K karlmb skrev:
Du kan inte likställa tex några % sämre bromssträcka i varmt väder med 400% sämre bromssträcka på blankis. Då resonerar du som en politiker.
Aha, nu ska vi plötsligt ha en nyanserad diskussion. Ok. Då kan vi fortsätta med att det inte är 400% sämre på blankis. Här är ett exempel på hur det är:

Diagram som visar bromssträckor på is vid -1°C och -8°C för dubbade och friktionsdäck i nordiska och centraleuropeiska standarder.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Aha, nu ska vi plötsligt ha en nyanserad diskussion. Ok. Då kan vi fortsätta med att det inte är 400% sämre på blankis. Här är ett exempel på hur det är:

[bild]
Fair enough. Har du även blöt is?
 
K karlmb skrev:
Vädigt få nackdelar om man inte kör runt med dem året om, vilket jag misstänker en del med friktionsdäck gillar.
Det är ju inte riktigt sant greppet på dubbdäck är sämre på typ alla andra underlag än blankis. Så du har samma problematik fast inverterat med dubbdäck
 
Det finns säkert i något test. Jag har det inte tillgängligt. Det är uppenbart den sämsta situationen för ett dubbfritt däck.

Min poäng här är inte att friktion är bättre än dubb, eller tvärtom. Vad som är en lämplig avvägning beror på var man kör och vad man än väljer blir det en kompromiss. Det är också så att inget av alternativen är så dåligt att det inte är lämpligt att använda. Jag har kört premiumdäck av båda alternativen på samma bil, likadan fälg, samma dimension (så breda att det är "förkastligt" att använda, men ändå går det fint) i flera år nu och båda fungerar bra på alla underlag. När det är riktigt halt är det svinhalt med båda typerna av däck.

Den största nackdelen med dubbfritt är att de inte håller lika länge som dubbat.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vädigt få nackdelar om man inte kör runt med dem året om, vilket jag misstänker en del med friktionsdäck gillar.
Har du statistik på det, vad jag vet kör de flesta sinna friktionsdäck enbart på vintern. Du tänker nog på jänkare och deras värdelösa allround däck. Det är en helt annan grej
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns fler invånare att para sig med på Östermalm än hela Norrland ❤️
Det bor väl inte ens 90 000 pers på Östermalm? Dessutom parar sig väl inte folk där utan går på massagesalong istället och dubbelswishar.😆
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du statistik på det, vad jag vet kör de flesta sinna friktionsdäck enbart på vintern. Du tänker nog på jänkare och deras värdelösa allround däck. Det är en helt annan grej
Jag kan garantera att det är tusentals bilar som går året om på friktionsdäck för vinterbruk. Det borde du ha sett också. Ännu vanligare är det på kontinenten.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det borde du ha sett också.
Jag måste vara udda för jag går aldrig runt och tittar på andra bilars däck... Eller någon är udda i alla fall... 😂
 
K karlmb skrev:
Jag kan garantera att det är tusentals bilar som går året om på friktionsdäck för vinterbruk. Det borde du ha sett också. Ännu vanligare är det på kontinenten.
250k enligt Nokia, framgår inte vilken typ utan att det är vinterdäck. Folk är korkade. Säkert byggahus folk i stort
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag måste vara udda för jag går aldrig runt och tittar på andra bilars däck... Eller någon är udda i alla fall... 😂
Det händer att jag kollar. Det är inte ovanligt att man ser bilar med dubbdäck runt midsommar på en stor parkering i Stockholmsområdet. 😢
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte ovanligt att man ser bilar med dubbdäck runt midsommar på en stor parkering i Stockholmsområdet.
Ja just dubb kan dra till sig mina blickar också någon gång men väldigt tveksamt om jag skulle notera skillnaden mellan sommardäck, dubbfriavinterdäck eller allvädersdäck, eller vad de nu kallas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad skulle vara " finare " om 3 generationer på ena sidan bott i Stockholm, Stockholm var väl fyllt med idioter även för 3 generationer sen? Givetvis även smarta personer. Men en stockholmares mormor kan ju både varit smart och stenkorkad.

Eller är det kännedom om staden? Den lär väl inte garanterat gå i arv?

Jag kan förstå de som hävdar att det krävs både rikedom och ett par generationer i adeln för att kvala in till de finare salongerna, men om farfars far var sumprunkare på Skeppsholmen ger väl det knappast varken genetiska eller fostrade miljöfördelar?
Tror ingen normalt funtad person säger emot dig här.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns säkert i något test. Jag har det inte tillgängligt. Det är uppenbart den sämsta situationen för ett dubbfritt däck.

Min poäng här är inte att friktion är bättre än dubb, eller tvärtom. Vad som är en lämplig avvägning beror på var man kör och vad man än väljer blir det en kompromiss. Det är också så att inget av alternativen är så dåligt att det inte är lämpligt att använda. Jag har kört premiumdäck av båda alternativen på samma bil, likadan fälg, samma dimension (så breda att det är "förkastligt" att använda, men ändå går det fint) i flera år nu och båda fungerar bra på alla underlag. När det är riktigt halt är det svinhalt med båda typerna av däck.

Den största nackdelen med dubbfritt är att de inte håller lika länge som dubbat.
Fast om man inte viktar alla egenskaper lika så väger det ju tydligt över. Och jag kan inte se hur man kan vikta grepp på torrt, förutsägbart väglag lika högt som grepp på plötsligt svart is som du inte visste om innan du kom dit.
Och därmed är valet självklart enligt mitt sätt att se det.
Dina anekdoter är nog relevanta, men det är mitt tänkta beteende om att köra på slicks på sommaren också.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är ju om kungen kan filkörning. I Norrköping har jag för mig han lyckats köra rakt igenom en rondell, eller om han fastade i mitten?
Han krockade(i en bmw m3csl..), oklart om han var vållande...
Cirkulationsplatsen ifråga fick sedan en guldkrona i mitten.. (numera borttappad av kommunen..🤣)
 
K karlmb skrev:
Fast om man inte viktar alla egenskaper lika så väger det ju tydligt över.
Om man inte viktar lika så kan det tippa åt något håll, det låter rimligt. Jag antar att man bör vikta egenskaperna efter sitt eget körmönster, sin egen förmåga (jag sätter tex dubbfritt på bilen jag kör utan tvivel, men dubbat på bilen min dotter med nybakat körkort kör), hur väglaget ser ut normalt osv. Dvs, vissa egenskaper kan vara ointressanta för dig och då ger du den låg vikt - det låter ok.

K karlmb skrev:
förutsägbart väglag lika högt som grepp på plötsligt svart is som du inte visste om innan du kom dit.
Och därmed är valet självklart enligt mitt sätt att se det.
"plötsligt svartis". Vad är det? Jag tror jag ärligt kan säga att jag endast EN gång under 33 år bakom ratten blivit överraskad av halka. Man märker ju normalt hur halt det är och kan anpassa sin körning till det.

Jag resonerar som att det är konstigt att optimera för något som inträffar så sällan. Eller rättare sagt, det gör att båda alternativen är högst gångbara. Det dubbfria däcket har högre komfort och är mycket bättre för miljön. Det är trevligare att åka på 90% av tiden.

Vilket man sedan väljer är upp till var och en. Jag har valt båda. Jag vänder mig som sagt mot att du säger att det är helt orimligt att åka dubbfritt. Det är fel oavsett subjektiva val. Det är fullt rimligt även om du väljer något annat.

Samma sak med bredden på däck du pratade om förut. "allt över 205mm är förkastligt". Det är det förstås inte. Jag tror jag har 235or på vintern. Det går väldigt bra.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.