RoTe
J JohanLun skrev:
Frågan är ju om kungen kan filkörning. I Norrköping har jag för mig han lyckats köra rakt igenom en rondell, eller om han fastade i mitten?
Hade jag varit kung hade jag inte varit nykter, någonsin. Immunitet ftw.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver bara lyssna till din inre röst, du vet ju vad du behöver göra. ”Jöööönskööpiiing”
Föffan! Dra inte ner honom till min gamla hemstad!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Föffan! Dra inte ner honom till min gamla hemstad!
Förlåt. Men det är något som måste göras. Vi kan inte ha kvar honom här.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Gissar att du bor lite söderöver då där friktionsdäck är i majoritet.
Det är här i södra Sverige (Skåne) man behöver dubbdäck utanför städerna om det är svartis, då åker bilarna med friktionsdäck i diket.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
RoTe
P Peter787 skrev:
Det är här i södra Sverige (Skåne) man behöver dubbdäck utanför städerna om det är svartis, då åker bilarna med friktionsdäck i diket.
Ok cool, jag håller mig på motorvägen.
 
P
RoTe RoTe skrev:
Ok cool, jag håller mig på motorvägen.
Våra motorvägar är mest utanför städerna...
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P Peter787 skrev:
Våra motorvägar är mest utanför städerna...
Japp den går lite utanför Uppsala, den där E4 du vet.
 
P
RoTe RoTe skrev:
Japp den går lite utanför Uppsala, den där E4 du vet.
Den finns här också, fast jag tror inte svartis är så vanlig där uppe.
 
P Peter787 skrev:
Det är här i södra Sverige (Skåne) man behöver dubbdäck utanför städerna om det är svartis, då åker bilarna med friktionsdäck i diket.
Nej det är de som är dåliga på att köra bil som åker i diket. Jag har kört friktionsdäck på alla sorters is och det går utmärkt. Ibland är det inte lika bra som bra dubbade däck, typiskt runt nollan med blöt is. ”Svartis” är typiskt torr och inte blöt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och hur ofta är det blankis på våra större vägar? Sluta va en sån jävla domedagsprofet.
Nej, min farsa körde fram till typ 1985 på bara sommardäck. Gick bra. Sen kom lagen och han skaffade vinterdäck. Gick också bra.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Dito.

På is är det uselt väggrepp med friktionsdäck. Skäm inte ut dig genom att påstå något annat. Det är däför folk med friktionsdäck ligger i 40 på 80 väg när de kommer ut på osaltade vägar…
Märkligt. Jag har dubbdäck på ena bilen och dubbfritt på den andra och det går alldeles utmärkt att ta sig fram med båda utan att ligga i 40 km/h på 80-väg. Bilen med dubbfritt köpte jag nu 2009 och den har haft dubbfritt hela tiden. Sen har varit i fjällen på påsken många gånger, den har varit ute på landet med glashala grusvägar med is ovanpå etc. Den har varit förstabilen i många år och det har gått hur bra som helst.

Jag har inget emot dubbdäck, jag har det som sagt på de andra bilen, men det är märkligt hur några som aldrig kört med bra friktionsdäck dömer ut den så hårt. Karlmb är lika övertygad som du att dubbdäck är bäst, friktionsdäck är skräp. Han har även den konstiga tanken att någon som gillar dubbfritt har något sekteristiskt eller religiöst över sig... Det är tydligen väldigt svårt att se samma beteende i själv.

Finns det andra saker som du saknar erfarenhet från, som du kan mycket bättre än folk med mångårig erfarenhet?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Nej, min farsa körde fram till typ 1985 på bara sommardäck. Gick bra. Sen kom lagen och han skaffade vinterdäck. Gick också bra.
Vad körde han på mellan 1985 och 1999?
1 oktober 1999 började lagen om vinterdäck att gälla...
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt. Jag har dubbdäck på ena bilen och dubbfritt på den andra och det går alldeles utmärkt att ta sig fram med båda utan att ligga i 40 km/h på 80-väg. Bilen med dubbfritt köpte jag nu 2009 och den har haft dubbfritt hela tiden. Sen har varit i fjällen på påsken många gånger, den har varit ute på landet med glashala grusvägar med is ovanpå etc. Den har varit förstabilen i många år och det har gått hur bra som helst.

Jag har inget emot dubbdäck, jag har det som sagt på de andra bilen, men det är märkligt hur några som aldrig kört med bra friktionsdäck dömer ut den så hårt. Karlmb är lika övertygad som du att dubbdäck är bäst, friktionsdäck är skräp. Han har även den konstiga tanken att någon som gillar dubbfritt har något sekteristiskt eller religiöst över sig... Det är tydligen väldigt svårt att se samma beteende i själv.

Finns det andra saker som du saknar erfarenhet från, som du kan mycket bättre än folk med mångårig erfarenhet?
Om du tror att friktionsdäck ger bra grepp på is så är det du som saknar erfarenhet. Jag hamnade på svartis en gång med friktionsdäck, det var enbart tur att det slutade bra.

Så sluta att sprida vilseledande information. Friktionsdäck är säkert utmärkt så länge man kör på välsaltade isfria vägar, men i vissa situationer är de galet dåliga.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att friktionsdäck ger bra grepp på is så är det du som saknar erfarenhet. Jag hamnade på svartis en gång med friktionsdäck, det var enbart tur att det slutade bra.

Så sluta att sprida vilseledande information. Friktionsdäck är säkert utmärkt så länge man kör på välsaltade isfria vägar, men i vissa situationer är de galet dåliga.
Jag körde buss en gång och när det blev blöt is som underlag stannade jag. Min arbetsgivare köpte inte dubbdäck och det gick utmärkt 99% av tiden.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att friktionsdäck ger bra grepp på is så är det du som saknar erfarenhet.
Det var inte det jag påstod. De är sämre på ren is, det förnekar ingen. Men det fungerar i praktiken väldigt bra. Jag har kört dubbfritt sen 2009 och kört på alla möjliga typer av vägar med dessa. Är du säker på att det är jag som saknar erfarenhet?
Nissens Nissens skrev:
Jag hamnade på svartis en gång med friktionsdäck, det var enbart tur att det slutade bra.
Och med dubbdäck hade det varit problemfritt?
Nissens Nissens skrev:
Så sluta att sprida vilseledande information. Friktionsdäck är säkert utmärkt så länge man kör på välsaltade isfria vägar, men i vissa situationer är de galet dåliga.
Jag kör på grusvägar, där det inte saltas. Vissa sträckor är rena isgatan, kliver du ut bilen så håll i dig. Jag kör på oplogade vägar. Jag kör på vägar med frost, på vägar som är osaltade (och saltade såklart) och det fungerar väldigt bra. Inte perfekt i alla lägen, men kör man med lite hjärna så fungerar det. Man måste inte ligga 40 km/h på 80-väg för att det ska fungera. Det har dock hänt att jag kört 40-50 km/h på motorväg när förhållandena krävt det, oavsett om jag haft bilen med eller utan dubb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.