355 917 läst · 5 727 svar
356k läst
5,7k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Du får acceptera att din bedömning inte gäller för alla. I stort sett varje vinter händer det att jag inte kan köra dit jag vill om jag inte har dubbade vinterdäck.MathiasS skrev:Om man inte viktar lika så kan det tippa åt något håll, det låter rimligt. Jag antar att man bör vikta egenskaperna efter sitt eget körmönster, sin egen förmåga (jag sätter tex dubbfritt på bilen jag kör utan tvivel, men dubbat på bilen min dotter med nybakat körkort kör), hur väglaget ser ut normalt osv. Dvs, vissa egenskaper kan vara ointressanta för dig och då ger du den låg vikt - det låter ok.
"plötsligt svartis". Vad är det? Jag tror jag ärligt kan säga att jag endast EN gång under 33 år bakom ratten blivit överraskad av halka. Man märker ju normalt hur halt det är och kan anpassa sin körning till det.
Jag resonerar som att det är konstigt att optimera för något som inträffar så sällan. Eller rättare sagt, det gör att båda alternativen är högst gångbara. Det dubbfria däcket har högre komfort och är mycket bättre för miljön. Det är trevligare att åka på 90% av tiden.
Vilket man sedan väljer är upp till var och en. Jag har valt båda. Jag vänder mig som sagt mot att du säger att det är helt orimligt att åka dubbfritt. Det är fel oavsett subjektiva val. Det är fullt rimligt även om du väljer något annat.
Samma sak med bredden på däck du pratade om förut. "allt över 205mm är förkastligt". Det är det förstås inte. Jag tror jag har 235or på vintern. Det går väldigt bra.
Vet du vad det beror på?
Det beror på att friktionsdäck inte fungerar speciellt bra på is.
Och man vet inte alls alltid när man råkar ut för isbildning, det kan vara isfritt på vägen, plötsligt kommer man ut på en bro som är isbelagd tex. Lätt att missa. Det kan vara en del av vägbanan som ligger i skugga så isen ligger kvar.
Svartis är riktigt lurig, det kan se ut som att det är bar asfalt, men är så hal att man inte ens kan gå där.
Så, friktionsdäck kanske du nöjer dig med, men åtminstone jag är helt ointresserad av att ”gambla” med säkerheten.
Jag tycker jag är tydlig med att var och en får göra sitt eget val och vad min huvudsakliga invändning är.Nissens skrev:
Det som är helt avgörande för att jag kommer fram dit jag vill är fyrhjulsdrift, inte dubbar. Det gäller även när det är is.Nissens skrev:
du pratar om torr is här, det är friktionsdäck inte speciellt dåliga på, vilket jag redan visat ovan.Nissens skrev:Och man vet inte alls alltid när man råkar ut för isbildning, det kan vara isfritt på vägen, plötsligt kommer man ut på en bro som är isbelagd tex. Lätt att missa. Det kan vara en del av vägbanan som ligger i skugga så isen ligger kvar.
Svartis är riktigt lurig, det kan se ut som att det är bar asfalt, men är så hal att man inte ens kan gå där
Du säger det men jag undrar om det är sant. Dubb eller friktion är en oerhört liten del av totala säkerheten på en bilresa. Du kör aldrig för fort? När du är bara lite trött? Du har en bil med alla säkerhetssystem som pengar kan köpa? Du har en fyrhjulsdriven bil? Du åker aldrig i dåligt väder? osv osv osv.Nissens skrev:
Då kan du ju sluta med att försöka övertala andra att din bedömning är den som gäller.MathiasS skrev:
Självklart har jag både dubbdäck och fyrhjulsdrit. Utan det ena kommer jag inte fram. Isiga glashala backar och lutande vägbanor.MathiasS skrev:
Nej, de funkar inte på svartis, du kan inte ha upplevt den då. Det är precis så att dubbdäcken greppar till och med.MathiasS skrev:
Du verkar inte förstå att det räcker att man tappar greppet en gång så kan det gå åt skogen. Jag har både behov av dubbdäck för att ta mig fram och har uppenbarligen även högre säkerhetskrav. För mig är det ok att du gör en annan bedömning, men jag lär aldrig köra med friktionsdäck ändå. Av flera skäl.MathiasS skrev:Du säger det men jag undrar om det är sant. Dubb eller friktion är en oerhört liten del av totala säkerheten på en bilresa. Du kör aldrig för fort? När du är bara lite trött? Du har en bil med alla säkerhetssystem som pengar kan köpa? Du har en fyrhjulsdriven bil? Du åker aldrig i dåligt väder? osv osv osv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Enligt VTI rapport 875 (Mattias Hjort, Olle Eriksson) är det enbart på is som nya dubbdäck är bättre än nya nordiska friktionsdäck. I rapporten redovisas även "begagnade" däck och ett begagnat dubbdäck har samma bromsprestanda på is som ett begagnat friktionsdäck. Med begagnade menas däck som använts runt 4år.Nissens skrev:Du får acceptera att din bedömning inte gäller för alla. I stort sett varje vinter händer det att jag inte kan köra dit jag vill om jag inte har dubbade vinterdäck.
Vet du vad det beror på?
Det beror på att friktionsdäck inte fungerar speciellt bra på is.
Och man vet inte alls alltid när man råkar ut för isbildning, det kan vara isfritt på vägen, plötsligt kommer man ut på en bro som är isbelagd tex. Lätt att missa. Det kan vara en del av vägbanan som ligger i skugga så isen ligger kvar.
Svartis är riktigt lurig, det kan se ut som att det är bar asfalt, men är så hal att man inte ens kan gå där.
Så, friktionsdäck kanske du nöjer dig med, men åtminstone jag är helt ointresserad av att ”gambla” med säkerheten.
Ja, gamla däck är aldrig bra. Jag byter dubbdäcken vart tredje år, tillsammans med bilen. 😊E Edlunn skrev:Enligt VTI rapport 875 (Mattias Hjort, Olle Eriksson) är det enbart på is som nya dubbdäck är bättre än nya nordiska friktionsdäck. I rapporten redovisas även "begagnade" däck och ett begagnat dubbdäck har samma bromsprestanda på is som ett begagnat friktionsdäck. Med begagnade menas däck som använts runt 4år.
Och stockholmare. Med och utan vinterdäck, smarta och korkade.N Nerre skrev:
Sett till ämnet tror jag det inte är om farfars far hade bil, om man har kungligt blod eller bott i en södrrkåk i generationer som avgör filköriningen, utan helt enkelt om man kört många år i Stockholm där många filer förekommer mer frekvent än på andra ställen, och troligen om man från början lärt sig trafikreglerna på riktigt och hyggligt snart innan vanan tagit över börjat köra i storstadstrafik.
Troligen är dock tyskar bättre på filkörning även från mindre städer, och new york bor sämre trots att staden är enormt mycket större än Stockholm...
Jag tror inte man kan dra någon slutsats att infödda stockholmare på individnivå skulle vara mindre "arbetare" än folk ute i landet. Däremot är det sannolikt så att det finns färre födda innanför tullarna som också kan räknas som lantbrukare, eller med äldre ord bönder. Dock var väl endel lantbrukare också godsägare. Så vad detta med Stockholmsre skulle tillföra i status att vara finare än andra förstår jag inte...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Nä, vafan, om man skulle ta och åka ut till Bauhaus i Alby eller Maxi i Handen och köra om lite sittkissare på insidan så man kan tränga ut taxiåkande cyklisters ängsliga tjat om härkomst från tråden.
Jag känner att jag borde leta upp Fogelström-serien i bokhyllan, jag tror denna var efter klassningen adel, präster, borgare och bönder. Vad jag minns figurerade mycket tjänstefolk, sumprunkare, stuvare, tegelhajar och mursmäckor i denna serie. Jag har dock föga hopp om att friktionsdäck eller 3-filskörning avhandlas i Fogelströms serie? 1850 fanns som jag förstår ca 100.000 personer boendes i Stockholm och den allra största andelen var nog fattiga arbetare. Beroende på hur gammal man är så är de flesta tre generationer bakåt i Stockholm för 100 år sedan nyligen inflyttade. Ska det vara någon ordning alls på äkta stockholmare borde man gå åtminstone tillbaka till 1800-blankt och bara räkna om båda föräldrar kom från någon av de högre samhällsklasserna. Med Anders nuvarande definition eller än mer den som föreslogs i den länkade artikeln kommer flera miljoner människor vara Stockholmare inom en generation.
Sen trodde jag att alla innerstadsstockholmare var tvungna att köra elbil med friktionsdäck iom att det blir fler och fler gator där bara sådana fordon tillåts. Troligtvis åker "innestadsungdomarna" Uber, SL eller Voi. Utom några på Östermalm som skiter i om bilarna är tillåtna eller ej...
Sen trodde jag att alla innerstadsstockholmare var tvungna att köra elbil med friktionsdäck iom att det blir fler och fler gator där bara sådana fordon tillåts. Troligtvis åker "innestadsungdomarna" Uber, SL eller Voi. Utom några på Östermalm som skiter i om bilarna är tillåtna eller ej...
"Jag kan ju köra, det är värre för andra". Jo tjena... Igen, du kan inte veta ifall det väntar svartis på nästa resa. Det spelar då ingen roll hur bra förare du är ifall ett litet barn eller en älg måste stannas för, dubbdäcket ger dig den bästa marginalen.MathiasS skrev:Om man inte viktar lika så kan det tippa åt något håll, det låter rimligt. Jag antar att man bör vikta egenskaperna efter sitt eget körmönster, sin egen förmåga (jag sätter tex dubbfritt på bilen jag kör utan tvivel, men dubbat på bilen min dotter med nybakat körkort kör), hur väglaget ser ut normalt osv. Dvs, vissa egenskaper kan vara ointressanta för dig och då ger du den låg vikt - det låter ok.
Ja, då förstår jag bättre varför du tänker som du gör... Vi andra råkar ut för det då och då.MathiasS skrev:
Snacka om att övervikta en egenskap. Vad är det för skitbilar du åker i om du har ont av dubbdäck. Jag hade en gång en kollega med en Golf2 med mig i min gamla Mercedes från samma epok. Jag sa att det var dubbdäck på den precis som på hans. Han blev helt chockad, det hördes ju inte alls!MathiasS skrev:
Det går alltid att hitta situationer när ett viss däck fungerar. Som sagt kan jag då sätta på slicks på sommaren med samma resonemang. Det funkar om jag tittar på himlen och stannar när det regnar.MathiasS skrev:Vilket man sedan väljer är upp till var och en. Jag har valt båda. Jag vänder mig som sagt mot att du säger att det är helt orimligt att åka dubbfritt. Det är fel oavsett subjektiva val. Det är fullt rimligt även om du väljer något annat.
Samma sak med bredden på däck du pratade om förut. "allt över 205mm är förkastligt". Det är det förstås inte. Jag tror jag har 235or på vintern. Det går väldigt bra.
Är det OK för dig om jag kommer i motsatt körbana med vattenplaning och frontar in i dig då?
Det är möjligt. Och då kvittar det ifall det råkar vara is där du kör?E Edlunn skrev:Enligt VTI rapport 875 (Mattias Hjort, Olle Eriksson) är det enbart på is som nya dubbdäck är bättre än nya nordiska friktionsdäck. I rapporten redovisas även "begagnade" däck och ett begagnat dubbdäck har samma bromsprestanda på is som ett begagnat friktionsdäck. Med begagnade menas däck som använts runt 4år.