354 411 läst · 5 749 svar
354k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Nej det är de som är dåliga på att köra bil som åker i diket. Jag har kört friktionsdäck på alla sorters is och det går utmärkt. Ibland är det inte lika bra som bra dubbade däck, typiskt runt nollan med blöt is. ”Svartis” är typiskt torr och inte blöt.P Peter787 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Märkligt. Jag har dubbdäck på ena bilen och dubbfritt på den andra och det går alldeles utmärkt att ta sig fram med båda utan att ligga i 40 km/h på 80-väg. Bilen med dubbfritt köpte jag nu 2009 och den har haft dubbfritt hela tiden. Sen har varit i fjällen på påsken många gånger, den har varit ute på landet med glashala grusvägar med is ovanpå etc. Den har varit förstabilen i många år och det har gått hur bra som helst.Nissens skrev:
Jag har inget emot dubbdäck, jag har det som sagt på de andra bilen, men det är märkligt hur några som aldrig kört med bra friktionsdäck dömer ut den så hårt. Karlmb är lika övertygad som du att dubbdäck är bäst, friktionsdäck är skräp. Han har även den konstiga tanken att någon som gillar dubbfritt har något sekteristiskt eller religiöst över sig... Det är tydligen väldigt svårt att se samma beteende i själv.
Finns det andra saker som du saknar erfarenhet från, som du kan mycket bättre än folk med mångårig erfarenhet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Om du tror att friktionsdäck ger bra grepp på is så är det du som saknar erfarenhet. Jag hamnade på svartis en gång med friktionsdäck, det var enbart tur att det slutade bra.Fairlane skrev:Märkligt. Jag har dubbdäck på ena bilen och dubbfritt på den andra och det går alldeles utmärkt att ta sig fram med båda utan att ligga i 40 km/h på 80-väg. Bilen med dubbfritt köpte jag nu 2009 och den har haft dubbfritt hela tiden. Sen har varit i fjällen på påsken många gånger, den har varit ute på landet med glashala grusvägar med is ovanpå etc. Den har varit förstabilen i många år och det har gått hur bra som helst.
Jag har inget emot dubbdäck, jag har det som sagt på de andra bilen, men det är märkligt hur några som aldrig kört med bra friktionsdäck dömer ut den så hårt. Karlmb är lika övertygad som du att dubbdäck är bäst, friktionsdäck är skräp. Han har även den konstiga tanken att någon som gillar dubbfritt har något sekteristiskt eller religiöst över sig... Det är tydligen väldigt svårt att se samma beteende i själv.
Finns det andra saker som du saknar erfarenhet från, som du kan mycket bättre än folk med mångårig erfarenhet?
Så sluta att sprida vilseledande information. Friktionsdäck är säkert utmärkt så länge man kör på välsaltade isfria vägar, men i vissa situationer är de galet dåliga.
Jag körde buss en gång och när det blev blöt is som underlag stannade jag. Min arbetsgivare köpte inte dubbdäck och det gick utmärkt 99% av tiden.Nissens skrev:Om du tror att friktionsdäck ger bra grepp på is så är det du som saknar erfarenhet. Jag hamnade på svartis en gång med friktionsdäck, det var enbart tur att det slutade bra.
Så sluta att sprida vilseledande information. Friktionsdäck är säkert utmärkt så länge man kör på välsaltade isfria vägar, men i vissa situationer är de galet dåliga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 271 inlägg
Det var inte det jag påstod. De är sämre på ren is, det förnekar ingen. Men det fungerar i praktiken väldigt bra. Jag har kört dubbfritt sen 2009 och kört på alla möjliga typer av vägar med dessa. Är du säker på att det är jag som saknar erfarenhet?Nissens skrev:
Och med dubbdäck hade det varit problemfritt?Nissens skrev:
Jag kör på grusvägar, där det inte saltas. Vissa sträckor är rena isgatan, kliver du ut bilen så håll i dig. Jag kör på oplogade vägar. Jag kör på vägar med frost, på vägar som är osaltade (och saltade såklart) och det fungerar väldigt bra. Inte perfekt i alla lägen, men kör man med lite hjärna så fungerar det. Man måste inte ligga 40 km/h på 80-väg för att det ska fungera. Det har dock hänt att jag kört 40-50 km/h på motorväg när förhållandena krävt det, oavsett om jag haft bilen med eller utan dubb.Nissens skrev: