23 725 läst · 141 svar
24k läst
141 svar
Fräs och justersåg
Det påstås att snedfasningarna på de båda fenolskenorna som justerbordsrullarna löper på är frästa i en upsättning efter att man nitade fast fenolskenan i den underliggande balken. Detta för att de skall bli exakt parallella och jämnbreda. Vi vet ju båda hur svårt det är att popnita fast en komponent på tiondelsmillimeters nogrannhet eller montera två skenor parallellt.Daniel_N skrev:
Om det antagandet är korrekt så krävs det antingen en portalfräs eller gammaldags planhyvel för metall med över 2 meters rörelse för att klara den bearbetningen.
Säkert finns det någon hemmapularmetod för att göra samma sak för hand men jag har inte kommit på den metoden ännu.
Gamla justersågar med glappt justerbord brukar vara billiga så jag är väldigt tacksam om någon har en lösning!
Då skulle jag ha råd med en egen Altendorf!
Jag har inte sett att att det skall vara fenol på nyare maskiner på någon av dom stora tillverkarna i europa. Scm har definitivt inte det inte felder eller martin eller altendorf.
Jag minns den där bruna ser ut som konstig plywood eller trä som satt på justerborden förr. Men undrar om inte det var någon form av glid lager eller bara styrning och att det var kulor i härdade banor.
Det här måste vi djupdyka i.
Jag minns den där bruna ser ut som konstig plywood eller trä som satt på justerborden förr. Men undrar om inte det var någon form av glid lager eller bara styrning och att det var kulor i härdade banor.
Det här måste vi djupdyka i.
Ja det där bruna som finns på både Altendorf och Steton och Panhans och Martin torde vara fiberarmerad fenolharts.
Om de allihop har bytt konstruktion har det hänt så nyligen att de sågarna inte har kommit ut på begagnatmarknaden och till småföretagen ännu.
Fast jag vet att jag har sett en 2000-tals SCM med stålskenor och fantastiskt jämn justerbordsrörelse..... tyckte det var väldigt lyxigt...... någon glodde då jag stod och drog justerbordet fram och tillbaka och drömde.
Om de allihop har bytt konstruktion har det hänt så nyligen att de sågarna inte har kommit ut på begagnatmarknaden och till småföretagen ännu.
Fast jag vet att jag har sett en 2000-tals SCM med stålskenor och fantastiskt jämn justerbordsrörelse..... tyckte det var väldigt lyxigt...... någon glodde då jag stod och drog justerbordet fram och tillbaka och drömde.