Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har förövrigt avverkat hundratals mil i snö, is och annat vinterväglag med sommardäck, det är inga större problem om man anpassar sig till situationen.
Men nåja, jag har ju dock kört över tjugotusen mil med vinterdäck av olika slag, så sommardäck på vinterväglag är inte mitt normaltillstånd, och inget jag föreslår eller rekommenderar.
Och jag skulle verkligen inte vilja köra här nere i Uppsala de dagarna med vinterföre med sommardäck, det är alldeles för hetsig trafik för det.
För kör man med dåliga däck måste man ju kompensera på något vis, typiskt låg hastighet och långa avstånd till framförvarande, dvs går dåligt ihop med storstadstrafiken.

Men det jag har kört har jag kört, för det mesta på mer lämpliga vägar och tidpunkter på dygnet.
Men det gör i alla fall att jag inte känner mig speciellt stressad av att köra med friktionsdäck på vintern, de är ju kalasbra jämfört med vad jag vet att jag klarar av som värst.

Och jag kan ju också meddela att jag aldrig har varit med om tillbud eller olycka med sommardäck och vinterväglag. Men 2 ggr i mitt liv har jag behövt få bärgning ur diket, båda gångerna med fina dubbdäck (och en Micke som då plötsligt litar för mycket på däcken och kör som att det var formel 1 ;) ).

Det var väl någon som skrev att det främst beror på föraren, och det håller jag väl med om.
Det är inte så att jag skiter på mig när jag måste köra Mercedes ML320 med 4-matic och friktionsdäck på vintern.
Men däckval handlar om något annat.
Att det finns situationer när förhållandena är svårare än vanligt. Och då behövs marginalerna fullt ut. Oavsett hur försiktigt man tycker man kör.
För man kan aldrig veta 100% hur vägen ser ut 20m längre fram.

De gånger man måste vara vaksam med friktionsdäck är vid nollan speciellt vid broar och viadukter då det kan vara underkylt. Jag har kört hundratals mil på friktiosndäck utan en enda incident. Dock kör jag på stora vägar 99% av tiden. Direkt när man kommer på mindre vägar så märker man ju att isen är sådär för fiktiondäcken, men inte varit problem så länge man håller avstånden för det är inbromsning som är grejen iu de fallen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De gånger man måste vara vaksam med friktionsdäck är vid nollan speciellt vid broar och viadukter då det kan vara underkylt. Jag har kört hundratals mil på friktiosndäck utan en enda incident. Dock kör jag på stora vägar 99% av tiden. Direkt när man kommer på mindre vägar så märker man ju att isen är sådär för fiktiondäcken, men inte varit problem så länge man håller avstånden för det är inbromsning som är grejen iu de fallen.
Tills något hamnar direkt framför bilen. Eller du kör lite, lite för fort i en kurva.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tills något hamnar direkt framför bilen. Eller du kör lite, lite för fort i en kurva.
Jo det är klart typ en älg, men de flesta andra orsaker så är det föraren som hållt för korta avstånd.
Jag brukar testa väglaget genom att göra inbromsnig och på stor vägar är det ju torrt. Det blir torrt väldigt fort också det kan vara en rilla i mitten där däcken inte träffar men det är torrt där däcken är pga friktionen från alla tusen bilar som transporteras.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
haha arbetarklass, så bagarmossen var inte så far off då. 😆
Du vet ju att jag har högre utbildning än dig så jag vet inte varför du skriver så. Inte för att det är nåt fel på arbetarklass, eller Bagarmossen för den delen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Du vet ju att jag har högre utbildning än dig så jag vet inte varför du skriver så. Inte för att det är nåt fel på arbetarklass, eller Bagarmossen för den delen.
Jag har inte ens examen, blev headhuntad medans jag gjorde x-jobbet. Som Bill Gates och alla andra.

Bagermossen är helvetet på jorden och guds straff till mänskligheten. Precis som allt annat söder om gamlastan eller norr om valhallavägen

Jo det är klart typ en älg, men de flesta andra orsaker så är det föraren som hållt för korta avstånd.
Jag brukar testa väglaget genom att göra inbromsnig och på stor vägar är det ju torrt. Det blir torrt väldigt fort också det kan vara en rilla i mitten där däcken inte träffar men det är torrt där däcken är pga friktionen från alla tusen bilar som transporteras.
De flesta, ja.
Självklart för många är att testa som du säger.
Det är bra men inte tillräckligt. Man får också hjälp av moderna bilar när de detekterar att något hjul har avvikande hastighet eller att en sladd har inletts.
Då är det ibland för sent dock.
Tyvärr tror jag inte alla testar så ofta om ens alls. "Är det halt kan man ju få sladd".
Så de kör hellre i ovisshet och i samma takt som de flesta andra om de inte är ensamma på vägen.

K karlmb skrev:
Det är inte så att jag skiter på mig när jag måste köra Mercedes ML320 med 4-matic och friktionsdäck på vintern.
Men däckval handlar om något annat.
Att det finns situationer när förhållandena är svårare än vanligt. Och då behövs marginalerna fullt ut. Oavsett hur försiktigt man tycker man kör.
För man kan aldrig veta 100% hur vägen ser ut 20m längre fram.
Àtt ha marginaler fullt ut, gäller det bara när friktionsdäcket är sämre än dubbdäcket, eller gäller det också när dubbdäcket är sämre än friktionsdäcket? Tex våt asfalt, kall torr asfalt, snö........

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DU har fel. Mamma är född i sibiren på östermalm/vasastan. Som 3 generationer före henne. Vilket är defintionen
Nej det är bara definitionen hos er som inte kvalar in. Sorry. Dags att flytta hem anders!

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är bara definitionen hos er som inte kvalar in. Sorry. Dags att flytta hem anders!
Proletären har fel

Nissens Nissens skrev:
Dito.

På is är det uselt väggrepp med friktionsdäck.
Nissens Nissens skrev:
Dito.

På is är det uselt väggrepp med friktionsdäck. Skäm inte ut dig genom att påstå något annat. Det är däför folk med friktionsdäck ligger i 40 på 80 väg när de kommer ut på osaltade vägar…
Jag tycker att friktionsdäck har ett imponerande "grepp" på is. En dubbdäck som gått några säsonger och har slitna dubbar upplever jag som sämre än friktionsdäck på is.

K karlmb skrev:
De flesta, ja.
Självklart för många är att testa som du säger.
Det är bra men inte tillräckligt. Man får också hjälp av moderna bilar när de detekterar att något hjul har avvikande hastighet eller att en sladd har inletts.
Då är det ibland för sent dock.
Tyvärr tror jag inte alla testar så ofta om ens alls. "Är det halt kan man ju få sladd".
Så de kör hellre i ovisshet och i samma takt som de flesta andra om de inte är ensamma på vägen.
Min uppfattning är att der fungerar bra. Och dubbdäck har ju nackdelar kontra friktionsdäcken i andra sammanhang.

MathiasS MathiasS skrev:
Var lite snäll nu. Det kan inte vara så kul att sakta börja inse verkligheten som den faktiskt är...

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Àtt ha marginaler fullt ut, gäller det bara när friktionsdäcket är sämre än dubbdäcket, eller gäller det också när dubbdäcket är sämre än friktionsdäcket? Tex våt asfalt, kall torr asfalt, snö........
Du kan inte likställa tex några % sämre bromssträcka i varmt väder med 400% sämre bromssträcka på blankis. Då resonerar du som en politiker.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Min uppfattning är att der fungerar bra. Och dubbdäck har ju nackdelar kontra friktionsdäcken i andra sammanhang.
Vädigt få nackdelar om man inte kör runt med dem året om, vilket jag misstänker en del med friktionsdäck gillar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.