355 917 läst · 5 727 svar
356k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Det finns säkert i något test. Jag har det inte tillgängligt. Det är uppenbart den sämsta situationen för ett dubbfritt däck.
Min poäng här är inte att friktion är bättre än dubb, eller tvärtom. Vad som är en lämplig avvägning beror på var man kör och vad man än väljer blir det en kompromiss. Det är också så att inget av alternativen är så dåligt att det inte är lämpligt att använda. Jag har kört premiumdäck av båda alternativen på samma bil, likadan fälg, samma dimension (så breda att det är "förkastligt" att använda, men ändå går det fint) i flera år nu och båda fungerar bra på alla underlag. När det är riktigt halt är det svinhalt med båda typerna av däck.
Den största nackdelen med dubbfritt är att de inte håller lika länge som dubbat.
Min poäng här är inte att friktion är bättre än dubb, eller tvärtom. Vad som är en lämplig avvägning beror på var man kör och vad man än väljer blir det en kompromiss. Det är också så att inget av alternativen är så dåligt att det inte är lämpligt att använda. Jag har kört premiumdäck av båda alternativen på samma bil, likadan fälg, samma dimension (så breda att det är "förkastligt" att använda, men ändå går det fint) i flera år nu och båda fungerar bra på alla underlag. När det är riktigt halt är det svinhalt med båda typerna av däck.
Den största nackdelen med dubbfritt är att de inte håller lika länge som dubbat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Har du statistik på det, vad jag vet kör de flesta sinna friktionsdäck enbart på vintern. Du tänker nog på jänkare och deras värdelösa allround däck. Det är en helt annan grejK karlmb skrev:
Jag kan garantera att det är tusentals bilar som går året om på friktionsdäck för vinterbruk. Det borde du ha sett också. Ännu vanligare är det på kontinenten.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Ja just dubb kan dra till sig mina blickar också någon gång men väldigt tveksamt om jag skulle notera skillnaden mellan sommardäck, dubbfriavinterdäck eller allvädersdäck, eller vad de nu kallas.Fairlane skrev:
Tror ingen normalt funtad person säger emot dig här.J JohanLun skrev:Vad skulle vara " finare " om 3 generationer på ena sidan bott i Stockholm, Stockholm var väl fyllt med idioter även för 3 generationer sen? Givetvis även smarta personer. Men en stockholmares mormor kan ju både varit smart och stenkorkad.
Eller är det kännedom om staden? Den lär väl inte garanterat gå i arv?
Jag kan förstå de som hävdar att det krävs både rikedom och ett par generationer i adeln för att kvala in till de finare salongerna, men om farfars far var sumprunkare på Skeppsholmen ger väl det knappast varken genetiska eller fostrade miljöfördelar?
Fast om man inte viktar alla egenskaper lika så väger det ju tydligt över. Och jag kan inte se hur man kan vikta grepp på torrt, förutsägbart väglag lika högt som grepp på plötsligt svart is som du inte visste om innan du kom dit.MathiasS skrev:Det finns säkert i något test. Jag har det inte tillgängligt. Det är uppenbart den sämsta situationen för ett dubbfritt däck.
Min poäng här är inte att friktion är bättre än dubb, eller tvärtom. Vad som är en lämplig avvägning beror på var man kör och vad man än väljer blir det en kompromiss. Det är också så att inget av alternativen är så dåligt att det inte är lämpligt att använda. Jag har kört premiumdäck av båda alternativen på samma bil, likadan fälg, samma dimension (så breda att det är "förkastligt" att använda, men ändå går det fint) i flera år nu och båda fungerar bra på alla underlag. När det är riktigt halt är det svinhalt med båda typerna av däck.
Den största nackdelen med dubbfritt är att de inte håller lika länge som dubbat.
Och därmed är valet självklart enligt mitt sätt att se det.
Dina anekdoter är nog relevanta, men det är mitt tänkta beteende om att köra på slicks på sommaren också.
Besserwisser
· östergötland
· 2 181 inlägg
Han krockade(i en bmw m3csl..), oklart om han var vållande...J JohanLun skrev:
Cirkulationsplatsen ifråga fick sedan en guldkrona i mitten.. (numera borttappad av kommunen..🤣)
Om man inte viktar lika så kan det tippa åt något håll, det låter rimligt. Jag antar att man bör vikta egenskaperna efter sitt eget körmönster, sin egen förmåga (jag sätter tex dubbfritt på bilen jag kör utan tvivel, men dubbat på bilen min dotter med nybakat körkort kör), hur väglaget ser ut normalt osv. Dvs, vissa egenskaper kan vara ointressanta för dig och då ger du den låg vikt - det låter ok.K karlmb skrev:
"plötsligt svartis". Vad är det? Jag tror jag ärligt kan säga att jag endast EN gång under 33 år bakom ratten blivit överraskad av halka. Man märker ju normalt hur halt det är och kan anpassa sin körning till det.K karlmb skrev:
Jag resonerar som att det är konstigt att optimera för något som inträffar så sällan. Eller rättare sagt, det gör att båda alternativen är högst gångbara. Det dubbfria däcket har högre komfort och är mycket bättre för miljön. Det är trevligare att åka på 90% av tiden.
Vilket man sedan väljer är upp till var och en. Jag har valt båda. Jag vänder mig som sagt mot att du säger att det är helt orimligt att åka dubbfritt. Det är fel oavsett subjektiva val. Det är fullt rimligt även om du väljer något annat.
Samma sak med bredden på däck du pratade om förut. "allt över 205mm är förkastligt". Det är det förstås inte. Jag tror jag har 235or på vintern. Det går väldigt bra.