kulor i härdade banor.

Det här måste vi djupdyka i.
 
Ja det där bruna som finns på både Altendorf och Steton och Panhans och Martin torde vara fiberarmerad fenolharts.
Om de allihop har bytt konstruktion har det hänt så nyligen att de sågarna inte har kommit ut på begagnatmarknaden och till småföretagen ännu.


Fast jag vet att jag har sett en 2000-tals SCM med stålskenor och fantastiskt jämn justerbordsrörelse..... tyckte det var väldigt lyxigt...... någon glodde då jag stod och drog justerbordet fram och tillbaka och drömde.
 
S
Hojta till om bilden inte fungerar.

Närbild på en öppen del av en bordskapmaskins mekanism med fokus på metallskenorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Funkar fint men vi vill se mer!
 
Det var som attan...stålskenor....... som sannolikt skall smörjas.
 
S
  • Gilla
bygga_bo och 2 till
  • Laddar…
Ofattbart........... i synnerhet för det där priset.
 
Stiliga maskiner Skooda och väldigt fina bilder du lyckats lägga upp ;) .

Jag kanske är blind men var hitta du priset heimlaga?
 
Skooda och jag hade en diskussion om fräsen inför köpet så du är inte invigd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.