RoTe RoTe skrev:
Jag körde buss en gång och när det blev blöt is som underlag stannade jag. Min arbetsgivare köpte inte dubbdäck och det gick utmärkt 99% av tiden.
Nu luras du allt. Enligt Nissens går det inte att stanna på blöt is.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad körde han på mellan 1985 och 1999?
1 oktober 1999 började lagen om vinterdäck att gälla...
Jag minns väl fel. Han körde på sommardäck då länge det var tillåtet.
 
useless useless skrev:
Nu luras du allt. Enligt Nissens går det inte att stanna på blöt is.
Nej det är omöjligt att stanna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det var inte det jag påstod. De är sämre på ren is, det förnekar ingen. Men det fungerar i praktiken väldigt bra. Jag har kört dubbfritt sen 2009 och kört på alla möjliga typer av vägar med dessa. Är du säker på att det är jag som saknar erfarenhet?

Och med dubbdäck hade det varit problemfritt?

Jag kör på grusvägar, där det inte saltas. Vissa sträckor är rena isgatan, kliver du ut bilen så håll i dig. Jag kör på oplogade vägar. Jag kör på vägar med frost, på vägar som är osaltade (och saltade såklart) och det fungerar väldigt bra. Inte perfekt i alla lägen, men kör man med lite hjärna så fungerar det. Man måste inte ligga 40 km/h på 80-väg för att det ska fungera. Det har dock hänt att jag kört 40-50 km/h på motorväg när förhållandena krävt det, oavsett om jag haft bilen med eller utan dubb.
Och jag har 100000-tals mil i ryggen och jag kan köra bil ( har A, BE CE kort) och jag har provat friktionsdäck som vi har på en bil (med 4wd) och kommer aldrig att köpa det frivilligt.
 
K karlmb skrev:
Och jag har 100000-tals mil i ryggen och jag kan köra bil ( har A, BE CE kort) och jag har provat friktionsdäck som vi har på en bil (med 4wd) och kommer aldrig att köpa det frivilligt.
Berätta mer om dina erfarenheter med dubbdäck när du körde CE.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Berätta mer om dina erfarenheter med dubbdäck när du körde CE.
Vad har det med saken att göra? Jag kan det här med bilar.
 
  • Haha
Jeppson
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad har det med saken att göra? Jag kan det här med bilar.
Varför lyfter du ditt CE då i samband med att du dissar friktionsdäck? Har du ens kört långtradare i vinterväglag nångång och kan uttala dig?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Varför lyfter du ditt CE då i samband med att du dissar friktionsdäck? Har du ens kört långtradare i vinterväglag nångång och kan uttala dig?
Det har jag faktiskt inte. (Nämnde det då det verkar vara nödvändigt för vissa att berätta hur duktiga de är och vad de lyckats med rent anektdotiskt)
Har du så kan du väl berätta varför det funkar (någorlunda) utan dubbar där?
 
K karlmb skrev:
Det har jag faktiskt inte. (Nämnde det då det verkar vara nödvändigt för vissa att berätta hur duktiga de är och vad de lyckats med rent anektdotiskt)
Har du så kan du väl berätta varför det funkar (någorlunda) utan dubbar där?
Ja jag har kört många mil långtradare i vinterväglag. Det funkar väldigt bra. En gång en smällvinter var E20 avstängd för någon hade kört av vägen. Jag blev fast i en kö i nån timma och tänkte stilla nåt i stil med ” att inte folk kan lära sig köra ”. Jag hoppade ur för att gå och slå en drill, men så fort jag släppte lastbilen så halkade jag omkull och gled , över vägen, ner i diket. Jag fick åla mig tillbaks till lastbilen. Där och då fick jag upp respekten för friktionsdäck.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Det har jag faktiskt inte. (Nämnde det då det verkar vara nödvändigt för vissa att berätta hur duktiga de är och vad de lyckats med rent anektdotiskt)
Jag nämnde att jag kört dubbfritt sedan 2009 eftersom det påstods att jag saknar erfarenhet av det, inte för att det skulle vara nödvändigt.

Jag skrev inget om att jag skulle vara duktig.
Du förvränger vad folk skriver.

Anekdotiskt är såklart dåliga bevis, så långt är vi överens. Brist på egen erfarenhet är dock inte bättre. Det bästa är väl att titta på en massa tester som man försöker göra objektiva. Där är det tydligt att dubbfritt fungerar väl så bra utom just på blankis.
K karlmb skrev:
Har du så kan du väl berätta varför det funkar (någorlunda) utan dubbar där?
Varför berättar inte du? Ingen egen erfarenhet verkar ju inte vara något som hindrar dig?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
M Mulvaden skrev:
Ja jag har kört många mil långtradare i vinterväglag. Det funkar väldigt bra. En gång en smällvinter var E20 avstängd för någon hade kört av vägen. Jag blev fast i en kö i nån timma och tänkte stilla nåt i stil med ” att inte folk kan lära sig köra ”. Jag hoppade ur för att gå och slå en drill, men så fort jag släppte lastbilen så halkade jag omkull och gled , över vägen, ner i diket. Jag fick åla mig tillbaks till lastbilen. Där och då fick jag upp respekten för friktionsdäck.
Det har hänt mig också en gång, fast jag körde iofs personbil (och nu minns jag inte om jag hade dubbat, dubbfritt eller sommardäck (det var länge sedan, då det inte var förbjudet (men kanske dumt) att köra med sommardäck på vintern) men jag misstänker att jag hade halvrisiga dubbdäck).

Halt som tusan, så jag körde försiktigt som tusan, och plötsligt var det stopp för någon smärre olycka, eller kanske någon som bara kört av eller ställt sig tvärs över vägen.

Nåväl, när jag stannat så tänkte jag att jag går ut och kollar om jag kan hjälpa till med något.
Och drog rätt ner i backen så fort jag släppte bilen, vägen var lite lätt bankad då det var i en kurva, jag kunde inte stå still, utan gled sakta neråt i den mycket svaga lutningen.

Ja det där glömmer jag aldrig, det ingav rejäl respekt, som sitter i.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har förövrigt avverkat hundratals mil i snö, is och annat vinterväglag med sommardäck, det är inga större problem om man anpassar sig till situationen.
Men nåja, jag har ju dock kört över tjugotusen mil med vinterdäck av olika slag, så sommardäck på vinterväglag är inte mitt normaltillstånd, och inget jag föreslår eller rekommenderar.
Och jag skulle verkligen inte vilja köra här nere i Uppsala de dagarna med vinterföre med sommardäck, det är alldeles för hetsig trafik för det.
För kör man med dåliga däck måste man ju kompensera på något vis, typiskt låg hastighet och långa avstånd till framförvarande, dvs går dåligt ihop med storstadstrafiken.

Men det jag har kört har jag kört, för det mesta på mer lämpliga vägar och tidpunkter på dygnet.
Men det gör i alla fall att jag inte känner mig speciellt stressad av att köra med friktionsdäck på vintern, de är ju kalasbra jämfört med vad jag vet att jag klarar av som värst.

Och jag kan ju också meddela att jag aldrig har varit med om tillbud eller olycka med sommardäck och vinterväglag. Men 2 ggr i mitt liv har jag behövt få bärgning ur diket, båda gångerna med fina dubbdäck (och en Micke som då plötsligt litar för mycket på däcken och kör som att det var formel 1 ;) ).

Det var väl någon som skrev att det främst beror på föraren, och det håller jag väl med om.
 
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Ja jag har kört många mil långtradare i vinterväglag. Det funkar väldigt bra. En gång en smällvinter var E20 avstängd för någon hade kört av vägen. Jag blev fast i en kö i nån timma och tänkte stilla nåt i stil med ” att inte folk kan lära sig köra ”. Jag hoppade ur för att gå och slå en drill, men så fort jag släppte lastbilen så halkade jag omkull och gled , över vägen, ner i diket. Jag fick åla mig tillbaks till lastbilen. Där och då fick jag upp respekten för friktionsdäck.
Du har aldrig tänkt på vad som är skillnaden mellan ett tungt fordon och en personbil när det kommer till frikrion och modd och sånt?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det bästa är väl att titta på en massa tester som man försöker göra objektiva. Där är det tydligt att dubbfritt fungerar väl så bra utom just på blankis.
Det är inte direkt egen erfarenhet.
Det är inte tydligt, och om vi är överens om problemet på blankis så förstår jag faktiskt inte vad du vill säga.
 
M Mulvaden skrev:
Ja jag har kört många mil långtradare i vinterväglag. Det funkar väldigt bra. En gång en smällvinter var E20 avstängd för någon hade kört av vägen. Jag blev fast i en kö i nån timma och tänkte stilla nåt i stil med ” att inte folk kan lära sig köra ”. Jag hoppade ur för att gå och slå en drill, men så fort jag släppte lastbilen så halkade jag omkull och gled , över vägen, ner i diket. Jag fick åla mig tillbaks till lastbilen. Där och då fick jag upp respekten för friktionsdäck.
haha arbetarklass, så bagarmossen var inte så far off då. 😆
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.